Oseriös avel 2021

Är det självplågeri att scrolla på blocket? Pudlar utan stamtavla för 30-40k och även denna:

"Har en söt liten toy pudel kille för avel
Erfaren & duktig ;) 1,5 år
75%toypoodle 25%bichonfrisee (bichonpoo)"
Även om det är för just avel tycker jag faktiskt ändå inte att man måste marknadsföra sin hund med att han är bra på att knulla *winkyface* men jag kanske bara är pryd :cautious:
 
Såg ni inlägget i diskussionsgruppen för schäfer...

En hanne. IPO 1 som ända merit. Användas i avel 17 (!) Gånger som resulterat i 114 valpar och nu när dom börjar röntga avkommorna så är nästan alla belastade antingen på armbågar eller höfter.
Endast 12 är undersökt ännu men av dessa har 7 st HD (2 st HD E) och 3 ED (Alla 3 ED 3..)

Varför finns inget avelstopp på hannar tills viss % av de första kullarna är undersökta och friade. Säg att man får ta 3 kullar men för fortsatt avel måste 80 % av avkommorna va dokumenterat fri eller iaf att man kan kräva nått utifrån indexet.

Visst svårt i praktiken att kräva att valpköparna ska röntga men i så stor ras som schäfer så är det inte världen undergång om någon sållas bort.
Hellre det än att man kan avla fram 114 valpar som nu har 60% chans att få HD och 25% chans att få ED 3.
Tänk om det blir så illa Med den här avkommorna?
Då pratar vi Över 60 hundar med HD och/eller ED fel
 
Senast ändrad:
Ush jag råkade av misstag komma in på en sida på Facebook där någon föder upp oreggad shih tzu i stor skala.
Från i januari detta år fanns 5 kullar och under varje kull stod ”bellas” 5e kull ”mejas” 4e kull” ”Lisas 5e kull” osv.
Dom klämmer alltså ur så många kullar dom bara kan ur varje tik och deras hane var och är pappa till samtliga vad jag kunde läsa.
 
Det otroligt ledsamma i detta är att ägare tror på att kontraktet är juridiskt bindande. Något som organisationen jag ARN-anmälde hela tiden försökte trycka på i sina motsvar. Är man då lite okunnig så ger man sig när de hotar med åtgärder mot brutet kontrakt. Den hund jag köpte avlivades i höstas men det är en helt annan historia.

I värsta fall kan en köpare alltså bryta mot svensk djurskyddslagstiftning av rädsla för att bryta mot ett "kontrakt" som inte är mer hållbart än de löften som adoptionsorganisationerna brukar komma med...
 
I värsta fall kan en köpare alltså bryta mot svensk djurskyddslagstiftning av rädsla för att bryta mot ett "kontrakt" som inte är mer hållbart än de löften som adoptionsorganisationerna brukar komma med...

Precis. Okunskap och rädsla för att bryta mot kontraktet väger tyngre än hundens hälsa.

Vår gatuhund hade Giardia, enligt uppsökt veterinär så fanns det redan vid leverans då hon var i så dåligt skick vid besöket. VI fick höra av organisationen av VI gjort hunden sjuk för att kunna köpa en renrasig hund och att det bara räckte med en tablett för att bli fri från giardia. Majoriten av dem som tog in samtidigt som oss undrade i vår gemensamma messenger-grupp* varför vi gick till veterinär och gick hela den resan med sanering etc som det innebar när organisationen erbjöd att skicka en sån tablett. Trots att jag la upp bilder om hur Sverige ser på giardia, för varför skulle organisationen ljuga?

*Jag är utesluten sedan länge från allt som har med organisationen att göra.
 
Precis. Okunskap och rädsla för att bryta mot kontraktet väger tyngre än hundens hälsa.

Vår gatuhund hade Giardia, enligt uppsökt veterinär så fanns det redan vid leverans då hon var i så dåligt skick vid besöket. VI fick höra av organisationen av VI gjort hunden sjuk för att kunna köpa en renrasig hund och att det bara räckte med en tablett för att bli fri från giardia. Majoriten av dem som tog in samtidigt som oss undrade i vår gemensamma messenger-grupp* varför vi gick till veterinär och gick hela den resan med sanering etc som det innebar när organisationen erbjöd att skicka en sån tablett. Trots att jag la upp bilder om hur Sverige ser på giardia, för varför skulle organisationen ljuga?

*Jag är utesluten sedan länge från allt som har med organisationen att göra.
:banghead:
 
Hur ser det ut med avel på C höft och ed1 hos rottis? En bekant letar rottis och ramlade över en kull där mamman har ed1. Kollade på några andra kullar också och då ligger inte hd C med stopmarkering heller.


Är inte HD/ED något problem på rottis eller vad är det som gäller?
 
Hur ser det ut med avel på C höft och ed1 hos rottis? En bekant letar rottis och ramlade över en kull där mamman har ed1. Kollade på några andra kullar också och då ligger inte hd C med stopmarkering heller.


Är inte HD/ED något problem på rottis eller vad är det som gäller?

Kan inte rottis, men om de fått index för HD är troligen A-C okej numera.
 
Kan inte rottis, men om de fått index för HD är troligen A-C okej numera.
Såhär står det på rasklubbens hemsida. Då känns det extra märkligt att man har valphänvisning till en kull där tiken har ED1:o

1620510740544.png
 
Såhär står det på rasklubbens hemsida. Då känns det extra märkligt att man har valphänvisning till en kull där tiken har ED1:o

Visa bifogad fil 69208
"Registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell armbågsledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning." står det bara i registreringsreglerna ang ED.

De har index och får avla på C enligt registreringsreglerna.
https://www.skk.se/globalassets/dokument/uppfodning/registreringsregler_r42.pdf
 
Hur ser det ut med avel på C höft och ed1 hos rottis? En bekant letar rottis och ramlade över en kull där mamman har ed1. Kollade på några andra kullar också och då ligger inte hd C med stopmarkering heller.


Är inte HD/ED något problem på rottis eller vad är det som gäller?
Som några svarat så får de avla. MEN jag har anhöriga som avlar på rasen och vet att dessa uppfödare ses inte som seriösa. Tittar man närmare på dessa uppfödare så ser man i regel trista MHn, inga meriter öht och det ses ofta mellan fingrarna med andra hälsoproblem.
 
Som några svarat så får de avla. MEN jag har anhöriga som avlar på rasen och vet att dessa uppfödare ses inte som seriösa. Tittar man närmare på dessa uppfödare så ser man i regel trista MHn, inga meriter öht och det ses ofta mellan fingrarna med andra hälsoproblem.

Även på ED?
I det här fallet är kullen född och reggad och det står inget på avelsdata om att kullen skulle vara avelsspärrad.
 
Ja de får avla på ED. Bedrövligt att uppfödare gör det på en så tung ras :(
Men VARFÖR? Jag blir lite beklämd faktiskt. Rottis är ju inte någon numerärt pytteliten ras heller så man borde verkligen inte behöva kompromissa. Just den nämnda tiken har dessutom inga som helst meriter (inte ens utställning) som skulle göra det värt att chansa och ta en kull för utvärdering.

Jaja, bekantingen letar vidare.......
 
Men VARFÖR? Jag blir lite beklämd faktiskt. Rottis är ju inte någon numerärt pytteliten ras heller så man borde verkligen inte behöva kompromissa. Just den nämnda tiken har dessutom inga som helst meriter (inte ens utställning) som skulle göra det värt att chansa och ta en kull för utvärdering.

Jaja, bekantingen letar vidare.......
Tyvärr inte ovanligt i rasen.
Personligen tycker jag att Rottweiler är en helt förstörd ras mot vad den varit. Försoffade, sega sällskapshundar med sviktande hälsa och på tok för tunga i typen. Trubbiga nosar och dålig uthållighet. Absolut inga brukshundar.
Tror man hittar bättre individer utomlands.
 
Varför dessa raser till sällskap och motion det är helt sinnes.

Sjukpensionär på 51 år haft hund sedan liten söker en omplaceringshund där ägaren är viktigare än pengarna. Raser som önskas är i ordning Långhårig Schäfer, Korthårig Schäfer, Rottweiler samt Malinois ålder 1-4 år. Är inte gjord utav pengar då jag har existensminimum. Bor i en 2:a i Helsingborg själv hunden kommer aldrig att vara hemma ensam själv den följer med mig där jag går. Har ni någon som ni tror passar mig tveka inte att höra av er. Tik eller hane spelar ingen roll ska användas som sällskap/daglig motion hund. Hoppas någon snäll själ har en livskamrat till mig. Tveka inte att höra av er.
 
Varför dessa raser till sällskap och motion det är helt sinnes.

Sjukpensionär på 51 år haft hund sedan liten söker en omplaceringshund där ägaren är viktigare än pengarna. Raser som önskas är i ordning Långhårig Schäfer, Korthårig Schäfer, Rottweiler samt Malinois ålder 1-4 år. Är inte gjord utav pengar då jag har existensminimum. Bor i en 2:a i Helsingborg själv hunden kommer aldrig att vara hemma ensam själv den följer med mig där jag går. Har ni någon som ni tror passar mig tveka inte att höra av er. Tik eller hane spelar ingen roll ska användas som sällskap/daglig motion hund. Hoppas någon snäll själ har en livskamrat till mig. Tveka inte att höra av er.
Nån som uppenbarligen tror att dom blir vad man gör dom till :meh:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 129
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 954
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp