Oseriös avel 2021

En vän till mig var under en period typ fodervärd/avlastningsmatte till en blandning dobermann, husky och en tredje ras jag inte kommer ihåg. Kan ha varit pointer. Det var en snäll hund men helt skogstokig.

Hoppas verkligen inte det var bokstavligt talat en fodervärd. Jag har stött på en BC/pointer en gång, tillhörde en pensionär som gjorde sitt bästa med dess överflöd av energi. En gång en BC/rottweiler/golden (?) som ägarna verkade kämpa med både dess energi och tjuvvallande. :crazy: I Skåne finns alla sorts BC-korsningar och så lite till
 
Har ganska nyligen fått veta att en bekant till mig blivit fodervärd till mor och dotter då modern inte kan vara själv, så uppfödaren gav en "bra deal" på en av valparna genom att låta även hon stå med fodervärdsavtal. Hundarna är dvärgspets malteser och bichon havanais. Min bekant är supernöjd med denna deal då hon fått två hundar utan att betala nånting, själv får jag kämpa med att hålla tyst om vad jag tycker om denna oseriösa avel 🙈
 
Hoppas verkligen inte det var bokstavligt talat en fodervärd. Jag har stött på en BC/pointer en gång, tillhörde en pensionär som gjorde sitt bästa med dess överflöd av energi. En gång en BC/rottweiler/golden (?) som ägarna verkade kämpa med både dess energi och tjuvvallande. :crazy: I Skåne finns alla sorts BC-korsningar och så lite till
Åh, haha, nej. Jag kanske kulle ha skrivit "lånehund". Hon hade den hos sig i perioder för att hjälpa familjen som av någon mystisk anledning inte orkade med den. :angel:
 
Det var min första tanke med huskyn och pointern. Någon alaskan husky som hade ihop det med en dobbe av någon anledning kanske? Familjen skulle i alla fall ha den och en annan liknande korsning som sällskapshundar, men tog sig vatten över huvudet. Min kompis tröttnade också och gav upp, jag vet inte vad som hände med tiken sedan.
Dobbar har ju gått bra i drag så inte alls omöjligt att det var något sådant. Men som sällskapshund är det ju så puckat att man blir matt
 
Tik med fula höfter som är påverkad av dom markant (har sökt vård för det bl.a pga smärta) Hane med bristande mentalitet av samma ras = valpar. Första kullen trodde jag var en olycka men tog en kull på detta föräldrarpar i somras och nu är det dags igen för valpar med samma par närsom.
Personen har andra hundar som skulle duga för uppfödning om man så skulle vilja bedriva avel om det är det personen vill, men varför välja avel på dessa föräldrardjur?

Kommer nog aldrig förstå mig människor, speciellt inte där pengar är en av den bidragande faktorn.
 
Tik med fula höfter som är påverkad av dom markant (har sökt vård för det bl.a pga smärta) Hane med bristande mentalitet av samma ras = valpar. Första kullen trodde jag var en olycka men tog en kull på detta föräldrarpar i somras och nu är det dags igen för valpar med samma par närsom.
Personen har andra hundar som skulle duga för uppfödning om man så skulle vilja bedriva avel om det är det personen vill, men varför välja avel på dessa föräldrardjur?

Kommer nog aldrig förstå mig människor, speciellt inte där pengar är en av den bidragande faktorn.
Det går inte att anmäla det? Jag vet att djurskyddslagen är ett trubbigt instrument men man får ju inte avla på sjuka hundar. Om det finns dokumentation på att tiken har dåliga höfter (och ont av det), går det då inte att anmäla? Även kass mentalitet är ju hemskt att avla på men antar att det är än svårare, om inte omöjligt, att anmäla.
Ägarna kan ju knappast säga att det var ett misstag när det är andra kullen. Eller krävs mer fel för att avel ska vara förbjuden (öppen fråga)?
 
Tik med fula höfter som är påverkad av dom markant (har sökt vård för det bl.a pga smärta) Hane med bristande mentalitet av samma ras = valpar. Första kullen trodde jag var en olycka men tog en kull på detta föräldrarpar i somras och nu är det dags igen för valpar med samma par närsom.
Personen har andra hundar som skulle duga för uppfödning om man så skulle vilja bedriva avel om det är det personen vill, men varför välja avel på dessa föräldrardjur?

Kommer nog aldrig förstå mig människor, speciellt inte där pengar är en av den bidragande faktorn.

Verkar tyvärr vanligare än vad man tror i vissa raser. När jag tittade runt lite på andra raser så avlades det inte så värst ovanligt på kassa eller gränsfall sådana höfter och hundar med 4-5 på all sorts rädslor fast det verkade finnas flera andra alternativ. Någon form av kennelblindhet?
 
Verkar tyvärr vanligare än vad man tror i vissa raser. När jag tittade runt lite på andra raser så avlades det inte så värst ovanligt på kassa eller gränsfall sådana höfter och hundar med 4-5 på all sorts rädslor fast det verkade finnas flera andra alternativ. Någon form av kennelblindhet?
Kennelblindhet eller inte vilja avsluta sin linje trots problem.
Nu gäller detta iofs marsvin och inte hund men jag valde i år att avsluta min marsvinslinje som jag jobbat på sedan 2004. Jag fick in dåliga gener både psykiskt och fysiskt (och då var det inga dåliga djur som avlades på utan de sista kombinationerna avslöjade dolda dåliga anlag som kommit in). Jag har tidigare avlat bort urinproblem från denna linjen men när det helt plötsligt ploppade upp både det ena och det andra så kände jag att det inte var etiskt försvarbart att utsätta eventuellt flera generationer för riskerna bara för att jag ville behålla min linje.
Det var ett extremt jobbigt beslut (och då var det ”bara” marsvin) så jag kan förstå att man inte vill avsluta och väljer att blunda för problemen och intala sig att man antingen kan avla bort dem eller låtsas som att det inte alls är så allvarligt som det är.
Det är absolut ingen ursäkt för att avla på ”skit”, men det kan vara en förklaring till varför vissa väljer att avla på dåliga avelsdjur. Sedan finns det såklart många som helt enkelt inte bryr sig för att pengar, utställningsvinster eller något annat är viktigare för dem än hälsa och temperament
 
Jag tyckte att jag själv var illa ute eftersom jag köpt en pudelkorsning (75% pudel och 25% amerikansk cocker spaniel, och nej, hon kostade inte 40', och nej, varken jag eller uppfödaren kallar henne "renrasig cockerpoo" utan just "pudelkorsning").

Tills jag gick på valpkurs. Herregud säger jag bara. Vi är 6 ekipage; jag och min lilla råtta, en renrasig schäfer, en dansk-svensk gårdshund och sedan 3 korsningar som är så konstiga att jag inte förstår varför man gjort dem. En vorsteh/springer spaniel, en golden/schäfer och en golden/BC/husky. Varifrån kommer alla dessa hundar? Det absolut värsta är att när vi sitter och diskuterar våra hundar och deras rassjukdomar påstår någon att blandraserna ju är friskare än andra hundar :up: Ja, jo, det kan ju stämma IBLAND men definitivt inte alltid och speciellt inte om man bara korsar vad som helst utan att ha koll på föräldrarnas hälsostatus.
 
Kennelblindhet eller inte vilja avsluta sin linje trots problem.
Nu gäller detta iofs marsvin och inte hund men jag valde i år att avsluta min marsvinslinje som jag jobbat på sedan 2004. Jag fick in dåliga gener både psykiskt och fysiskt (och då var det inga dåliga djur som avlades på utan de sista kombinationerna avslöjade dolda dåliga anlag som kommit in). Jag har tidigare avlat bort urinproblem från denna linjen men när det helt plötsligt ploppade upp både det ena och det andra så kände jag att det inte var etiskt försvarbart att utsätta eventuellt flera generationer för riskerna bara för att jag ville behålla min linje.
Det var ett extremt jobbigt beslut (och då var det ”bara” marsvin) så jag kan förstå att man inte vill avsluta och väljer att blunda för problemen och intala sig att man antingen kan avla bort dem eller låtsas som att det inte alls är så allvarligt som det är.
Det är absolut ingen ursäkt för att avla på ”skit”, men det kan vara en förklaring till varför vissa väljer att avla på dåliga avelsdjur. Sedan finns det såklart många som helt enkelt inte bryr sig för att pengar, utställningsvinster eller något annat är viktigare för dem än hälsa och temperament

Undrar dock när dom väljer hanar med alla dessa problem, finns väl massvis med avelshanar att välja på?
 
Min bror och hans fru har flyttat till Ryssland där dom bland annat lärt känna en amerikansk kvinna. Enligt hennes instagramkonto hade hon varit med i ett tv-program i USA så jag blev lite nyfiken och googlade och hamnade på hennes Facebook där det framgick att hon nyss hade köpt en Bernedoodle 😳. Alltså Berner sennen/pudel.

Den är merle men absolut renrasig för det är en F1 merle tri color mini Bernedoodle 😎

Var tvungen att klicka mig vidare till uppfödaren och hon skriver att hon började föda upp berner sennen men pga stor efterfrågan föder hon nu även upp Bernedoodle.
 
Min bror och hans fru har flyttat till Ryssland där dom bland annat lärt känna en amerikansk kvinna. Enligt hennes instagramkonto hade hon varit med i ett tv-program i USA så jag blev lite nyfiken och googlade och hamnade på hennes Facebook där det framgick att hon nyss hade köpt en Bernedoodle 😳. Alltså Berner sennen/pudel.

Den är merle men absolut renrasig för det är en F1 merle tri color mini Bernedoodle 😎

Var tvungen att klicka mig vidare till uppfödaren och hon skriver att hon började föda upp berner sennen men pga stor efterfrågan föder hon nu även upp Bernedoodle.
Och hur tusan blev den merle?
 
Fundering på lördagskvällen så här.

Reserverad eller likvärdigt står det väl i vissa ras-standarder.
Vart går gränsen mellan att avla på en reserverad hund och en rena rädslor? Kan man avla på det ena utan att nudda vid det anda?

Har under kort tid nu mött människor som-i mitt tycke- bortförklara hundarnas dåliga nerver med att rasen ska vara så.
Har hört det om ett par individer av olika raser.
Den ena "försiktig" och skvätten. Flyr kopplets längd om en främmande människa kommer för nära när de är på appelplanen.
Den andra pendlar snabbt mellan att vara överdrivet social till att inte ens vilja vara närheten av människor överhuvudtaget (alltså inte ens familjen)
Båda individerna planeras att användas i avel.

Vilka raser -i Sverige- kan det anses motiverat att avla på sådana egenskaper?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 151
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 997
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp