Oseriös avel 2021

Jag letar ju efter nästa hund och tittar runt lite på alternativ, tittat lite på MH/BPH hos olika hundar av diverse raser, hundar med högt på flera sorters rädslor/0-1 på trygghet och avstått skott, avbrutna BPH... Varför? 🙁 Även för sällskap lär det riskeras bli valpar som kämpar med vardagen?

Såg precis att en fd kompis har parat sin brukshund. Den är inte ens två år än :banghead: har gjort MH och är röntgad men inte mer än så.. Tycker det passar bra i denna tråd, tycker inte alls det är seriös brukshundavel.

Tvåårig tik?
 
Ok glömde ordet nästan 🥴 men para en knappt två-årig tik (och även om äldre än så med få meriter?), så bråttom är det väl ändå inte? 😕 Kan väl väntas ett par löp först?
Jag vet inte rasen men kanske resonerar man som så att man vill göra en parning tidigt för att kunna utvärdera kullen innan man gör nästa parning nåt år senare?
Jag parade min tik vid två år, jag visste att jag hade en riktigt bra hund men ville ta en kull tidigt för att se hur det blir sen tävla några år och ta en kull till (dock ej brukshund). Hon är nog en av rasens mest meriterade tikar med sex titlar och hade troligen haft fler om inte vi haft två corona år. Tänker mest att olika uppfödare resonerar olika och man kan faktiskt fråga hur hon tänkte när hon gjorde kombinationen för att se om man får nåt vettigt svar som visar att det faktiskt finns nån tanke bakom. Sen så är det ju så att en del rasklubbar önskar en senare avelsdebut för att det finns sjukdomar som kan dyka upp och då bör man ju ta hänsyn till det.
 
M
Ok glömde ordet nästan 🥴 men para en knappt två-årig tik (och även om äldre än så med få meriter?), så bråttom är det väl ändå inte? 😕 Kan väl väntas ett par löp först?
Hanen hon parat med är en hane hon har ute på foder som går över i fodervärdens ägo i December. Så det var ju såklart bråttom att para så länge det var gratis.. :angel:

Jag håller med dig (och flera andra) som tycker det är alldeles för tidigt. Speciellt på en brukshund som inte ens hunnit bli vuxen och visa vad hon går för.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
Senast: doppler
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 544
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
993
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 912
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp