Oseriös avel 2021

Jag fick under kvällspromenaden idag frågan om Chika var en hane och om de i så fall fick para sin jack russel med "honom" - herregud vilka mardrömsvalpar. Inte nog med att Chika är en shiba liksom, hon är dessutom en DÅLIG shiba. Korsa det med en jack russel och du har roligt hela dagen. :meh:
"Shissel valpar säljes för 25000sek, en helt underbar ny ras som blir vad du gör den till" :angel:
 
På diskussionen om inseminering, om någon minns min granne för några år sedan som tog valpar på sin american bulldog tik..
De hade en hane i hushållet med och de första 3 åren höll dom hundarna isär vid löp såklart men när tiken var 3 år tänkte de att nu kan de få göra valpar. Hanen helt klart intresserad men tiken helt ointresserad av honom. Efter 3 löp så beslöt dom för att prova inseminering och detta gjorde dom de två följande löpen men tiken tog sig inte.

Nu kanske inte hanen car fertil men tiken togs till en annan hane och de fick inte till nån parning där hanen fastna eller så. 2 språng men inget mer och sedan var tiken inte intresserad av hanen nåt mer och hanen verkade inte överintresserad heller... men det resulterade i en kull på 11 varav en dödfödd och en som tiken råkade lägga sig på det första dygnet så den tyvärr dog (valpen jag hade tingat).

Vi sa hela tiden att hanen i hushållet var "friend zoonad" av tiken, därav aldrig några valpar efter honom 🤷‍♀️
 
Anngående döv hund
Jag har aldrig haft någon valpkull och nu stod det väl att uppfödaren är erfaren men om det vore en ny uppfödare med en stor kull och som heller inte ägnade så mycket tid åt valparna kan jag ändå tänka mig att en döv valp kan "gömma sig", eller att uppfödaren reagerar på att hunden avviker något men inte bryr sig om att ta reda på varför eftersom den ändå är pigg frisk och klarar vetrinörbesikning utan anmärkningar.

Men att missa i 1.5 år att hunden är helt döv låter lite väl otroligt. Hur har den hunden varit i sin vardag som gör att ägaren trott att det varit naturligt att den inte springer till dörren när det kommer främmande? Aldrig varnar för ljud utanför? Aldrig uppleva att den blir uppspelt när den hör något, Aldrig kommer till köket när matskålar skallrar eller dörren till godisskåpet öppnas? Alltså detta ovanpå allt som nämns tidigare i tråden.
Hunden måste ju ha upplevts som helt ointresserad av sin omgivning. För om hunden exempelvis är överlycklig i människor så måste man ju fundera varför den inte springer mot dörren när någon ringer/knackar på?

Alltså även om man inte är hundvan. Min svärmor ha en döv hund. Han är inte stendöv och är inte född döv men ändå det är ju så mycket som säger att den hunden är döv. Den tigger mat hos matte men hör inte att sonen ropar att han får godsaker om hunden kommer till honom i stället. Han kommer inte om man piper i favotitleksaken utom synhåll osv.
Går liksom inte att missta sig på det.

Jag hade en bekant med en döv katt. Helt döv. Den kom alltid och mötte vid dörren. Kom alltid springande när man öppnade ett köksskåp. Så de kan visst "höra" vissa saker.
 
En bekant till mig har gått och köpt sig en fransk bulldog för motsvarande 30 000sek. Jag frågade om det var en hane eller tik och fick svaret "en tik såklart så jag kan få igen pengarna 10x om om ett par år " 🤦‍♀️:rage:
Blir spännande då om det resulterar i akut kejsarsnitt med bara en överlevande valp... Är ju inte helt ovanligt med komplikationer kring förlossning på fralla. Hade varit kul att höra deras tankegångar då...
 
Jag hade en bekant med en döv katt. Helt döv. Den kom alltid och mötte vid dörren. Kom alltid springande när man öppnade ett köksskåp. Så de kan visst "höra" vissa saker.
Kan säkert vara vibrationer och golvdrag mm som katten läste av MEN ändå visste dom att katten var helt döv, vilket är mer spännande, vad gjorde att dom misstänkte det så till den grad att dom lät undersöka den (antar jag eftersom dom visste med säkerhet att den va helt döv om jag läser ditt inlägg rätt). Tänker katter samarbetar ju inte alls med människor på samma sätt som en hund - trots det har dessa människor förstått att något var fel. Samma fel som hundägaren missade i över 1.5 år.
 
Kan säkert vara vibrationer och golvdrag mm som katten läste av MEN ändå visste dom att katten var helt döv, vilket är mer spännande, vad gjorde att dom misstänkte det så till den grad att dom lät undersöka den (antar jag eftersom dom visste med säkerhet att den va helt döv om jag läser ditt inlägg rätt). Tänker katter samarbetar ju inte alls med människor på samma sätt som en hund - trots det har dessa människor förstått att något var fel. Samma fel som hundägaren missade i över 1.5 år.

Den var vit. Vita katter är oftare döva. Så dom ville kolla det helt enkelt.
 
Den var vit. Vita katter är oftare döva. Så dom ville kolla det helt enkelt.


Men det jag ville ha sagt, var att vissa saker du tar upp som nått döva djur inte gör, kan dom visst göra. Det finns inget som säger att döva hundar inte springer till dörren när nån kommer. Eller inte kommer springande när man öppnar godisskåpet.
 
Förta tanken var att Riesenschnauzern var lite malplacerad där, men egentligen kanske det är pitbullen som är längst ifrån de andra
 
Toypudelvalpar, reggade med papper (australien). Det framgår inte var de är reggade dock.

Tvåfärgade på bilden likt en klassisk border collie.

Jag har googlat lite för jag trodde pudel var i många färger men enfärgade?
Men det verkar lite olika?
 
Toypudelvalpar, reggade med papper (australien). Det framgår inte var de är reggade dock.

Tvåfärgade på bilden likt en klassisk border collie.

Jag har googlat lite för jag trodde pudel var i många färger men enfärgade?
Men det verkar lite olika?
Det finns flerfärgade även skk reggade harlekin är vanligast. En pudel var flerfärgad från allra första början.
 
Toypudelvalpar, reggade med papper (australien). Det framgår inte var de är reggade dock.

Tvåfärgade på bilden likt en klassisk border collie.

Jag har googlat lite för jag trodde pudel var i många färger men enfärgade?
Men det verkar lite olika?

Renrasiga pudlar kan vara flerfärgade. Finns SKK registrerade pudlar i black & tan, harlekin (fläckig) osv. Däremot är det en icke-standardenlig färg.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 912
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp