Oseriös avel 2021

Is

Trådstartare
Vi kör väl en ny sådan här tråd nu när den andra är låst.

Sista inläggen i senaste tråden gällde vilka färger som är ok att para.
 
Jag tycker att det är intressant - och plötsligt framstår Pudelklubben som seriösare. Där förekommer harlekin - men det är inte en godkänd färg. Man får avla på en harlekin, men det markeras i stamtavlan. Ganska bra sätt att veta vad som finns bakom en svart hund.
 
Jag tycker att det är intressant - och plötsligt framstår Pudelklubben som seriösare. Där förekommer harlekin - men det är inte en godkänd färg. Man får avla på en harlekin, men det markeras i stamtavlan. Ganska bra sätt att veta vad som finns bakom en svart hund.
Fast avlar du på flerfärgad pudel så blir du genast kallad oseriös och får skit.
 
Jag tycker att det är intressant - och plötsligt framstår Pudelklubben som seriösare. Där förekommer harlekin - men det är inte en godkänd färg. Man får avla på en harlekin, men det markeras i stamtavlan. Ganska bra sätt att veta vad som finns bakom en svart hund.
Harlekin på pudel och Grand danois är inte alls samma sak. På pudel är det bara vanliga vita fläckar
 
Ingen som vet hur det ser ut med registrering och eventuella konsekvenser på harlekin-harlekin, harlekin-merle och merle-merleparning på Grand danois? Det bryter ju faktiskt klart och tydligt mot djurskyddslagen om att avla på anlag som kan ge defekter
 
Å andra sidan får du alltid skit om du avlar på pudel (Valpar på den där!? Men herre gud, vad tänker människan, man ser ju inte om den är brun eller apricot!!!)
Jag tycker jag ser rätt ofta ”vita” pudlar men de är reggade som aprikos 🤔 Min storpudels mamma var creme och hon var mörkare än dessa aprikoser
 
Tolkar jag dig rätt?

Jag läser:
att uppfödare kan komma undan med parningar och att man DÄRFÖR SOM KÖPARE MÅSTE KONTROLLERA FÄRGEN PÅ FÖRÄLDRARNA

Jag läser inte:
Att det är problematiskt med harlekin plus harlekin eller svart

Så står det på en av sveriges största o vinstrikaste uppfödare hon är även vet, föder upp mops och gk trubbnosar på deras andningstest........ need i say more?
 
Ingen som vet hur det ser ut med registrering och eventuella konsekvenser på harlekin-harlekin, harlekin-merle och merle-merleparning på Grand danois? Det bryter ju faktiskt klart och tydligt mot djurskyddslagen om att avla på anlag som kan ge defekter

Att registrera harlekin x svart med harlekinförälder verkar iallafall noll komplicerat, finns ingen avelsspärr i Avelsdata.
 
Finns creme som färg på pudel? Hon borde ha varit aprikos
Finns creme som färg på pudel? Hon borde ha varit aprikos
Hennes ägare sa att hon var creme men nu när jag kollade hunddata så stod hon som aprikos. Har för mig att jag har läst att man kan regga som creme, men nu blev jag osäker
 
Att registrera harlekin x svart med harlekinförälder verkar iallafall noll komplicerat, finns ingen avelsspärr i Avelsdata.
Svart har ingen merlegen så det bryter inte mot lagen (även om dubbla harlekingener ger fosterdöd, men de valparna föds ju inte så räknas inte)
 
Finns creme som färg på pudel? Hon borde ha varit aprikos
Hennes ägare sa att hon var creme men nu när jag kollade hunddata så stod hon som aprikos. Har för mig att jag har läst att man kan regga som creme, men nu blev jag osäker
Creme finns inte som färg på pudel,så ägaren säger färgen hon ser,inte vad hunden är.
 
Creme finns inte som färg på pudel,så ägaren säger färgen hon ser,inte vad hunden är.
Hon var inte så kunnig och det är snart 20 år sedan. Hunden var väldigt cremefärgad iallafall, inte en ton av aprikos ens på öronen. Jag vet att jag har läst om creme och pudel någonstans någon gång men det minns jag ju inte var nu 😕 Jag tycker att någon blekgen för rött måste iallafall finnas med tanke på de ”vita” aprikoserna jag har sett
 
Pudlar bleker ofta av med åren. Mina tre började som aprikosröda, men ser cremefärgade ut. I synnerhet 13-årige Adde som hade en ljuvligt intensiv varmröd färg som ung. :cry:

Träningskompisens gamla dvärgpudel började som mörkbrun - numera kan hennes färg bara kallas lilagrå...

Angående "felfärgade" pudlar har man avlat in röda bland black-and-tan för att förbättra typen. Det blir ofta en eller två röda bland de b&t-tecknade. Min mellanpudel är aprikosröd trots b&t-hundar i flera led bakom, plus att hans tre kullsystrar också blev aprikosröda! Det är ovanligt.
 
Svart har ingen merlegen så det bryter inte mot lagen (även om dubbla harlekingener ger fosterdöd, men de valparna föds ju inte så räknas inte)
Nej men om inte den svarta hunden är gentestad så kan den ju bära harlekin = risk för dubbelmerle i en sån parning. I min ras skulle en hund efter merleförälder där merle kan "döljas" beläggas med avelsspärr (tror till och med det gäller även med gentest men jag är osäker där). I min ras gäller detta sobelmerle där sobel kan dölja merlegenen.
 
Nej men om inte den svarta hunden är gentestad så kan den ju bära harlekin = risk för dubbelmerle i en sån parning. I min ras skulle en hund efter merleförälder där merle kan "döljas" beläggas med avelsspärr (tror till och med det gäller även med gentest men jag är osäker där). I min ras gäller detta sobelmerle där sobel kan dölja merlegenen.
Som jag fattar det släpper spärren efter dnatest:

"Med anledning av tillgången till DNA-test för merle gjordes 2019 följande tillägg till uttalandet:

"Det är idag möjligt att genom DNA-test fastställa om gul eller röd hund bär anlag för merle eller inte. I det fall DNA-testet visar att hunden inte bär på merleanlag kan denna paras med merlefärgad hund. I de raser som har restriktioner avseende merle i SKKs registreringsregler ska resultatet från DNA-testet finnas registrerat hos SKK för att avelsspärr för gul/röd/sobelfärgad hund efter merlefärgad hund ska lyftas. Mer information om DNA-testet finns på skk.se.""
 
Som jag fattar det släpper spärren efter dnatest:

"Med anledning av tillgången till DNA-test för merle gjordes 2019 följande tillägg till uttalandet:

"Det är idag möjligt att genom DNA-test fastställa om gul eller röd hund bär anlag för merle eller inte. I det fall DNA-testet visar att hunden inte bär på merleanlag kan denna paras med merlefärgad hund. I de raser som har restriktioner avseende merle i SKKs registreringsregler ska resultatet från DNA-testet finnas registrerat hos SKK för att avelsspärr för gul/röd/sobelfärgad hund efter merlefärgad hund ska lyftas. Mer information om DNA-testet finns på skk.se.""
Ah, intressant. Men då borde en sobelmerle (gentestad med merlegen) få paras med tricolour (som inte kan dölja merle)? Eller får den avelsspärr oavsett om den bär merle och är sobel?
 
Nej men om inte den svarta hunden är gentestad så kan den ju bära harlekin = risk för dubbelmerle i en sån parning. I min ras skulle en hund efter merleförälder där merle kan "döljas" beläggas med avelsspärr (tror till och med det gäller även med gentest men jag är osäker där). I min ras gäller detta sobelmerle där sobel kan dölja merlegenen.
Harlekin och merle är två olika gener. En svart kan bära på harlekin utan det syns, men merle syns på svarta färger så så länge man parar harlekin med svart så är det ingen risk för dolda merle och ingen anledning att avelsspärra
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
8 566
Senast: manda
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 435
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
954
Senast: Jerseyite
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp