Oseriös avel 2021

Tyvärr inte ovanligt i rasen.
Personligen tycker jag att Rottweiler är en helt förstörd ras mot vad den varit. Försoffade, sega sällskapshundar med sviktande hälsa och på tok för tunga i typen. Trubbiga nosar och dålig uthållighet. Absolut inga brukshundar.
Tror man hittar bättre individer utomlands.
Men det här handlar också om 2 olika saker, dels att det pågår extremt mycket dålig avel, men också att dom som faktiskt vill bevara rasen och använda den har svårt att få fram rätt valpköpare pga rasen numera dåliga rykte som brukshund och så populärt som skrämselhund (=penisförlängare om vi ska vara krass).
Vi har en kvinna på klubben vars rottisar är helt fantastisk brukshundar. Mor och dotter båda används inom det gröna men tävlas också i lydnad mm. Jag har hållit på en del med hundarna och dom upplevs som extremt lättsamma hundar och lättlärda. Vinner mycket på alla de här onlinetävlingarna när man ska göra trix med hunden för hennes hundar kan typ varje trix i boken.

Hon har bara tagit en kull men trots att hon själv upplevde att hon var supernoga med vart hon såld valparna så vart det bara skit för häften av kullen. En är till och med avstäng från en brukshundklubb söderut. Dom har gått ur händerna på ägarna totalt och uppfödaren blir ju helt förtvivlad.
 
Men det här handlar också om 2 olika saker, dels att det pågår extremt mycket dålig avel, men också att dom som faktiskt vill bevara rasen och använda den har svårt att få fram rätt valpköpare pga rasen numera dåliga rykte som brukshund och så populärt som skrämselhund (=penisförlängare om vi ska vara krass).
Vi har en kvinna på klubben vars rottisar är helt fantastisk brukshundar. Mor och dotter båda används inom det gröna men tävlas också i lydnad mm. Jag har hållit på en del med hundarna och dom upplevs som extremt lättsamma hundar och lättlärda. Vinner mycket på alla de här onlinetävlingarna när man ska göra trix med hunden för hennes hundar kan typ varje trix i boken.

Hon har bara tagit en kull men trots att hon själv upplevde att hon var supernoga med vart hon såld valparna så vart det bara skit för häften av kullen. En är till och med avstäng från en brukshundklubb söderut. Dom har gått ur händerna på ägarna totalt och uppfödaren blir ju helt förtvivlad.

Ja det finns nog många bottnar i detta. Jag har träffat på några riktigt trevliga. Men de har inte haft motor för något arbete. Efter ett halvt lydnadsprogram så lullar de mest med. Blir snabbt trötta i spåret. Skyddet funkar okej men det är trötta ronderingar och slarv. Men vist klarar de att användas i brukset. Men de saknar ofta umf och uthållighet som jag anser att en bra brukshund ska ha.

De jag sett som sticker ut i arbete har varit importer.
De som min släkting föder upp är "snälla familjevovvar" typ. Knappt mellanmjölk.

Jag tror precis som du att Rottisarna attraherar fel folk. Vill man ha en brukshund så skaffar man nått annat och kvar blir de som vill ha en skrämselhund eller familjehund.
 
Jag kanske har tur som har fantastiska rottisar runt mig på klubben? De tävlas högt inom brukset, bl a SM. Men att det finns en del mög, det har jag förstås också sett.

Men det finns absolut en och annan rottis som jag skulle kunna tänka mig att smuggla med hem. :love:
 
Jag kanske har tur som har fantastiska rottisar runt mig på klubben? De tävlas högt inom brukset, bl a SM. Men att det finns en del mög, det har jag förstås också sett.

Men det finns absolut en och annan rottis som jag skulle kunna tänka mig att smuggla med hem. :love:
Det kanske är en hel del utländskt blod i dem? Som sagt så har jag sett några få men de har varit importer.
Utomlands så har Rottisarna hållt sig bättre.
 
Vad säger vi om att man inseminerar tikar som inte vill stå för hanarna? Jag hävdar att det strider mot djurskyddsbestämmelserna men jag får lite mothugg. Inte rottis den här gången :o .
 
Vad säger vi om att man inseminerar tikar som inte vill stå för hanarna? Jag hävdar att det strider mot djurskyddsbestämmelserna men jag får lite mothugg. Inte rottis den här gången :o .
Om det är enda anledningen till inseminering så strider det definitivt mot djurskyddsbestämmelserna.

"I Sverige omfattas vi av ett tydligt regelverk gällande AI. Djur som inte kan fortplanta sig naturligt får enligt svensk djurskyddslag inte användas i avel. Det innebär att vi inte inseminerar tikar med svag eller obefintlig könsdrift eller tikar med anatomiska avvikelser i könsvägarna som hindrar naturlig parning."
 
Om det är enda anledningen till inseminering så strider det definitivt mot djurskyddsbestämmelserna.

"I Sverige omfattas vi av ett tydligt regelverk gällande AI. Djur som inte kan fortplanta sig naturligt får enligt svensk djurskyddslag inte användas i avel. Det innebär att vi inte inseminerar tikar med svag eller obefintlig könsdrift eller tikar med anatomiska avvikelser i könsvägarna som hindrar naturlig parning."
Uppfödaren har själv skrivit om just den tiken att: xxxxx fortsätter att sätta sig på tvären vid parning så jag beslutade att inseminera....
 
Om det är enda anledningen till inseminering så strider det definitivt mot djurskyddsbestämmelserna.

"I Sverige omfattas vi av ett tydligt regelverk gällande AI. Djur som inte kan fortplanta sig naturligt får enligt svensk djurskyddslag inte användas i avel. Det innebär att vi inte inseminerar tikar med svag eller obefintlig könsdrift eller tikar med anatomiska avvikelser i könsvägarna som hindrar naturlig parning."
och @toughcookie

Det är nog inte säkert att det bryter mot djurskyddslagen. Beror ju på om tiken vägrar ställa upp på en specifik hane eller i största allmänhet. Det finns ju tikar som är oerhört petiga i vilka hanar de låter para sig liksom.
Jag säger inte att det är bra att inseminera en sån tik - men jag är tveksam till att de skulle vara olagligt.
 
Det kanske är en hel del utländskt blod i dem? Som sagt så har jag sett några få men de har varit importer.
Utomlands så har Rottisarna hållt sig bättre.

Ingen aning. :) Men vi har minst fyra ekipage med just rottweiler. Säkert fler om jag får tänka lite. Riktigt trevliga hundar, av det jag sett. Har även tränat ihop med dem regelbundet.
 
och @toughcookie

Det är nog inte säkert att det bryter mot djurskyddslagen. Beror ju på om tiken vägrar ställa upp på en specifik hane eller i största allmänhet. Det finns ju tikar som är oerhört petiga i vilka hanar de låter para sig liksom.
Jag säger inte att det är bra att inseminera en sån tik - men jag är tveksam till att de skulle vara olagligt.
Det är inte ovanligt att tikar föredrar vissa hanar framför andra, om nu denna kombination tros ge något värdefullt för rasen i sin helhet och tiken låtit sig paras med andra hanar tidigare ser jag inte att det är något problem.
Om det nu är så i fallet som @toughcookie tog upp har jag ingen aning om.
 
Det är inte ovanligt att tikar föredrar vissa hanar framför andra, om nu denna kombination tros ge något värdefullt för rasen i sin helhet och tiken låtit sig paras med andra hanar tidigare ser jag inte att det är något problem.
Om det nu är så i fallet som @toughcookie tog upp har jag ingen aning om.

Nu vet jag inte om det bara är sån där "gammal uppfödarvisdom" snarare än fakta, men är det inte så att om två specifika hundar inte vill para sig med just varandra, så kan det vara för att "naturen vet" att det är nåt fel på just den kombinationen. Låter ju lite otroligt, men hörde det senast när Winter skulle para för några veckor sen. Det blev inget pga falskt löp, och då berättade uppfödaren om en tik som inte ville para sig trots höglöp. Hon inseminerades med den hanen och då blev det flera fel i den kullen.
 
Nu vet jag inte om det bara är sån där "gammal uppfödarvisdom" snarare än fakta, men är det inte så att om två specifika hundar inte vill para sig med just varandra, så kan det vara för att "naturen vet" att det är nåt fel på just den kombinationen. Låter ju lite otroligt, men hörde det senast när Winter skulle para för några veckor sen. Det blev inget pga falskt löp, och då berättade uppfödaren om en tik som inte ville para sig trots höglöp. Hon inseminerades med den hanen och då blev det flera fel i den kullen.
Nej så tror jag inte att det fungerar.
 
Nu vet jag inte om det bara är sån där "gammal uppfödarvisdom" snarare än fakta, men är det inte så att om två specifika hundar inte vill para sig med just varandra, så kan det vara för att "naturen vet" att det är nåt fel på just den kombinationen. Låter ju lite otroligt, men hörde det senast när Winter skulle para för några veckor sen. Det blev inget pga falskt löp, och då berättade uppfödaren om en tik som inte ville para sig trots höglöp. Hon inseminerades med den hanen och då blev det flera fel i den kullen.

Stämmer knappast med tanke på hur många parningar som sker utan problem där det sedan visar sig att både hane och tik bär recessiva anlag för en sjukdom som visar sig i kullen.

Dessutom kunde man ju då tycka att naturen borde vara så smart att hundar med stor risk att nedärva allvarliga sjukdomar inte skulle vilja para sig alls, men...
 
Det är inte ovanligt att tikar föredrar vissa hanar framför andra, om nu denna kombination tros ge något värdefullt för rasen i sin helhet och tiken låtit sig paras med andra hanar tidigare ser jag inte att det är något problem.
Om det nu är så i fallet som @toughcookie tog upp har jag ingen aning om.
Nej håller helt med.

Jag tänkte mer på vissa tikar om är extremt kräsna, vet några om typ bara ville para med en enda hane. Men är linjerna värdefulla så kan ju en sån tik vara värd att inseminera med.
 
Nej håller helt med.

Jag tänkte mer på vissa tikar om är extremt kräsna, vet några om typ bara ville para med en enda hane. Men är linjerna värdefulla så kan ju en sån tik vara värd att inseminera med.
Absolut finns det sådana. Eller dom som bara ställer sig några timmar på en dag, vilket såklart lätt kan missas om man inte har tik och hane ihop 24/7 under en vecka.
Man får såklart se till helheten.
 
Jag fick under kvällspromenaden idag frågan om Chika var en hane och om de i så fall fick para sin jack russel med "honom" - herregud vilka mardrömsvalpar. Inte nog med att Chika är en shiba liksom, hon är dessutom en DÅLIG shiba. Korsa det med en jack russel och du har roligt hela dagen. :meh:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 080
Senast: doppler
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 548
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 930
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp