Oseriös avel 2021

Var någontanns har jag påstått att alla eu länder är lågriskländer??? Nä just det har jag inte.

Du skrev att det inte varit rabies i hund i dom på åratal iaf. Vilket är fel. Lika fel som att ett blodprov skulle fungera för att avgöra om denna hund - var den nu kom från - hade rabies.
 
Du skrev att det inte varit rabies i hund i dom på åratal iaf. Vilket är fel. Lika fel som att ett blodprov skulle fungera för att avgöra om denna hund - var den nu kom från - hade rabies.
jag skrev så vitt jag hört har det inte varit något rabiesfall på hund i EU länderna
 
Själv tycker jag att det är rätt stor skillnad mellan Polen, ett land med endemisk rabiessmitta bland marklevande djur och där EU har aktiva projekt för att bekämpa rabies, och Sverige där vi som sagt inte haft inhemsk smitta sedan 1800-talet. Men visst, vi tycker väl olika.
Det får du ta upp med FHM för det var där uppgiften kom ifrån
 
Det får du ta upp med FHM för det var där uppgiften kom ifrån

Vilken uppgift? Enligt FHM:

"Majoriteten av länderna i västra Europa och hela Norden, förutom Svalbard och Grönland, är i dag (2019) fria från rabies hos marklevande djur. Sverige är fritt från rabies bland marklevande djur sedan mer än 100 år. I östra Europa är rabies däremot relativt vanligt bland vilda djur, huvudsakligen räv och mårdhund."

Rekommendationer om förebyggande åtgärder mot rabies — Folkhälsomyndigheten (folkhalsomyndigheten.se)

Rabiesfall i EU(hos räv):

1616786934410.png
 
Det får du ta upp med FHM för det var där uppgiften kom ifrån
Problemet är att ingen vet om hunden verkligen kom ifrån polen. Det är ganska vanligt att hundar från högriskländer så som Ryssland tvättas i Polen, får falska pass och slussas vidare.
Ett antikroppsprov kan inte se skillnad på en vaccinerad eller smittad hund, ända sätter är obduktion och ärligt talat, vill vi verkligen ta risken att utsätta oss och andra för dödlig smitta? All heder till familjen som tog det tuffa men helt rätta beslutet gällande hunden i artikeln. Det är liksom inte en smitta att leka med, jag är otroligt glad över de regler som finns och att det faktiskt finns människor som inser vikten av hur viktigt det är att skydda människor och djur från den vidriga sjukdomen och inte vill ha hunden i hemkarantän (som inte följs upp gällande om reglerna efterlevs) med risk för att smitta familjen och andra om djurägaren inte följer reglerna.
 
Jag kollar lite på Blocket och blir fascinerad över att oreggade valpar kan vara lika dyra eller dyrare än SKK-reggade. Nu är visserligen inte en SKK-stamtavla ett kvalitetsbevis i sig, men det visar iaf att några minimikrav uppfyllts, att valpen faktiskt är renrasig och kanske viktigast av allt, att det inte är en smuggelvalp.
 
Köns influenser köper chow chow valp på en djuraffär i Florida för hon reser runt för tillfället och bor på hotell. Första hunden, den kommer dessutom från en amishuppfödare (host valpfabrik) och hade varit på djuraffären i 3 dagar. $5100 (ca 45000) gick kalaset på. Det är rena ”oseriös hundavel”-bingon det här... 🙄

Såg dessutom i kommentarsfältet på bloggbevakning att folk har precis noll uppfattning om varför det här är fel, orkar inte.
 
Maltipoo för 50 k.
Inte var dom söta heller utan grådaskiga i färgen och ser ut som vilken blandrashund som helst.
 
Schäfervalpar marknadsförs som svensk rakryggad schäfer utan stamtavla, och kan inte jämföras med tysk schäfer med krokig rygg. Har inte hittat någon annons utan detta var via storien på Instagram för ett tag sen. En uppfödare som nämnts i tidigare trådar då hen kombinerat blandrasuppfödning med att föda upp SKK-reggade hundar. Nu är SKk-uppfödningen enligt egen utsago pausad.
 
Schäfervalpar marknadsförs som svensk rakryggad schäfer utan stamtavla, och kan inte jämföras med tysk schäfer med krokig rygg. Har inte hittat någon annons utan detta var via storien på Instagram för ett tag sen. En uppfödare som nämnts i tidigare trådar då hen kombinerat blandrasuppfödning med att föda upp SKK-reggade hundar. Nu är SKk-uppfödningen enligt egen utsago pausad.
Unga mammor? Fattar inte vad den människan ska ha husky och schäfer till hon gör ju absolut ingenting med dom stackars hundarna :/
 
Unga mammor? Fattar inte vad den människan ska ha husky och schäfer till hon gör ju absolut ingenting med dom stackars hundarna :/
Precis. Nej, tror hon sa sist att de har 11 hundar totalt, men de har valpar titt som tätt så antar att det är en inkomstkälla.
 
De ser fräna ut, så det går att ta mer betalt 🤷‍♀️

Jag som tycker de är rätt fula, speciellt den där urvattnade varianten 🙄
De flesta icke hundmänniskor (som då inte vet att de är ovanliga) jag frågar verkar tycka det samma så kanske är just att folk vet att de är ovanliga som gör de snygga/fräna i mångas ögon 🤔
 
Schäfervalpar marknadsförs som svensk rakryggad schäfer utan stamtavla, och kan inte jämföras med tysk schäfer med krokig rygg. Har inte hittat någon annons utan detta var via storien på Instagram för ett tag sen. En uppfödare som nämnts i tidigare trådar då hen kombinerat blandrasuppfödning med att föda upp SKK-reggade hundar. Nu är SKk-uppfödningen enligt egen utsago pausad.
Skrämmande vilken bullshit folk går på. Rasen heter Tysk Schäfer och någon Svensk variant finns inte. Man måste ha levt under en sten om man missat att rasen delats.
 
Jag som tycker de är rätt fula, speciellt den där urvattnade varianten 🙄
De flesta icke hundmänniskor (som då inte vet att de är ovanliga) jag frågar verkar tycka det samma så kanske är just att folk vet att de är ovanliga som gör de snygga/fräna i mångas ögon 🤔

Jag har en ras där merle är en av tre godkända färger och även om färg är det som spelar minst roll - en bra hund har ingen färg - är det den variant jag tycker minst om.
 
Köns influenser köper chow chow valp på en djuraffär i Florida för hon reser runt för tillfället och bor på hotell. Första hunden, den kommer dessutom från en amishuppfödare (host valpfabrik) och hade varit på djuraffären i 3 dagar. $5100 (ca 45000) gick kalaset på. Det är rena ”oseriös hundavel”-bingon det här... 🙄

Såg dessutom i kommentarsfältet på bloggbevakning att folk har precis noll uppfattning om varför det här är fel, orkar inte.
Hon tyckte dessutom det var coolt att valpen kom från en Amish "uppfödare"... De är tyvärr ökända för sina valpfabriker.....
 
Hon tyckte dessutom det var coolt att valpen kom från en Amish "uppfödare"... De är tyvärr ökända för sina valpfabriker.....
Ja jag reagerade också på det, men det är väl så att gemene man inte är medveten om det. Många som kommenterade hade tyvärr uppfattningen att ”tar man bara hand om den och ger den mat, vatten och promenad är det oviktigt varifrån hunden kommer”. Det är väl en fin tanke och sådär men visar ju VÄLDIGT tydligt varför så många är beredda att köpa en valp på en parkering/i en djuraffär, man tycker inte att ursprunget är viktigt, bara att få hunden till varje pris.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 156
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 001
Senast: Lobelia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp