Oseriös avel 2021

Sett på instagram (stor influenser)

”Nån som har raserna Maltipoo och Cavapoo och kan berätta lite mer om skillnaderna?”

”Raserna”… 🙄 Skulle bli tokblockad om jag skrev att det är ju blandraser så man kan få lite vad som helst. 🤷🏼‍♀️😜

Jag var tvungen att svara henne (kul att jag gissade rätt på vem det var på första försöket efter att ha läst vad du skrev 😂😁) men försökte vara extremt pedagogisk, glad och lättsam i det jag skrev 😅😂Vill ej åka på en block 🙈😂
 
Jag var tvungen att svara henne (kul att jag gissade rätt på vem det var på första försöket efter att ha läst vad du skrev 😂😁) men försökte vara extremt pedagogisk, glad och lättsam i det jag skrev 😅😂Vill ej åka på en block 🙈😂
Såg att flera faktiskt hade svarat ärligt om pälsproblem och osäkerhet kring vad som kan slå igenom fysiskt och mentalt så inte bara ”åh de är världens finaste” svar tack och lov!
 
Ingen som klarar av att hantera sådana hundar är intresserad av dem. De vill ha renrasiga för att kunna tävla.

Påminner om en veterinär som berättade att dom fick in en kull på lite över halvår gamla valpar för avlivning för att uppfödaren inte fick dom sålda, schäfer/dobberman. Men vad tänkte man egentligen bakom en såda kull? Folk som kan hantera såna hundar och vill ha hund av sådan kaliber lär vilja tävla och därmed köpa en renrasig hund, raserna jobbar även på lite olika sätt och dessutom vem vågar chansa med raser som dobberman inblandade?
 
Påminner om en veterinär som berättade att dom fick in en kull på lite över halvår gamla valpar för avlivning för att uppfödaren inte fick dom sålda, schäfer/dobberman. Men vad tänkte man egentligen bakom en såda kull? Folk som kan hantera såna hundar och vill ha hund av sådan kaliber lär vilja tävla och därmed köpa en renrasig hund, raserna jobbar även på lite olika sätt och dessutom vem vågar chansa med raser som dobberman inblandade?
När jag var i yngre tonåren köpte en väninna till min mamma en mix av Schäfer & Dobberman. Fulare hund vet jag inte än idag om jag sett. Den såg ut som en rakad Schäfer med en lång, smal ormsvans hängandes över ryggen. Minns att tiken var pissjobbig men snäll.
 
Sett i det vilda: ”AKUT! Behöver en hane som vi kan para våran xx med, hon är en blandning med Pocket Bully och Staffordshire bullterrier på två år. Hon har löpt en vecka så hon behöver en hane ASAP..”

Ser ut som en fralla på anabola, och tydligen duger det alltså med första bästa hane. Jag misstänker ju att de tänker sig nån viss ras eller så, men det framgår inte.
 
Sett i det vilda: ”AKUT! Behöver en hane som vi kan para våran xx med, hon är en blandning med Pocket Bully och Staffordshire bullterrier på två år. Hon har löpt en vecka så hon behöver en hane ASAP..”

Ser ut som en fralla på anabola, och tydligen duger det alltså med första bästa hane. Jag misstänker ju att de tänker sig nån viss ras eller så, men det framgår inte.
Borde man skriva och erbjuda en irländsk varghundshane? 😂
 
Vad sägs om oreggade labbevalpar för 25 000? Från "registrerad blandraskennel", hur det nu ska gå ihop... :cautious: Känns definitivt som att de försöker sko sig på okunniga köpare. Man kan ju få en valp från meriterade föräldrar hos valfri SKK-ansluten uppfödare för betydligt mindre pengar, i alla fall i mina trakter.
 
Vad sägs om oreggade labbevalpar för 25 000? Från "registrerad blandraskennel", hur det nu ska gå ihop... :cautious: Känns definitivt som att de försöker sko sig på okunniga köpare. Man kan ju få en valp från meriterade föräldrar hos valfri SKK-ansluten uppfödare för betydligt mindre pengar, i alla fall i mina trakter.

Grejen är väl att dom också riktar sig till köpare som seriösa uppfödare inte lär vill sälja till tyvärr. Därmed kan dom också kräva en högre summa vs. registrerade kullar
 
Frågade om ref.nummer på en schäferannons
(Blev misstänksam när det stod att hunden skulle hitta ett NYTT hem pga ändrade förhållanden, valpen är 13 veckor)
Fick tillbaka att då det va 5 veckors handläggning så skulle nya köparen få uppgifterna skickad till sig efter det att hunden skrivits över hos jordbruksverket.
När jag förklarar att det inte är riktigt så det funkar så får jag till svar att "vad jag förstått så är det inget måste med att regga hundar hos SKK utan något man kunde göra om man ville vara lite fin i kanten" :down:

Aningen provar hon lura någon eller så har hon själv blivit grovt lurad. Vilket fall som helst så är det tragiskt för en fin schäfervalp som nu ska vara vandringspokal
 
När en ras har gått över till HD-index (och rekommendationen är att parningar har 100 eller över), finns det något SKK kan göra om en kennel genomgående verkar strunta i rekommendationen?

3 kullar av 4 förra året hade ett index under 100... två under 90, där tiken hade C på höfterna.
 
När en ras har gått över till HD-index (och rekommendationen är att parningar har 100 eller över), finns det något SKK kan göra om en kennel genomgående verkar strunta i rekommendationen?

3 kullar av 4 förra året hade ett index under 100... två under 90, där tiken hade C på höfterna.

med tanke på att det endast är en rekommendation så finns inte mycket att göra åt det.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 099
Senast: doppler
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 941
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp