Oseriös avel 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kräver fortfarande att veterinären som inseminerar intygar att det inte finns några hinder för naturlig parning. Men visst, det har helt klart blivit lättare att inseminera nu än tidigare.

Det verkar finns väldigt olika inställning hos seminveterinärer hur man hanterar detta utifrån vad jag hört/vet.

Det finns både för och nackdelar med detta. Den som vill seminera en tik som inte går att para eller använda en hane som inte parar verkar kunna göra det utan större problem om man hittar "rätt" seminveterinär. Vilket är illa. Bra dock i framförallt mindre raser att kunna använda utländsk eller sparad sperma även på tikar som kanske bara får en kull under hela sitt liv.
 
Sydsvenskan & HD fortsätter granska Madeleine el Hanafi.
Som vanligt är det någon annans fel..

"Skånska hundhandlare har lurat köpare runt om i landet att köpa deras polska valpar med löften om att de är uppfödda i Sverige. Tikar har agerat falska mammor. Hundpass har försvunnit. Men med hjälp av en polsk databas kan HD och Sydsvenskan avslöja bluffen – och vilka som ligger bakom den."

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-21/falska-mammor-och-forsvunna-hundpass

Det blir värre och värre det här. Hon är mer skrupelfri än vad jag mindes, eller så har hon blivit värre..
 
Sydsvenskan & HD fortsätter granska Madeleine el Hanafi.
Som vanligt är det någon annans fel..

"Skånska hundhandlare har lurat köpare runt om i landet att köpa deras polska valpar med löften om att de är uppfödda i Sverige. Tikar har agerat falska mammor. Hundpass har försvunnit. Men med hjälp av en polsk databas kan HD och Sydsvenskan avslöja bluffen – och vilka som ligger bakom den."

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-21/falska-mammor-och-forsvunna-hundpass

Det blir värre och värre det här. Hon är mer skrupelfri än vad jag mindes, eller så har hon blivit värre..
Och så sitter folk och försvarar henne. "Det är så synd om henne nu och så sparkar alla på henne när hon redan ligger" 🙄 Alltså väljer man att smuggla valpar så får man skylla sig själv när man åker dit
 
Sydsvenskan & HD fortsätter granska Madeleine el Hanafi.
Som vanligt är det någon annans fel..

"Skånska hundhandlare har lurat köpare runt om i landet att köpa deras polska valpar med löften om att de är uppfödda i Sverige. Tikar har agerat falska mammor. Hundpass har försvunnit. Men med hjälp av en polsk databas kan HD och Sydsvenskan avslöja bluffen – och vilka som ligger bakom den."

https://www.sydsvenskan.se/2021-02-21/falska-mammor-och-forsvunna-hundpass

Det blir värre och värre det här. Hon är mer skrupelfri än vad jag mindes, eller så har hon blivit värre..
Trodde hon flyttat till Polen, skulle hon inte det?
 
Trodde hon flyttat till Polen, skulle hon inte det?
Jo men hon har bulvaner som säljer valpar åt henne i Sverige och anlitar polska transportörer för att smuggla valpar och slippa åka fast själv.
Enligt sydsvenskan så hyrde hon en stuga i Laxå där valpar förmedlades under några dagar tex.
"Mamma" och valpar visades upp för köpare som trodde att valparna var födda i stugan, men chippet avslöjade att valparna egentligen kom från Polen.
 
Tänk om folk i min ras slutade vara så jävla kåta på kuperat så att det var det enda som räknades. Då hade vi sluppit den här skiten;
https://www.expressen.se/kvallsposten/krim/hundsmugglare-stoppades-hade-13-hundar-i-bagaget/

Kan lova att det i princip inte smugglas en enda okuperad valp hit.
Fast dom där hade ju inte behövt smugglas,i fin kondition,rena o hela,välnärda Men utan papper, och det var 2a eller 3e gången av samma person (för dom som inte läst är huvudpersonen inte svensk)
 
Fast dom där hade ju inte behövt smugglas,i fin kondition,rena o hela,välnärda Men utan papper, och det var 2a eller 3e gången av samma person (för dom som inte läst är huvudpersonen inte svensk)
De är två personer varav den ena är svensk.
Nej det hade de inte men det är ju uteslutande kuperade dobbisar som smuggla in. Jag har sett massor som är för unga här i Sverige.
 
Extra info; detta är en giraff med dvärgväxt.
1613934579290.png
 
Undrar fortfarande om det här med dvärgväxt hos cocker?
Dvärgväxt behöver inte vara extrem. Det finns massor vi inte vet om det, men faktumet är att det är troligt att iallafall en variant av det finns inom cocker. Precis som att det finns 'lågställda' jack russels och kortbenta labradorer. Behöver inte innebära några problem, men det ger mycket om man är medveten om det.

Kan ju säga att jag mycket hellre har en jaktcocker med dvärgväxt än en utställningscocker utan det.
 
Kokar av ilska.
Ni kanske minns att jag tidigare nämnt om Mallar som smygits in i Schäferaveln? Och att det ligger ett par uppfödare bakom detta. Jag köpte en tik därifrån för flera år sen som jag sen sålde vidare.
Nu har det visat sig att hon har Malle i sig.
Jag känner mig så jäkla grundlurad!!!
Vill anmäla hela högen men det går väl inte med import och deci Sverige har ju inget med affären i sig att göra mer än att de skötte kontakten. Men med tanke på hur extremt nära samarbete de har så är det väl lika mycke blandras i deras "Schäfrar".

Jag är jäkligt glad över att min hund aldrig gick i avel. Men brodern är i avel. Både här och i Norge :mad:
 
Kokar av ilska.
Ni kanske minns att jag tidigare nämnt om Mallar som smygits in i Schäferaveln? Och att det ligger ett par uppfödare bakom detta. Jag köpte en tik därifrån för flera år sen som jag sen sålde vidare.
Nu har det visat sig att hon har Malle i sig.
Jag känner mig så jäkla grundlurad!!!
Vill anmäla hela högen men det går väl inte med import och deci Sverige har ju inget med affären i sig att göra mer än att de skötte kontakten. Men med tanke på hur extremt nära samarbete de har så är det väl lika mycke blandras i deras "Schäfrar".

Jag är jäkligt glad över att min hund aldrig gick i avel. Men brodern är i avel. Både här och i Norge :mad:
Men gud! Hur kom det fram? Är det någon av tikarna du brukade skriva om här på buke? Förstår att du är arg 🤬
 
Har alltid fått höra hur Mallelik hon är. Tog upp detta med nya ägaren sen härvan uppdagades. Hon visade stamtavlan för en Malleinsatt som började nysta i den.

Nu är DNA-kit beställt.
Fast dom där dna testen är inte pålitliga,så bli inte förvånad om det kommer tillbaka att det finns mops,pudel eller annat i den enl testen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 695
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 001
Senast: Lyan
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 706
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp