Oseriös avel hösten 2018

De har nog inte tänkt så långt alls. De verkar knappt tro att det kan bli valpar eftersom det inte blev någon hängning även om flera har påpekat att det visst kan bli det. Följer med spänning. Tyvärr går det väl inte att anmäla dem anonymt och inte kul att anmäla någon hundbekant även om jag inte känner dem så bra alls.
Men på riktigt. Snacka om förnekelse.
 
Indexstatistiken för de kullar som fötts under 2018 sen index infördes är klar.
65% av uppfödarna följde rekommendationen på HD. 65% lät även ED uppgå till minst 100.
Sorgligt att hela 35% struntade i rekommendationen.

Totalt föddes 159 kullar från det indexet infördes i mars fram till årets slut.
Av dessa uppfyllde 103 kullar HD och 104 ED.
6 st hamnade på 100 HD (4%) och 12 (8%)på 100 ED.
50 (31%) st hamnade under indexrekommendationen på HD och 43 (27%) st under på ED.

Jag kunde givetvis inte låta bli att kolla vad det var för uppfödare som valde att inte följa rekommendationen föd HD vid parning.
41 st var Exteriörkennlar.
5 st var Bruksuppfödare
6 st kunde jag inte identifiera då det var utan kennelsufix.

Av E-uppfödarna hade en viss massuppfödare satt hela 9 kullar till världen under året. 5 av dessa låg under rekomendationen.

Av B-uppfödarna var det de stora erkända kennlarna som "genat i kurvorna". Jag blev inte förvånad över vilka 5 kennlar det var.


Jag får gratulera @linnsan som är ägare till den Schäfer som innehar 18 plats över indextopplista (118 i index). Det finns några tusen Schäfrar i Sverige så detta är :bow:

Tack :D
 
Såg precis en planerad kull med australian shepherd där ingen av föräldrarna tävlat något annat än utställning och där båda hade pisstråkiga MH-resultat. (ena visade stora rädlsor vid flera olika moment, andra med så få reaktioner öht att man kan undra om det var en gosedjurshund som beskrevs). Kul avel det där.
 
Såg precis en planerad kull med australian shepherd där ingen av föräldrarna tävlat något annat än utställning och där båda hade pisstråkiga MH-resultat. (ena visade stora rädlsor vid flera olika moment, andra med så få reaktioner öht att man kan undra om det var en gosedjurshund som beskrevs). Kul avel det där.

Borde verkligen inte ens vara tillåtet. :arghh:
 
Såg precis en planerad kull med australian shepherd där ingen av föräldrarna tävlat något annat än utställning och där båda hade pisstråkiga MH-resultat. (ena visade stora rädlsor vid flera olika moment, andra med så få reaktioner öht att man kan undra om det var en gosedjurshund som beskrevs). Kul avel det där.

Såg samma tror jag, var det den där ena föräldern har 5 på skott? :cry:
 
Såg precis en planerad kull med australian shepherd där ingen av föräldrarna tävlat något annat än utställning och där båda hade pisstråkiga MH-resultat. (ena visade stora rädlsor vid flera olika moment, andra med så få reaktioner öht att man kan undra om det var en gosedjurshund som beskrevs). Kul avel det där.

Tyvärr är det en rätt vanlig syn i aussiekullar.... Och inte heller ovanligt med kullar där avelsdjuren är typ de enda i hela släkten som är utvärderade hälsomässigt/mentalt, eller där några är utvärderade, men avelsdjuren är de enda i släkten som uppnår hyfsad nivå hälsomässigt/avelsmässigt.

Men sorgligt nog, så länge folk köper valpar från skitavel, så kommer skitaveln fortgå.
 
Men sorgligt nog, så länge folk köper valpar från skitavel, så kommer skitaveln fortgå.

Precis. Nu har jag ingen bruksras men var häromdagen delaktig i en diskussion på ett rasforum på fb där det gnälldes över höga valppriser. Istället köper man valpar för 5000 kr mindre och får på köpet ej hälsotestade föräldrar med allt det innebär (5000 kr mindre i inköp känns som en piss i Nilen jämfört med vad hälsoproblem kan kosta hos kliniken). Dessutom i en ras med liten avelsbas. Det känns ganska tröstlöst när få puckskallar orsakar stora bekymmer för alla som försöker bedriva seriöst avelsarbete med rasens framtid för ögonen. Människors idioti upphör aldrig att förvåna.
 
Precis. Nu har jag ingen bruksras men var häromdagen delaktig i en diskussion på ett rasforum på fb där det gnälldes över höga valppriser. Istället köper man valpar för 5000 kr mindre och får på köpet ej hälsotestade föräldrar med allt det innebär (5000 kr mindre i inköp känns som en piss i Nilen jämfört med vad hälsoproblem kan kosta hos kliniken). Dessutom i en ras med liten avelsbas. Det känns ganska tröstlöst när få puckskallar orsakar stora bekymmer för alla som försöker bedriva seriöst avelsarbete med rasens framtid för ögonen. Människors idioti upphör aldrig att förvåna.

Min sambo tycker att pomeranians är fruktansvärt söta och drömmer om en egen sådan, så han är med i en sån FB-grupp. Alltså, mängder av inlägg och kommentarer får mig att vilja vända ut och in på ögonen. Senast någon som hade åkt till ett annat land, köpt en valp och sen slängt ut en bild med kommentaren "uppfödaren sa att den var renrasig, är den verkligen det???". Nej. Nej det var den inte. Syntes lång väg. Då blev det upprört över att man minsann inte kunde lita på vad människor säger. :banghead: Men alltså, du spenderade pengar på att hämta och importera en valp som du också betalade för, och sen kollar du inte ens om den har stamtavla? Jösses.
 
Min sambo tycker att pomeranians är fruktansvärt söta och drömmer om en egen sådan, så han är med i en sån FB-grupp. Alltså, mängder av inlägg och kommentarer får mig att vilja vända ut och in på ögonen. Senast någon som hade åkt till ett annat land, köpt en valp och sen slängt ut en bild med kommentaren "uppfödaren sa att den var renrasig, är den verkligen det???". Nej. Nej det var den inte. Syntes lång väg. Då blev det upprört över att man minsann inte kunde lita på vad människor säger. :banghead: Men alltså, du spenderade pengar på att hämta och importera en valp som du också betalade för, och sen kollar du inte ens om den har stamtavla? Jösses.

Dumpa! ;)
 
Precis. Nu har jag ingen bruksras men var häromdagen delaktig i en diskussion på ett rasforum på fb där det gnälldes över höga valppriser. Istället köper man valpar för 5000 kr mindre och får på köpet ej hälsotestade föräldrar med allt det innebär (5000 kr mindre i inköp känns som en piss i Nilen jämfört med vad hälsoproblem kan kosta hos kliniken). Dessutom i en ras med liten avelsbas. Det känns ganska tröstlöst när få puckskallar orsakar stora bekymmer för alla som försöker bedriva seriöst avelsarbete med rasens framtid för ögonen. Människors idioti upphör aldrig att förvåna.
Det som är ännu galnare är att utställningsaussies ofta är dyrare än de arbetsinriktade.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 208
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 238
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp