Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Engelsk cocker ska plockas på huvudet. Om håret inte släpper brukar jag fuska och effilera en del. Om man gör det snyggt är det inga problem på utställning (bortsett från röda/orange hundar för där syns vartenda saxmärke!).
Ot men dedär röda med vit mössa, vad har hänt? 🙈
 
Sorry för otydlig.

Endel röda Cockrar har fått nästan vit päls på huvudet, ser ut som en mössa. Jag har läst nånstans om pälsvården på de röda att de kan bli så men jag minns inte varför
Även leverfärgade får gärna solblonda slingor på huvudet, såvitt jag vet har det inte med pälsvård att göra. Ingen jag känner trimmar huvudhåret på sina (samtliga jaktcockrar), det blir så ändå.
 
Även leverfärgade får gärna solblonda slingor på huvudet, såvitt jag vet har det inte med pälsvård att göra. Ingen jag känner trimmar huvudhåret på sina (samtliga jaktcockrar), det blir så ändå.
Ja det kanske är så. Men endel ser verkligen speciella ut, hela huvudet ljust 😊
 
Även leverfärgade får gärna solblonda slingor på huvudet, såvitt jag vet har det inte med pälsvård att göra. Ingen jag känner trimmar huvudhåret på sina (samtliga jaktcockrar), det blir så ändå.
Antagligen samma fenomen som när vi cendre blir solblekta på sommaren, att bruna hästar får rött i man och svans av slitage och sol.
Pigmenten är inte tillräckligt tätt packade så de kan blekas ner genom yttre åverkan.
 
På marsvin är det vanligt att de långhåriga (och även korthår som inte är färgavlade) blir mycket blekare i färgen så det kan kanske vara därför en del långhåriga hundar blir det också? Man avlar ju sällan hundar på färgintensitet. Eller att det är underull kanske? Tycker att man kan se det ljusa på rätt många långhåriga hundar.
Alla på dessa bilderna har genetiskt samma röda färg. På Jai längst ned blir det extra tydligt eftersom han har kvar sina mörka toppar
1AC6D3ED-9C71-48E1-8124-AF329BF2B8C3.jpeg
 
På bilden jag la in tidigare i tråden kan man se det tydligt på cockern till vänster, men jag tycker det syns på den högra också, om än inte lika ljust
B979ED5F-4901-46CE-A868-6761AB4B9171.jpeg
 
Sorry för otydlig.

Endel röda Cockrar har fått nästan vit päls på huvudet, ser ut som en mössa. Jag har läst nånstans om pälsvården på de röda att de kan bli så men jag minns inte varför
Min Gordonsetter (black and tan) fick en ljusbeige "mössa" om jag inte plockade bort det långa håret ovanpå hjässan. Det var en annan typ av päls, lite vågig och mjuk, och väldigt ljus, han såg helt galen ut om jag inte drog bort det (det lossnade jättelätt). Hade jag klippt istället hade det ju suttit kvar vid rötterna och han hade fortsatt haft ljus mössa :-)
 
Min Gordonsetter (black and tan) fick en ljusbeige "mössa" om jag inte plockade bort det långa håret ovanpå hjässan. Det var en annan typ av päls, lite vågig och mjuk, och väldigt ljus, han såg helt galen ut om jag inte drog bort det (det lossnade jättelätt). Hade jag klippt istället hade det ju suttit kvar vid rötterna och han hade fortsatt haft ljus mössa :-)
Ja det ser verkligen ut som en mössa men jag hittar ingen bra bild på nätet 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 668
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp