Oseriös avel 2021

Corgipäls med pudelpäls låter 😱
Fy sjutton vilken mardröm! Är jobbigt nog för vissa av de renrasiga corgis som föds med fluffpäls. Redan där är det massa variationer och svårt att veta vad man får när det är felaktig päls, kan bara tänka mig hur det blir när man slänger in pudelgener också.

Till vilken nytta liksom? Corgis är redan härligt arbetande hundar. 😔
 
Fy sjutton vilken mardröm! Är jobbigt nog för vissa av de renrasiga corgis som föds med fluffpäls. Redan där är det massa variationer och svårt att veta vad man får när det är felaktig päls, kan bara tänka mig hur det blir när man slänger in pudelgener också.

Till vilken nytta liksom? Corgis är redan härligt arbetande hundar. 😔
Det är väl pudlar också?! /
 
Jag ser framför mig en corgi med trasslig och krullig päls som är omöjlig att reda ut och släpar i backen :nailbiting:
Så jäkla onödigt, båda raserna var för sig är ju jättefina redan! "Unika" borde översättas med "vill bara tjäna pengar" :(
Inte särskilt bra att korsa en tung ras med en tunn heller. Tänk om det blir korta pudelben och corgikropp. Stackars kroppar.
 
Ännu värre där dessutom, era hundar har ju för sjutton både den där allergivänliga pälsen (ja alltså lockiga hehe) och mentaliteten doodlepoo-människorna vill sälja in så vad sjutton ska de korsas med nåt för? Ni har ju till och med olika storlekar! Jag blir så less.
Ja det är ganska udda. Tror dock många tror att en pudel föds i en hemsk utställningsfrisyr och inte kan ha det där söta doodleutseendet 🙃
Jag tycker för övrigt utställningar ska vara öppna även för "oklippta" pudlar.
 
Det där tänker jag alltid när folk börjar blanda corgi med andra raser, har man en tanke på hur exteriören kan tänkas bli?
Känns inte som så alternativt är det pengarna som styr. Hade velat se annonsen kan inte föreställa mig hur en sån mix ser ut.
 
Ja det är ganska udda. Tror dock många tror att en pudel föds i en hemsk utställningsfrisyr och inte kan ha det där söta doodleutseendet 🙃
Jag tycker för övrigt utställningar ska vara öppna även för "oklippta" pudlar.
Misstänker också det. Vi hade en dvärgpudel när jag var liten, vi höll honom alltid kortklippt och det var ju jättelätt att hålla efter den pälsen.
 
För att det är sällan bra exemplar av en ras som går i blandrasavel, tänker bla på hjärtsjukdomar som finns i rasen. Jag skulle inte våga chansa utan skulle vilja se till jag får en ur bra och noga testade linjer, precis som jag inte skulle våga mig på en oseriöst uppfödd lundehundskorsning
Ah då är jag med! Ja jag gillar inte heller dobbismixar, de blir sällan bra.
Tror dock dcm risken minskar drastiskt om det är en korsning - men ja. Det testas nog inte ett skit där.
 
Ah då är jag med! Ja jag gillar inte heller dobbismixar, de blir sällan bra.
Tror dock dcm risken minskar drastiskt om det är en korsning - men ja. Det testas nog inte ett skit där.

Jag kan tänka mig att där är fortfarande en risk och som sagt, vem vet hur det har testats om alls. Men inom bruks vet jag inte hur många som skulle köra med en sådan korsning, varför inte köra med en renrasig istället isåfall (och detta är vad jag antar har lett till att det var brist på intressenter)?
 
Jag kan tänka mig att där är fortfarande en risk och som sagt, vem vet hur det har testats om alls. Men inom bruks vet jag inte hur många som skulle köra med en sådan korsning, varför inte köra med en renrasig istället isåfall (och detta är vad jag antar har lett till att det var brist på intressenter)?

Bruks får du väl bara köra med renrasig, tävlingsmässigt?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 135
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 957
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp