Oseriös avel 2021

Hur lång tid kan det ta att göra ett rabiestest? Det borde ju ha gått att hålla valpen i karantän den tiden, så man slapp avliva. Men artikeln är bakom betalvägg så svaret kanske finns där utan att jag kan se det.
 
Det syns ingen skillnad på om den är vaccinerad eller har fått antikropparna av att ha utsatts för rabiesviruset.
Nu kunde inte jag läsa men förutsätter att den kom från ett EU land och så vitt jag hört har det inte varit rabies på hund i något av dom på åratal.
 
Nu kunde inte jag läsa men förutsätter att den kom från ett EU land och så vitt jag hört har det inte varit rabies på hund i något av dom på åratal.

Det står att hunden kom från Polen och att det fortfarande dyker upp enstaka fall med rabies där.
 
Nu kunde inte jag läsa men förutsätter att den kom från ett EU land och så vitt jag hört har det inte varit rabies på hund i något av dom på åratal.

Det förekommer rabies i Östeuropa, inklusive Rumänien(senaste fallen hos människa för mindre än 10 år sedan, hos hund och räv fortfarande). Hunden SÄGS ha kommit från Polen, men med tanke på att pappren var förfalskade så vet man ingenting om den. Det finns inget som säger att den kommer från EU ens.
 
Vet någon varför (troligtvis oseriöst) folk tar överpris på valpar med merle? Är inte det en oönskad gen? Alltså de har ett pris på valparna i kullen förutom den som är merle-färgad som kostar mycket mer? (Har också sett omplacerade äldre hundar med merle-färg till väldigt höga priser med det som anledning)
 
Vet någon varför (troligtvis oseriöst) folk tar överpris på valpar med merle? Är inte det en oönskad gen? Alltså de har ett pris på valparna i kullen förutom den som är merle-färgad som kostar mycket mer?
Som "enkelgen" är färgen ofarlig. Och troligen för att det är så många som vill ha färgen då den är ovanlig och ska avlas på med kunskap
 
Vet någon varför (troligtvis oseriöst) folk tar överpris på valpar med merle? Är inte det en oönskad gen? Alltså de har ett pris på valparna i kullen förutom den som är merle-färgad som kostar mycket mer? (Har också sett omplacerade äldre hundar med merle-färg till väldigt höga priser med det som anledning)
De ser fräna ut, så det går att ta mer betalt 🤷‍♀️
 
Nej, men på räv!
Det går inte att jämföra Sverige och Polen vad gäller rabiesrisk även om risken inte är hög i Polen heller. Här har vi inte haft klassisk rabies sedan 1800-talet.
2 personer senaste 40 åren,inga konstaterade på marklevande djur dock på någon fladdermus art. Källa Anders Wallensten på FHM
 
2 personer senaste 40 åren,inga konstaterade på marklevande djur dock på någon fladdermus art. Källa Anders Wallensten på FHM

Dessa personer smittades dock inte i Sverige. Polen räknas som högriskland för rabies av t ex brittiska myndigheter, Sverige som 0-risk. Polen hade sitt senaste inhemska smittofall av human rabies 2002, Sverige 1886.
Fladdermusrabies och klassisk rabies är inte samma smitta(även om man ska hantera sjuka och döda fladdermöss med stor försiktighet).

Rabies risks in terrestrial animals by country - GOV.UK (www.gov.uk)
 
Dessa personer smittades dock inte i Sverige. Polen räknas som högriskland för rabies av t ex brittiska myndigheter, Sverige som 0-risk. Polen hade sitt senaste inhemska smittofall av human rabies 2002, Sverige 1886.
Fladdermusrabies och klassisk rabies är inte samma smitta(även om man ska hantera sjuka och döda fladdermöss med stor försiktighet).

Rabies risks in terrestrial animals by country - GOV.UK (www.gov.uk)
Och av sverige räknas polen som lågriskland,vi ska kanske hålla oss till landet vi bor i
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 156
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 001
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp