Oseriös avel 2021

Detta var nytt, har inte hört talas om denna hound förut..
"Scandinavian Hound (Husky/Vorsteh/pointer)"
För söt för sitt eget bästa :crazy::( med blåa ögon såklart.
 
Rubrik: Companion dogs
Jag: Blir nyfiken på vad det kan innebära.

"Companion dogs är början till en ny ras som inte är registrerad i skk. Men som med alla raser måste man börja någonstans. Denna ras är en ren sällskapshund med närmre till sitt ursprung än de flesta andra hundraser."
Okej ... ren sällskapshund alltså, som ska nöja sig hemma i soffan och trädgården. Enkel och trygg. Intressant, vad kan det vara för raser i den?


"Målet med rasen är den ska vara ett alternativ till schäfer men med bättre hälsa och sundare kropp så du kan få många fina år med din hund."
Låter mindre som ren sällskapshund men okej, jag läser vidare...


"Vi ser gärna att ni har erfarenhet av stora hundar sedan innan såsom schäfer, siberian husky, wolfdog eller alaskan malamute som exempel."
:crazy::nailbiting:
 
Blandras "ciobanesc mioritic"
... ehm, kan någon gissa vad det är? Jag har ingen aning och bilden på hunden hjälpte inte :cautious:
 
Någon som hört talas om Klee Kai? Verkar vara en liten sällskapsvariant av Husky. Ska finnas tre storleksvarianter - Toy, liten och standard. Minsta upp till ca 33cm i mankhöjd och de största upp till ca 43cm i mankhöjd. Den är godkänd i ukc.
Dock inte så vanlig i Sverige. Undrar hur den kommer utvecklas och om den kommer bli mer och mer populär. Men det brukar ju inte båda gott när man avlar fram miniatyrer av en ras, som dessutom ser väldigt söt ut.
 
Någon som hört talas om Klee Kai? Verkar vara en liten sällskapsvariant av Husky. Ska finnas tre storleksvarianter - Toy, liten och standard. Minsta upp till ca 33cm i mankhöjd och de största upp till ca 43cm i mankhöjd. Den är godkänd i ukc.
Dock inte så vanlig i Sverige. Undrar hur den kommer utvecklas och om den kommer bli mer och mer populär. Men det brukar ju inte båda gott när man avlar fram miniatyrer av en ras, som dessutom ser väldigt söt ut.
Den har funnits ett tag men verkar inte jättepoppis tycker jag? Jag har träffat två här i UK.
 
Någon som hört talas om Klee Kai? Verkar vara en liten sällskapsvariant av Husky. Ska finnas tre storleksvarianter - Toy, liten och standard. Minsta upp till ca 33cm i mankhöjd och de största upp till ca 43cm i mankhöjd. Den är godkänd i ukc.
Dock inte så vanlig i Sverige. Undrar hur den kommer utvecklas och om den kommer bli mer och mer populär. Men det brukar ju inte båda gott när man avlar fram miniatyrer av en ras, som dessutom ser väldigt söt ut.
Jag har hört talas om dem, hört att de är lika krävande som en husky dock. Var länge sen jag hörde nåt dock så kan ju ha ändrats mycket. Blir den som en sällskapshund i aktivitetsnivå lär den bli rejält poppis om några år misstänker jag...
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
9 186
Senast: MiaMia
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 555
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
13 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp