Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såklart är synen en av orsakerna. Alla mina hundar tittar innan de kopplar in näsan. Men jag håller med om att luktsinnet på den i mitt inlägg inte verkar vara på topp, orkade bara inte skriva det i första inlägget
Hundar föds ju blinda och döva och luktsinnet är det som gör att de hittar spenen och kan börja äta. Även i spår så ser en hund inte det den söker utan går enbart på doft. Luktsinnet är deras största sinne.
Men när de ser ut som hunden på bilden så är det inte omöjligt att nos och luftvägar är lika undermåliga som synen. Den är vanskapt.
 
Måsta bara sätta in en bild av en raceavlad. De utställningsavlade afghanerna är inte direkt en favorit...
Hakim-e1447396069288.jpg
 
Hundar föds ju blinda och döva och luktsinnet är det som gör att de hittar spenen och kan börja äta. Även i spår så ser en hund inte det den söker utan går enbart på doft. Luktsinnet är deras största sinne.
Men när de ser ut som hunden på bilden så är det inte omöjligt att nos och luftvägar är lika undermåliga som synen. Den är vanskapt.
Visst är den vanskapt. Jag reagerade på att den verkade ha svårt att lukta sig till godbiten också men orkade inte skriva det eftersom ögonen var det jag såg först.
På min hund syntes det inte att luktsinnet var hennes största sinne. Hon kunde ”sniffa” runt efter godis och trampa rakt över det utan att upptäcka det om hon inte såg det.

Nästa gång får jag väl se till att skriva varenda detalj jag tänker på eller strunta i att posta
 
En starkt luktande nykastad godis på betonggolv inomhus borde inte vara svår att lukta sig till

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med din argumentation. Luktsinnet ÄR hundens största sinne, oavsett om just din hund letade runt efter godis eller ej? :) Hundens kapacitet för doft är otroligt stort och något som kan se enkelt ut för oss, är för hundens del mycket komplicerat. Det är ju därför vi får träna spårkärnor, valla rutor etc för att utmana och lära hundarna att singla ut specifika dofter. Hunden analyserar minsta lilla doftpartikel, oavsett golv eller mark så sker det ändå spridning av godisets lukt och hur snabbt hunden hittar den beror på flera faktorer.

Det är inte bara godiset som luktar på betonggolvet, det lovar jag.
 
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter med din argumentation. Luktsinnet ÄR hundens största sinne, oavsett om just din hund letade runt efter godis eller ej? :) Hundens kapacitet för doft är otroligt stort och något som kan se enkelt ut för oss, är för hundens del mycket komplicerat. Det är ju därför vi får träna spårkärnor, valla rutor etc för att utmana och lära hundarna att singla ut specifika dofter. Hunden analyserar minsta lilla doftpartikel, oavsett golv eller mark så sker det ändå spridning av godisets lukt och hur snabbt hunden hittar den beror på flera faktorer.

Det är inte bara godiset som luktar på betonggolvet, det lovar jag.
Min papp är ju inte varken avlad för spår eller nåt bruks.
Han gillar att spåra och leta men är inte så himla bra på det. Vi tränar främst i skogen.

Jag upptäckte att han hittar godisarna mycket snabbar om det finns lite av min saliv på dem. Då hittar han även i tjock djup mossa (som antagligen är full med dofter av allt möjligt). Antar att min doft är lättar att sortera ut?
 
En starkt luktande nykastad godis på betonggolv inomhus borde inte vara svår att lukta sig till
kastar du en godis på betonggolv så först så "trillar" det av lukt från godisen när den är i luften som hunden känner och när den landar sprids den lukt från den pga dunsen när den landade utöver själva lukten av godisen, har du kastat godisar där innan så ligger lukten kvar även från dom godisarna även om det inte var samma dag som andra godisar kastades.

så att cirkulerar runt är inte det minst konstigt om hunden letar med nosen och inte ögonen.
 
Min papp är ju inte varken avlad för spår eller nåt bruks.
Han gillar att spåra och leta men är inte så himla bra på det. Vi tränar främst i skogen.

Jag upptäckte att han hittar godisarna mycket snabbar om det finns lite av min saliv på dem. Då hittar han även i tjock djup mossa (som antagligen är full med dofter av allt möjligt). Antar att min doft är lättar att sortera ut?

Kan tänka mig att kombon godis + saliv är ganska kraftig, ja!

Mina är inte heller avlade för spår/bruks, och oavsett om hunden är det eller ej så måste den ju fortfarande tränas. Mina hundar är tränade i både spår, sök och uppletande (äldsta hundens paradgren) som vilken "brukshund" som helst. Mycket hänger just på träningen. Pappisarna är inte avlade för någon specifik gren alls, ändå var Sveriges första lydnadschampion just en Papillon. :)
 
Min erfarenhet är att en hund som bara andas vanligt inte har något extremt luktsinne. Sätter de på nosen däremot..

Att hålla en godis framför nosen på en blundande hund är ju classic underhållning ju. Har nån film där min hund har ett grisöra framför nosen i nån minut innan hon reagerar. Men då var hon bra trött.. (hennes luktsinne är utmärkt!)
 
amerikansk cocker klipper man på huvudet, vet inte hur det är med engelsmännen
Engelsk cocker ska plockas på huvudet. Om håret inte släpper brukar jag fuska och effilera en del. Om man gör det snyggt är det inga problem på utställning (bortsett från röda/orange hundar för där syns vartenda saxmärke!).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp