Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, de labbarna såg väldigt konstiga ut. Men det verkar som att det finns en form av dvärgväxt som bara påverkar benen.
Är det inte lite så på småväxta människor också, att det är mest armar och ben som är korta?

Googlade lite och just Rottweiler verkar vara extra drabbad av detta.
 
Är det inte lite så på småväxta människor också, att det är mest armar och ben som är korta?

Googlade lite och just Rottweiler verkar vara extra drabbad av detta.
Det är inte en speciellt ovanlig form as dvärgväxt hos hund. Titta bara på corgi, basset, tax, cocker, lancashire heeler; alla har ben som är kortare än vad som är naturligt för deras kroppsform och vikt. Och de är absolut inte de enda.
 
Det är ju recessivt, så är inte förvånad att det ploppar upp ibland. Ungefär som att tan points poppar upp på labrador, eller dilute poppar upp på aussie.
Långhår måste ju vara något liknande? Ploppar upp här och där, även på rottis. Vi har en weimaraner med lång päls här i byn. :D Fast det känns mer harmlöst än dvärgväxt.
 
Långhår måste ju vara något liknande? Ploppar upp här och där, även på rottis. Vi har en weimaraner med lång päls här i byn. :D Fast det känns mer harmlöst än dvärgväxt.
Ja, långhår är vad jag förstår också recessivt. Det är därför det händer att korthåriga raser plöstligt producerar långhåriga valpar, men aldrig tvärtom.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är inte en speciellt ovanlig form as dvärgväxt hos hund. Titta bara på corgi, basset, tax, cocker, lancashire heeler; alla har ben som är kortare än vad som är naturligt för deras kroppsform och vikt. Och de är absolut inte de enda.
Cocker?:confused: En cocker är kvadratisk och har helt normal benlängd för storleken.

farg_orangeroan13.jpg
 
Ja, långhår är vad jag förstår också recessivt. Det är därför det händer att korthåriga raser plöstligt producerar långhåriga valpar, men aldrig tvärtom.
Spännande egentligen, fast det verkar inte drabba alla korthåriga raser?

Det förekommer långhåriga shibas också trots att de väl inte räknas som 'korthår' per se. Verkar dyka upp rätt slumpmässigt.
 
Spännande egentligen, fast det verkar inte drabba alla korthåriga raser?

Det förekommer långhåriga shibas också trots att de väl inte räknas som 'korthår' per se. Verkar dyka upp rätt slumpmässigt.
Gener är delvis slumpmässiga. Har du två hundar som bär på en recessiv gen så är chansen ändå relativt god att ingen av valparna ärver den recessiva genen i dubbel upplaga. Det gäller även för dominanta gener, så som merle. Om du parar en merle med en annan merle är det ändå en 25% chans för varje valp att inte bli dubbelmerle. Har du tur blir ingen valp dubbelmerle, har du otur blir alla det.

Recessiva gener kan gömma sig i många, många generationer.
 
Jaktcockers kan mycket riktigt vara lågställda, men det finns stor variation inom typen. En del är lågställda, medan andra kan vara långbenta. Men när du skriver cocker i samma mening som basset och tax blir det fel.
Mitt fel. Jag bryr mig aldrig om uställningstypen.
Alla jaktcockrar jag träffat har varit lågställda.
 
Det finns korthårig och långhårig weimaraner enligt rasbeskrivningen på SKK :). Fast den långhåriga ser inte långhårigare ut än en flat coated retriever ungefär.
Långhår är genetisk samma sak, men längden varierar. Ungefär som att ee röd som färg är genetisk samma sak, men ser extremt olika ut på vit herdehund och irländsk setter.
 
Mitt fel. Jag bryr mig aldrig om uställningstypen.
Alla jaktcockrar jag träffat har varit lågställda.
Så att du menar att den delen av rasen är dvärgväxt som en tax? Jag håller inte med. Däremot finns det mer lågställda exemplar än hunden på bilden, men även sådana som är högre på benen.
 

Bifogade filer

  • DSC_0077.JPG
    DSC_0077.JPG
    340,7 KB · Visningar: 86
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 100
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 302
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 846
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp