Oseriös avel 2021

Fundering på lördagskvällen så här.

Reserverad eller likvärdigt står det väl i vissa ras-standarder.
Vart går gränsen mellan att avla på en reserverad hund och en rena rädslor? Kan man avla på det ena utan att nudda vid det anda?

Har under kort tid nu mött människor som-i mitt tycke- bortförklara hundarnas dåliga nerver med att rasen ska vara så.
Har hört det om ett par individer av olika raser.
Den ena "försiktig" och skvätten. Flyr kopplets längd om en främmande människa kommer för nära när de är på appelplanen.
Den andra pendlar snabbt mellan att vara överdrivet social till att inte ens vilja vara närheten av människor överhuvudtaget (alltså inte ens familjen)
Båda individerna planeras att användas i avel.

Vilka raser -i Sverige- kan det anses motiverat att avla på sådana egenskaper?
Inga. Reserverad betyder för mig att den inte är intresserad av främmande människor, inte att den är rädd för främmande.
 
Skulle tro att många med bra hanar inte lånar ut dem till dåliga tikar. Eller jag hoppas i alla fall att så är fallet.
Antar det handlar om just detta och räcker väl att det finns en utställningstitel eller två

Fundering på lördagskvällen så här.

Reserverad eller likvärdigt står det väl i vissa ras-standarder.
Vart går gränsen mellan att avla på en reserverad hund och en rena rädslor? Kan man avla på det ena utan att nudda vid det anda?

Har under kort tid nu mött människor som-i mitt tycke- bortförklara hundarnas dåliga nerver med att rasen ska vara så.
Har hört det om ett par individer av olika raser.
Den ena "försiktig" och skvätten. Flyr kopplets längd om en främmande människa kommer för nära när de är på appelplanen.
Den andra pendlar snabbt mellan att vara överdrivet social till att inte ens vilja vara närheten av människor överhuvudtaget (alltså inte ens familjen)
Båda individerna planeras att användas i avel.

Vilka raser -i Sverige- kan det anses motiverat att avla på sådana egenskaper?

Jag hade ju en ras som ska vara rätt så reserverad/ointresserad (lundehund), men tyvärr finns det rädslor hos en del som verkar ha blivit ursäktad som 'reserverad'. En reserverad hund nosar kanske lite på en främling, hälsar lite men sen står mest där, eller vill gå och nosa någon annan stans. En hund som är rädd och försöker fly eller undviker att umgås med sin ägare/familj är inte reserverad!

Och hur tusan blev den merle?

Massor med fall av doodle-ägare som gjort DNA-test och fått reda på det finns mer än två raser i sin blandras. Finns flera raser med merle du kan smyga in i en sådan blandning.
 
Senast ändrad:
Massor med fall av doodle-ägare som gjort DNA-test och fått reda på det finns mer än två raser i sin blandras. Finns flera raser med merle du kan smyga in i en sådan blandning.

OT: Jag har alltid undrat hur pålitliga de där testen är? Är det samma test som folk köper för att få reda på vilken/vilka raser deras blandis är? Vad händer om man testar en ren gatuhund :confused:
 
OT: Jag har alltid undrat hur pålitliga de där testen är? Är det samma test som folk köper för att få reda på vilken/vilka raser deras blandis är? Vad händer om man testar en ren gatuhund :confused:

Efter att ha sett folk peka på sina blandraser och komma med de mest osannolika rasförslag baserade på de där testen är jag skeptisk. Tror inte de är särskilt pålitliga alls, de är väl mest ett "vi ser eventuellt, kanske, möjligtvis lite spår av detta och detta...". Sedan beror det kanske också på hur "renrasiga" våra renraser är. Hur gammal måste en blodslinje vara innan den slutar visa spår av de raser som en gång var del av den, så att säga? :) Hur svensk är en svensk, typ.
 
OT: Jag har alltid undrat hur pålitliga de där testen är? Är det samma test som folk köper för att få reda på vilken/vilka raser deras blandis är? Vad händer om man testar en ren gatuhund :confused:

Dom är inte 100% pålitliga men dom har blivit bättre med åren och enligt många som vet sin hunds bakgrund och har testat säger det stämmer. När det kommer till gatuhundar kan vissa resultat visa t. ex "okänd typ" tillsammans med kända raser i den. Jag tror en hund uppvisar sig "rasren" efter runt 4-6 generationer men möjligtvis längre bak (svårt att veta då få raser med öppen stambok har testats vad jag vet), och eftersom många merledoodlar har påstådda raser i sig som inte är merle är jag inte förvånad om raser av merle typ dyker upp. Tror ett test höll i ett fall där en doodlevalpköpare stämde uppfödaren till sin valp
 
Senast ändrad:
Nu blir jag lite sugen på att göra ett test på shiban bara för att se vad det visar. :D Lite för dyrt för att göra det bara för skojs skull dock.
Mina är testade med mydogdna (fast det är ju ett annat test förstås). Där ser man jämförelse mellan alla testade whippets och intressant nog är alla (!) de som springer snabbast i Finland löjligt nära greyhound genetiskt. Så. Jävla. Trött.
 
Mina är testade med mydogdna (fast det är ju ett annat test förstås). Där ser man jämförelse mellan alla testade whippets och intressant nog är alla (!) de som springer snabbast i Finland löjligt nära greyhound genetiskt. Så. Jävla. Trött.
Vad innebär det? Att någon har korsat in greyhound för att öka prestationen och reggat med felaktiga föräldrar (felaktig far)? Har man i så fall någon aning om hur länge sedan detta är?

Fråga av rent intresse.
 
Fundering på lördagskvällen så här.

Reserverad eller likvärdigt står det väl i vissa ras-standarder.
Vart går gränsen mellan att avla på en reserverad hund och en rena rädslor? Kan man avla på det ena utan att nudda vid det anda?

Har under kort tid nu mött människor som-i mitt tycke- bortförklara hundarnas dåliga nerver med att rasen ska vara så.
Har hört det om ett par individer av olika raser.
Den ena "försiktig" och skvätten. Flyr kopplets längd om en främmande människa kommer för nära när de är på appelplanen.
Den andra pendlar snabbt mellan att vara överdrivet social till att inte ens vilja vara närheten av människor överhuvudtaget (alltså inte ens familjen)
Båda individerna planeras att användas i avel.

Vilka raser -i Sverige- kan det anses motiverat att avla på sådana egenskaper?

Enligt mig är reserverad (som egentligen kanske borde kallas ointresserad/obrydd) långt ifrån rädd.

Rädda hundar är hundar som beter sig som de du beskriver. Reserverade hundar - hundar som är ointresserade men också obrydda, accepterar hantering men kanske inte direkt svarar med kontakt.

Jag har själv en ras där man sagt reserverad om hundar som faktiskt helt enkelt är rädda. Tack och lov har aveln förbättrats rätt mycket senaste 20 åren - jag ser STOR skillnad på mentaliteten då mot nu. Men jag har nog bara träffat ett fåtal beauceroner som verkligen varit reserverade - en av dem var pappa till en av mina tidigare beauceroner. Den hanen (alltså pappan till min) hälsade lugnt och lite avmätt på folk, kunde slå ett slag med svansen, lät sig hanteras utan tvekan men varken försökte dra sig undan eller blev social, det var liksom inte mer med det, han var stadig och trygg och obrydd.

Efter att ha haft några stycken rädda hundar (social rädsla men även ljudrädsla) så skulle jag säga att inom INGEN ras är det motiverat att använda rädda hundar. Jag skulle hellre använda en hund med lite sämre höfter, typ C, om hunden i övrigt besatte riktigt bra egenskaper och rasen var så numerärt liten att det var svårt med avelsmaterial.
 
Nu blir jag lite sugen på att göra ett test på shiban bara för att se vad det visar. :D Lite för dyrt för att göra det bara för skojs skull dock.
för några år sen gjordes det på en skk reg hund,den "visade" sig innehålla 3 raser,ingen av dom var den reg som 🤪 :eek:
Efter det är min tilltro till dom testerna 0
 
Nu blir jag lite sugen på att göra ett test på shiban bara för att se vad det visar. :D Lite för dyrt för att göra det bara för skojs skull dock.

Dom behöver inte vara så dyra alls, kanske runt en tusenlapp för ett bra test. Ett bra test visar även vilka hundar i databasen din är släkt med, vilka sjukdomar och gener den bär på osv.

Enligt mig är reserverad (som egentligen kanske borde kallas ointresserad/obrydd) långt ifrån rädd.

Rädda hundar är hundar som beter sig som de du beskriver. Reserverade hundar - hundar som är ointresserade men också obrydda, accepterar hantering men kanske inte direkt svarar med kontakt.

Jag har själv en ras där man sagt reserverad om hundar som faktiskt helt enkelt är rädda. Tack och lov har aveln förbättrats rätt mycket senaste 20 åren - jag ser STOR skillnad på mentaliteten då mot nu. Men jag har nog bara träffat ett fåtal beauceroner som verkligen varit reserverade - en av dem var pappa till en av mina tidigare beauceroner. Den hanen (alltså pappan till min) hälsade lugnt och lite avmätt på folk, kunde slå ett slag med svansen, lät sig hanteras utan tvekan men varken försökte dra sig undan eller blev social, det var liksom inte mer med det, han var stadig och trygg och obrydd.

Efter att ha haft några stycken rädda hundar (social rädsla men även ljudrädsla) så skulle jag säga att inom INGEN ras är det motiverat att använda rädda hundar. Jag skulle hellre använda en hund med lite sämre höfter, typ C, om hunden i övrigt besatte riktigt bra egenskaper och rasen var så numerärt liten att det var svårt med avelsmaterial.

Exakt så ska en reserverad hund vara. Min hälsade lite småglatt när någon sa hans namn eller räckte ut en hand, svansvift och lite nos och slick på handen kanske. Sen var det roliga med det klart och sen stod han där. Rädda hundar är nervriga eller försöker fly iväg. Rädda hundar bör inte sättas in i avel enligt mig som en grundregel och blir nästan lite mörkrädd när folk gör det fast det finns massvis med andra alternativ till just den hunden/hundarna.

för några år sen gjordes det på en skk reg hund,den "visade" sig innehålla 3 raser,ingen av dom var den reg som 🤪 :eek:
Efter det är min tilltro till dom testerna 0

Beror ju iofs på vilket test också. DNA-test för människor är också lite sådär, dock enligt den djupa släktforskningen jag har gjort så verkar mitt stämma rätt så bra dock så kategoriseras en del om så procentstatserna skiftar. :D Det är ett redskap och inte mer än så, alla företag har sina olika databaser och vetenskapen bakom det är ändå fortfarande rätt så nytt.
 
Ja exakt så. Händer hela tiden tyvärr. Främst händer det väl i mellaneuropa.
Tack för förtydligandet.

Har nyligen läst en del om sådana inkorsningar i arabiska fullblod där det sägs ha gjort dels i Frankrike på 1970-talet, dels i Mellanöstern mer i närtid. Man har korsat in engelskt fullblod i racing-stammar för att få snabbare hästar.

Sen finns det de som påstår att border collie har korsats in i jaktcocker, men det är bara för att de inte har koll på rashistorian utan tror att utställningscockern är ursprungstypen vilket inte stämmer. Däremot ska det tydligen finnas någon belagd, enstaka inkorsning av (jakt)springer.
 
Fundering på lördagskvällen så här.

Reserverad eller likvärdigt står det väl i vissa ras-standarder.
Vart går gränsen mellan att avla på en reserverad hund och en rena rädslor? Kan man avla på det ena utan att nudda vid det anda?

Har under kort tid nu mött människor som-i mitt tycke- bortförklara hundarnas dåliga nerver med att rasen ska vara så.
Har hört det om ett par individer av olika raser.
Den ena "försiktig" och skvätten. Flyr kopplets längd om en främmande människa kommer för nära när de är på appelplanen.
Den andra pendlar snabbt mellan att vara överdrivet social till att inte ens vilja vara närheten av människor överhuvudtaget (alltså inte ens familjen)
Båda individerna planeras att användas i avel.

Vilka raser -i Sverige- kan det anses motiverat att avla på sådana egenskaper?
Jag anser att framförallt min första tik var reserverad. Det spelade ingen roll om folk försökte flörta till sig henne med godis eller vad som, hon kunde ta godisen men var sedan totalt likgiltig inför deras existens och efter att hon umgåtts med min mor i något år(!) så sa plötsligt min mor att "Jag tror att vi blivit Du med varandra nu" :rofl: Hon var dock inte det minsta osäker. Hon gick avslappnat i stadsmiljö, på tävlingar, hos veterinären och alla tänkbara situationer. Det var inte heller några som helst problem att lämna henne till hundvakter, hon behövde inte ens känna dem, hon traskade lugnt in i deras hem, letade upp en bekväm soffa och la sig där. En på så sätt mycket enkel hund att ha.

Men visst, det är jättevanligt att folk misstar rädsla för reserverad. Troligen har de väl aldrig träffat någon som är reserverad på riktigt.
 
Vad sägs om 4årig tik som haft 2 kullar innan, och sedan:
"Dräktigheten är bekräftad och vi tar nu emot deposition.
1st pick hane *tingad
2st pick hane 37k
3st pick hane 32k
4st pick hane 30k

1st pick tik 40k
2st pick tik 37k
3st pick tik 32k
4st pick tik 30k

Som sett ovan säljs valparna vid picks och den som har högst pick väljer först och sedan nummerna under. (PICKS GÖRS VID senast 4 Veckor)"
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 140
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
12 962
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp