Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har whippet det problemet? Jag är bara i whippet-världen i periferin - jag har vänner som har, men vi har inte pratat om det problemet i aveln.
Ffa i de länder där de springer på bana sägs det hända att man blandat in Greyhound - hur som haver finns det plötsligt väldigt stora whippets som springer fort och som skulle skickas ut ur utställningsringar med ett sufficient.

Ska du köra lc med en whippet i Sverige mäts den in.
 
Ffa i de länder där de springer på bana sägs det hända att man blandat in Greyhound - hur som haver finns det plötsligt väldigt stora whippets som springer fort och som skulle skickas ut ur utställningsringar med ett sufficient.

Ska du köra lc med en whippet i Sverige mäts den in.
Och @Scata ja herregud hur mycket som helst. Inom loppet av några år har plötsligt de flesta banrekord uppdaterats rejält och vissa Whippets springer plötsligt nästan lika fort som greyhounds. De ser INTE ut som whippets.

De blandar alltså in greyhound och dessa hundar finns det fullt av också här i norden. Ägarna och uppfödarna vet om det men citat "annars finns det ingen chans att vinna lopp"
Scata jag kan pm:a en bild.
 
Ffa i de länder där de springer på bana sägs det hända att man blandat in Greyhound - hur som haver finns det plötsligt väldigt stora whippets som springer fort och som skulle skickas ut ur utställningsringar med ett sufficient.

Ska du köra lc med en whippet i Sverige mäts den in.
Nu slutar man ju mäta. Men nu ska hundarna ha utställningsresultat. Det kan funka på vissa whippsr men de fr ju fortfarande tävla lc i css klass. Och här blir det problem med andra raser.

Och inom grl får de fortsätta hur mycket de vill...
 
Screenshot_20220601-194843_Blocket.jpg

Hej valpfabrik...
 
Fick för några veckor sedan frågan om jag trodde min hund ville bli pappa. Tiken var en blandras mellan "husky" och australian shepherd tror jag.

Jag har egentligen inget emot blandrasavel rent generellt, men just min hund ska inte vara en del av vare sig renras- eller blandrasavel 🙃.
 
Fick för några veckor sedan frågan om jag trodde min hund ville bli pappa. Tiken var en blandras mellan "husky" och australian shepherd tror jag.

Jag har egentligen inget emot blandrasavel rent generellt, men just min hund ska inte vara en del av vare sig renras- eller blandrasavel 🙃.

Jag tänker att det oavsett din egen hunds status borde fallit ändå på att tiken var en bladning mellan husky och aussie. Vad var tanken där liksom.

Sen hade jag nog sett det som en varningsflagga (oavsett ras eller blandras) om jag fått frågan om min hund ville bli pappa. Osar ju inte seriositet direkt.
 
Såg en annons på blocket idag med 6 valpar till salu;

”Mamman är en amstaff på 30-35 kg som är otroligt kelig och med mycket energi. Pappan är en schäfer/malamute på 40-45 kg. Han är väldigt tillgiven och har lite vakt i sig”

Känns som en toppenkombo! Utlovas i alla fall inte uttryckligen att de är perfekta familjehundar…
 
Såg en annons på blocket idag med 6 valpar till salu;

”Mamman är en amstaff på 30-35 kg som är otroligt kelig och med mycket energi. Pappan är en schäfer/malamute på 40-45 kg. Han är väldigt tillgiven och har lite vakt i sig”

Känns som en toppenkombo! Utlovas i alla fall inte uttryckligen att de är perfekta familjehundar…
Satsar pengar på att mamman inte är någon Amstaff heller..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 665
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp