Oseriös avel 2021

Beror nog väldigt mycket på personen. Någon som kan mycket om hundars kommunikation och kroppsspråk lär märka om hunden har noll reaktion på ljud.
Har inget med detta att göra, valpar är ofta i sin egen värld och hör absolut inte alltid allting även om dom hör!
Jag svarade just på inlägget jag svarade på inget annat inte om att ha koll på om hunden uppfattar ljud överlag!
 
Har inget med detta att göra, valpar är ofta i sin egen värld och hör absolut inte alltid allting även om dom hör!
Jag svarade just på inlägget jag svarade på inget annat inte om att ha koll på om hunden uppfattar ljud överlag!
Om valpar är så pass i sin egen värld att de inte hör varningsljud från äldre så är det något allvarligt fel. Det är en primär funktion vi använder i träning av hundar; deras instinkter. Om en hund helt saknar instinkt att svara på alarm från en annan, så är det något fel.

Tror absolut inte på att en hundägare som kan något som helst om hundspråk inte skulle märka om en valp var döv eller inte.

Tinja däremot märkte direkt. Med den valp hon mött som var döv, det tog inte ens fem minuter innan hon inte använde några ljud för kommunikation alls. Allt var bara för hennes egen vinning, ungefär som att någon gör nöjda ljud om de kliar på rätt ställe. De lekte så himla fint.
 
Om valpar är så pass i sin egen värld att de inte hör varningsljud från äldre så är det något allvarligt fel. Det är en primär funktion vi använder i träning av hundar; deras instinkter. Om en hund helt saknar instinkt att svara på alarm från en annan, så är det något fel.

Tror absolut inte på att en hundägare som kan något som helst om hundspråk inte skulle märka om en valp var döv eller inte.

Tinja däremot märkte direkt. Med den valp hon mött som var döv, det tog inte ens fem minuter innan hon inte använde några ljud för kommunikation alls. Allt var bara för hennes egen vinning, ungefär som att någon gör nöjda ljud om de kliar på rätt ställe. De lekte så himla fint.
Jag har varit med om många valpar som inte hört när man varit bakom ryggen alla gånger 😅
Ibland är dom trötta ibland har dom full fokus på något annat.
Jag diskuterade INTE om att märka att hunden är döv eller inte utan att valpar inte alltid har fokus åt alla håll samtidigt.
 
Jag har varit med om många valpar som inte hört när man varit bakom ryggen alla gånger 😅
Ibland är dom trötta ibland har dom full fokus på något annat.
Jag diskuterade INTE om att märka att hunden är döv eller inte utan att valpar inte alltid har fokus åt alla håll samtidigt.
Då har man antingen valpen för långt bort eller övervärderat sitt band till valpen. Om man märker något sådant, då håller man valpen nära och bygger relation men valpen. Om nästa gång man släpper den, så märker den ändå inte om man ropar när den har ryggen mot, då är det ju uppenbart att något är fel med hörseln.
 
Då har man antingen valpen för långt bort eller övervärderat sitt band till valpen. Om man märker något sådant, då håller man valpen nära och bygger relation men valpen. Om nästa gång man släpper den, så märker den ändå inte om man ropar när den har ryggen mot, då är det ju uppenbart att något är fel med hörseln.
Ja ja!
 
Vad säger ni om att köpa en 10-12 månader gammal gatuhund av stor ras med artros i armbågen och en felläkt fraktur i ett framben? Pris 7 000 kr. Amputation av benet har varit på tal hos veterinären. :idea:
Glöm inte den här biten: "Ett kontrakt ska skrivas på där du som adoptör ansvarar för hennes allmänna hälsa, veterinärkostnader, försäkring osv men att det inte finns fullmakt för tex avlivning."
 
Glöm inte den här biten: "Ett kontrakt ska skrivas på där du som adoptör ansvarar för hennes allmänna hälsa, veterinärkostnader, försäkring osv men att det inte finns fullmakt för tex avlivning."

Precis. Det är jättevanligt trots att det inte är bindande kontrakt.
Skrev för drygt 1 år sen med en som köpt en valp från samma organisation som mig. Valpen var hyperaktiv, högg barnen och ylade så fort den lämnades själv. Säkert en jättebra valp i rätt hem, detta var förstagångs-köpare som fått till sig en helt annan beskrivning av valpen. Organisationen hade förklarat att det handlar bara om dominans och att de kunde hämta hunden om ägaren var så svag att de inte kunde rätta (slå) en valp. Hämta hunden gratis vill säga, för det står i våra kontrakt något i stil med att hunden inte får omplaceras eller avlivas utan organisationens tillstånd utan ska återlämnas till organisationen om man måste göra sig av med hunden. Sen säljer de hunden vidare och behåller summan.

Det otroligt ledsamma i detta är att ägare tror på att kontraktet är juridiskt bindande. Något som organisationen jag ARN-anmälde hela tiden försökte trycka på i sina motsvar. Är man då lite okunnig så ger man sig när de hotar med åtgärder mot brutet kontrakt. Den hund jag köpte avlivades i höstas men det är en helt annan historia.
 
Anngående döv hund
Jag har aldrig haft någon valpkull och nu stod det väl att uppfödaren är erfaren men om det vore en ny uppfödare med en stor kull och som heller inte ägnade så mycket tid åt valparna kan jag ändå tänka mig att en döv valp kan "gömma sig", eller att uppfödaren reagerar på att hunden avviker något men inte bryr sig om att ta reda på varför eftersom den ändå är pigg frisk och klarar vetrinörbesikning utan anmärkningar.

Men att missa i 1.5 år att hunden är helt döv låter lite väl otroligt. Hur har den hunden varit i sin vardag som gör att ägaren trott att det varit naturligt att den inte springer till dörren när det kommer främmande? Aldrig varnar för ljud utanför? Aldrig uppleva att den blir uppspelt när den hör något, Aldrig kommer till köket när matskålar skallrar eller dörren till godisskåpet öppnas? Alltså detta ovanpå allt som nämns tidigare i tråden.
Hunden måste ju ha upplevts som helt ointresserad av sin omgivning. För om hunden exempelvis är överlycklig i människor så måste man ju fundera varför den inte springer mot dörren när någon ringer/knackar på?

Alltså även om man inte är hundvan. Min svärmor ha en döv hund. Han är inte stendöv och är inte född döv men ändå det är ju så mycket som säger att den hunden är döv. Den tigger mat hos matte men hör inte att sonen ropar att han får godsaker om hunden kommer till honom i stället. Han kommer inte om man piper i favotitleksaken utom synhåll osv.
Går liksom inte att missta sig på det.
 
Läste just en annons om en otroligt misshandlad gathund som högg precis allt och alla och deras dröm var att kunna ha den lös inne med munkorg.

Alltså snälla kalla fakta/uppdrag granskning/någon gör ett stort reportage om gathundimporten och visa på bästa sändningstid!
 
Läste just en annons om en otroligt misshandlad gathund som högg precis allt och alla och deras dröm var att kunna ha den lös inne med munkorg.

Alltså snälla kalla fakta/uppdrag granskning/någon gör ett stort reportage om gathundimporten och visa på bästa sändningstid!
Jag håller med, och verkligen visa de "värsta" hundarna så folk får se vad de riskerar få hem! Ibland hör jag talas om riktigt tragiska historier, gatuhundar som biter och hos veterinären konstateras att papper inte stämmer och det finns inte ett uns antikroppar mot rabies när de tar prov. I steget efter får jag höra talas om det, då dyker människorna upp hos oss för rabiesvaccination och hunden avlivas:( Lika tragiskt varje gång!
 
En hund läser ju även ditt kroppsspråk, ansiktsmimik och rörelser. Har du träffat en döv hund någon gån? De som har döva hundar lyckas ju göra sig förstådda och kommunicera med sina hundar med.
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.
 
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.

Fast tänk om det är en ren sällskapsras hos en person som aldrig släpper sin hund, inte kan nåt om hundträning utan skaffat en hund för att gå ett varv runt kvarteret fyra gånger om dagen (och nån enstaka gång slår man på stort och tar bilen till naturen. Då kan det nog missas. Nä, en person som skaffar en brukshund för att träna mycket och gå med hunden lös missar det nog inte. Men de som bara vill ha en mysig sällskapshund som myser i soffan och är nöjd med korta koppelpromenader har nog lättare att missa det. Men nä, 1,5 år låter ändå som väldigt lång tid att inte upptäcka det på.
 
Naturligtvis kompenserar hunden med att vara extra uppmärksam på sånt den ser, på dofter etc. så att det märks mindre att den är döv eller hörselskadad, men hur man kan missa i 1,5 år att ens hund är helt döv, det förstår jag faktiskt inte. Jag inser att man kan lära in t.ex. kommandon som "sitt" eller "fot" även på kroppspråk, men en sån sak som inkallning? Eller att hunden faktiskt aldrig reagerar på sitt namn eller andra ord? Alla mina hundar har haft ett visst grundläggande mänskligt ordförråd och förstått ord och uttryck som "hämta bollen", "ska vi gå ut", "husse kommer" osv och jag hade sett det som extremt avvikande om hunden inte reagerade på något av det efter 1,5 år.

Håller med dig. Vår hund har visslingskommando för uppmärksamhet/inkallning, vilket vi lärde in redan de första dagarna då vår trädgård är stor. Så vi hade märkt ganska fort om han varit döv. Och då är han "bara" sällskapshund.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 099
Senast: doppler
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 941
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp