Oseriös avel 2021

Just ja, igår såg jag även en annons om goldenvalpar för 45 000 kr, oreggade förstås... men den annonsen hittar jag inte längre, den verkar borttagen. Tydligen inte första kullen heller för det stod att bilden var från en tidigare kull. Men alltså - 45 000 för en oreggad golden?!? Vad kostar en golden från en seriös uppfödare? Knappast 45 000....
Såg också den och hoppades i mitt innre att tiken skulle gå tom eller att den max får en valp.
 
Du får en riktigt bra Schäfer från välmeriterade linjer och alla hälsokontroller för 15 000- 20 000:-. Och då ingår en hängiven uppfödare som supportar dig och fixar kennelläger mm.

Ja, det var ungefär vad jag misstänkte. En valp som den i annonsen lär ju inte hamna hos någon bruksmänniska i alla fall... den hamnar väl hos någon som vill ha en schäfer för de verkar ju så lättdresserade, eller som vakthund eller något liknande. :crazy:
 
En ny ras igen... Companion dog, "en sällskapshund som står närmare sitt ursprung." Hur kan man komma på att det är en ren sällskapshund när "rasen" bygger på schäfer, husky, malamute och wolfdog?
Den här hunden var 27% varg, vad jag förstår från annonsen.

(Och ja, jag lusläser annonser varje dag pga att jag är störd och vill se hur många coronahundar det dyker upp. Inte för att jag ska köpa hund just nu) :angel:
 
En ny ras igen... Companion dog, "en sällskapshund som står närmare sitt ursprung." Hur kan man komma på att det är en ren sällskapshund när "rasen" bygger på schäfer, husky, malamute och wolfdog?
Den här hunden var 27% varg, vad jag förstår från annonsen.

(Och ja, jag lusläser annonser varje dag pga att jag är störd och vill se hur många coronahundar det dyker upp. Inte för att jag ska köpa hund just nu) :angel:
Jag läser också annonser varje dag, men kommer på mig själv med att muttra argt, och inser att jag ska nog sluta läsa annonser nu, det är inte bra för min mentala hälsa...
 
Jag läser också annonser varje dag, men kommer på mig själv med att muttra argt, och inser att jag ska nog sluta läsa annonser nu, det är inte bra för min mentala hälsa...
Samma här. Har sett flera där ägarna ska sälja vidare valpen efter en vecka pga studier eller allergi. Idag såg jag en 12 veckors valp som såldes och som, enligt ägaren, kunde lämnas ensam hemma utan problem :cry:
Stackars bebis!
Jag vill "rädda" alla, men vet att jag kommer behöva leta länge för att hitta nåt som funkar för mig. Tål bara vissa raser (och främst tikar) samt är känsligare mot valpar. Att hitta en vuxen tik från "rätt" ras känns inte så lätt som att köpa en valp.
Därför fortsätter jag att hålla utkik, även om det gör inte i hjärtat att se alla stackars valpar som hamnar fel.
 
Samtalade med en kompis i helgen och fick höra att hennes syster köpt hund till familjen för en tid sen, men nu tyckte de valpen hade för mycket energi så den skulle omplaceras (känns igen va??) och jag kände inombords redan där att men alltså... läser man inte på? Sedan fick jag reda på att kompisen hjälpt till lite med kontakter och en bekant hade tagit hunden på prov. Då är det tydligen en bostonterrier (här började ju varningsklockorna tuta öronbedövande) och när de skulle kolla på pappren för att ta över hunden är den inte försäkrad, eller reggad, (men systern hade fått ett nr så man kunde göra det ”sen”, ehh??) och systern visste heller inte mycket om uppfödaren utan hade swishat 19’ till säljaren på en parkering. Jag känner ju KLOCKREN smuggelhund och lade fram den teorin på ett så smidigt sätt jag kunde. Kompisen höll helt med och var rätt förbryllad att systern hade så dålig koll. Gud jag blir helt matt, visste inte att människor i min närhet föll för detta.

Nu när jag tänker på det dock, annan kompis sambo har en ”cockapoo” köpt från England för det var ”så lång väntetid” i Sverige och den hunden tror jag är från en puppymill. Blir så tokig på att folk inte kollar upp sina hundköp bättre!!
 
Samtalade med en kompis i helgen och fick höra att hennes syster köpt hund till familjen för en tid sen, men nu tyckte de valpen hade för mycket energi så den skulle omplaceras (känns igen va??) och jag kände inombords redan där att men alltså... läser man inte på? Sedan fick jag reda på att kompisen hjälpt till lite med kontakter och en bekant hade tagit hunden på prov. Då är det tydligen en bostonterrier (här började ju varningsklockorna tuta öronbedövande) och när de skulle kolla på pappren för att ta över hunden är den inte försäkrad, eller reggad, (men systern hade fått ett nr så man kunde göra det ”sen”, ehh??) och systern visste heller inte mycket om uppfödaren utan hade swishat 19’ till säljaren på en parkering. Jag känner ju KLOCKREN smuggelhund och lade fram den teorin på ett så smidigt sätt jag kunde. Kompisen höll helt med och var rätt förbryllad att systern hade så dålig koll. Gud jag blir helt matt, visste inte att människor i min närhet föll för detta.

Nu när jag tänker på det dock, annan kompis sambo har en ”cockapoo” köpt från England för det var ”så lång väntetid” i Sverige och den hunden tror jag är från en puppymill. Blir så tokig på att folk inte kollar upp sina hundköp bättre!!

År 2021 och folk tror att det är ett normalt förfarande att köpa valpar på en parkering. Vilken jävla idiot, rent ut sagt.
 
År 2021 och folk tror att det är ett normalt förfarande att köpa valpar på en parkering. Vilken jävla idiot, rent ut sagt.
Kände PRECIS likadant, hur kan man liksom missa de varningsklockorna, jag tycker ju att även för den totale novisen o hundvärlden så syns ju det här typ dagligen i tidningar och sociala medier med rapporter om smuggelhundar, hur verklighetsfrånvänd är man om man tänker att jo men det här är bra?
Hunden från England kan jag ändå tänka mig att man inte kopplar direkt om man är förstagångsköpare, tycker inte man ser riktigt lika mycket om puppymills, jag är mest insatt för att jag bodde där flera år och ser mycket delade inlägg från vänner i England, just nu är det en veritabel våg av hundstölder där de stulna hundarna ska sättas som avelsdjur i valpfabrikerna, det skär i hjärtat varje gång!!
 
Kände PRECIS likadant, hur kan man liksom missa de varningsklockorna, jag tycker ju att även för den totale novisen o hundvärlden så syns ju det här typ dagligen i tidningar och sociala medier med rapporter om smuggelhundar, hur verklighetsfrånvänd är man om man tänker att jo men det här är bra?
Hunden från England kan jag ändå tänka mig att man inte kopplar direkt om man är förstagångsköpare, tycker inte man ser riktigt lika mycket om puppymills, jag är mest insatt för att jag bodde där flera år och ser mycket delade inlägg från vänner i England, just nu är det en veritabel våg av hundstölder där de stulna hundarna ska sättas som avelsdjur i valpfabrikerna, det skär i hjärtat varje gång!!
Puppymills är ju verkligen jätttevanliga här. I Wales sanktioneras de till och med och får bidrag från staten.
 
Eh, what? Hur kan de få bidrag? :cautious:
Det har någonting med jordbrukslagarna att göra tydligen, en hundfarm faller under samma täcke som annan djurhållning, typ gris eller nöt... Om jag förstod det hela rätt. Shibarescue här i UK har sin bas i Wales och det diskuteras i gruppen ibland.

Men! Bara för att jag skrev det här idag upptäckte jag att det sedan den 27 Januari introducerats en ny lag som gör det svårare för hundfarmarna att verka som de gör. Ifjol blev det olagligt för djuraffärer att sälja hund och kattungar (de kom naturligtvis nästan uteslutande från valpfabriker), och nu ska farmerna inte få sälja via andra valpförmedlare heller, alltså via tredje person.
 
Omplaceringsannons om en femårig korsning mellan malle och rottis. Har kopierat de värsta bitarna:

"Han reagerar väldigt mycket på ljud från grannar, och om han hör någon dörr öppnas/stängas, om någon går i trappen eller liknande, han skäller gärna.
Att råka träffa på någon i trapphus och liknande funkat inte.
Han gör utfall direkt han ser någon.
Har alltid munkorg på honom ute då han tuggar av kopplet när han blir triggad av något.
Man ska inte kolla honom i ögonen. Känner han en tillräckligt bra så funkar det, men inga andra.

Konstaterade allergierna han har är kyckling, fisk, fiskolja, nöt, lamm
Han tål inte klorhexidin, i tex schampo

Han är väldigt reaktiv mot i princip allt, gör utfall.

Man ska inte ha honom lös.
Han tar gärna vittring på vilt och ev annat.

Det är ingen hund som är lätt att ha och vi är väldigt öppna med det så att vi verkligen kan hitta ett hem som passar honom och att de som är intresserade utav honom verkligen är införstådd hur kraftigt hans utåtagerande är emot främmande människor och bilar och i överlag.
Känner att som vi bor kan han inte utvecklas på ett bra sätt, det blir för mycket på en gång för honom att hantera med allt folk, bilar osv.
Bla därför jag känner att det bästa vore att hitta någon som kan erbjuda något bättre så han kan fortsätta få ha ett bra liv och utvecklas i sin takt utan massa saker som stör och förstör."


Herrejävlar alltså, stackaras hund och stackars människor. :cry:

Det känns ju som en komplett katastrof bara väntar på att hända.
Och vadå fortsätta ha ett bra liv. Har stackaren ett bra liv nu??

Man blir så ledsen att läsa. Och jävla mörkrädd.
Är det vanligt att det blir så illa när man köksavlar bruksraser?
 
Nej men om inte den svarta hunden är gentestad så kan den ju bära harlekin = risk för dubbelmerle i en sån parning. I min ras skulle en hund efter merleförälder där merle kan "döljas" beläggas med avelsspärr (tror till och med det gäller även med gentest men jag är osäker där). I min ras gäller detta sobelmerle där sobel kan dölja merlegenen.
En hund som bär på merle (vilket är en teckning, inte en färg) kommer också alltid att vara merle. Nu vet jag inte vilken ras du har, men vissa färger kan dölja merle fenotypiskt, t ex sobel hos collie och sheltie. Av den anledningen så paras inte merle med sobel, just för att de sobla avkommorna kan vara merle utan att det syns och risken för dubbelmerleparningar ökar. En svart /tricolor blir blue merle om den bär på merle-anlaget.
 
Omplaceringsannons om en femårig korsning mellan malle och rottis. Har kopierat de värsta bitarna:

"Han reagerar väldigt mycket på ljud från grannar, och om han hör någon dörr öppnas/stängas, om någon går i trappen eller liknande, han skäller gärna.
Att råka träffa på någon i trapphus och liknande funkat inte.
Han gör utfall direkt han ser någon.
Har alltid munkorg på honom ute då han tuggar av kopplet när han blir triggad av något.
Man ska inte kolla honom i ögonen. Känner han en tillräckligt bra så funkar det, men inga andra.

Konstaterade allergierna han har är kyckling, fisk, fiskolja, nöt, lamm
Han tål inte klorhexidin, i tex schampo

Han är väldigt reaktiv mot i princip allt, gör utfall.

Man ska inte ha honom lös.
Han tar gärna vittring på vilt och ev annat.

Det är ingen hund som är lätt att ha och vi är väldigt öppna med det så att vi verkligen kan hitta ett hem som passar honom och att de som är intresserade utav honom verkligen är införstådd hur kraftigt hans utåtagerande är emot främmande människor och bilar och i överlag.
Känner att som vi bor kan han inte utvecklas på ett bra sätt, det blir för mycket på en gång för honom att hantera med allt folk, bilar osv.
Bla därför jag känner att det bästa vore att hitta någon som kan erbjuda något bättre så han kan fortsätta få ha ett bra liv och utvecklas i sin takt utan massa saker som stör och förstör."


Herrejävlar alltså, stackaras hund och stackars människor. :cry:

Det känns ju som en komplett katastrof bara väntar på att hända.
Och vadå fortsätta ha ett bra liv. Har stackaren ett bra liv nu??

Man blir så ledsen att läsa. Och jävla mörkrädd.
Är det vanligt att det blir så illa när man köksavlar bruksraser?
Eloge till personerna att de skriver en ärlig annons. Dock kan jag tycka att det mest seriösa i det hela är att avliva hunden, tyvärr. Det är nog extremt få människor som klarar av att hålla en sådan hund på ett humant och djurskyddsmössigt okej sätt, och att då föröska sålla ut dessa människor bland alla svar känns som extremt svårt. Risken är överhängande att hunden hamnar någonstans där den skadar både sig själv och andra djur/människor runt omkring. Jag som nuvarande ägare skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete. Möjligtvis om hundstallet kunde ta den, som ändå är objektiva i sin bedömning och inte omplacerar till vem som helst. Men jag tror verkligen att den där hunden mår bättre av att inte leva alls.
 
En hund som bär på merle (vilket är en teckning, inte en färg) kommer också alltid att vara merle. Nu vet jag inte vilken ras du har, men vissa färger kan dölja merle fenotypiskt, t ex sobel hos collie och sheltie. Av den anledningen så paras inte merle med sobel, just för att de sobla avkommorna kan vara merle utan att det syns och risken för dubbelmerleparningar ökar. En svart /tricolor blir blue merle om den bär på merle-anlaget.

Sobel får visst paras med merle, det enda kravet är att sobelavkommor måste gentestas.
 
Eloge till personerna att de skriver en ärlig annons. Dock kan jag tycka att det mest seriösa i det hela är att avliva hunden, tyvärr. Det är nog extremt få människor som klarar av att hålla en sådan hund på ett humant och djurskyddsmössigt okej sätt, och att då föröska sålla ut dessa människor bland alla svar känns som extremt svårt. Risken är överhängande att hunden hamnar någonstans där den skadar både sig själv och andra djur/människor runt omkring. Jag som nuvarande ägare skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete. Möjligtvis om hundstallet kunde ta den, som ändå är objektiva i sin bedömning och inte omplacerar till vem som helst. Men jag tror verkligen att den där hunden mår bättre av att inte leva alls.

Absolut!

Och jag håller med. Har sett nog av antingen tuffa Cesar-killar som ska lära en sån hund veta hut, eller tjejer som ska lösa allt med kärleeek. :cry:

Sen blir det omplaceringscircus där den åker från hem till hem, det är bara tur om den inte skadar någon, och under tiden mår den inte alls bra. :(

Bara ledsamt för alla inblandade.
 
Ja deras blå är ju merle, ursäkta (detta att färger heter så konstiga saker i andra raser minskar ju inte direkt förvirringen...)


Eller är det en helt annan gen? Näe va? :confused:

Sobel får visst paras med merle, det enda kravet är att sobelavkommor måste gentestas.
Okej, men det är ju för att sobel fenotypiskt kan vara merle utan att det syns. Det förekommer däremot inte att en hund bär på anlaget för merle utan att själv vara det. Så länge man parar merle med färger som inte döljer teckningen, så är det riskfritt att avla på merle. En trefärgad collie kan inte bära på merle även om den har en merle förälder.
 
Okej, men det är ju för att sobel fenotypiskt kan vara merle utan att det syns. Det förekommer däremot inte att en hund bär på anlaget för merle utan att själv vara det. Så länge man parar merle med färger som inte döljer teckningen, så är det riskfritt att avla på merle. En trefärgad collie kan inte bära på merle även om den har en merle förälder.

Hm, ja, det här var ju en diskussion för ganska många sidor sen och förvirringen kom av att harlekin och merle har samma genbeteckning (åtminstone på en del sidor). Men det har ingenting med det första inlägget du svarade på att göra som handlar om sobelmerle. Jag tycker att diskussionen om merle/harlekin är rätt så färdig faktiskt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 276
Senast: doppler
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 908
Senast: zassoo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 091
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 480
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp