Oseriös avel hösten 2018

Tyvärr är det en rätt vanlig syn i aussiekullar.... Och inte heller ovanligt med kullar där avelsdjuren är typ de enda i hela släkten som är utvärderade hälsomässigt/mentalt, eller där några är utvärderade, men avelsdjuren är de enda i släkten som uppnår hyfsad nivå hälsomässigt/avelsmässigt.

Men sorgligt nog, så länge folk köper valpar från skitavel, så kommer skitaveln fortgå.
Helt genomvidrigt...
 
Jag har inga problem med utställningsmeriter hos brukshundar. Men för mig blir en exteriör i bevisad toppklass ganska intetsägande och irrelevant när det inte finns något som bevisar att hunden kan jobba och hålla ihop som en bruksras förväntas göra samt är lekfull, nyfiken och trygg som en bruksras ska vara.

Funderar ibland på om en inte bara skulle kunna splita aussien i 2? Fast vet inte vad det skulle vara bra för.

Har också lekt med tanken på att (inom vissa raser) införa krav på arbetsmeriter innan hunden ens får ställas men har inte resonerat så långt där. Vad tror ni?
 
Jag har inga problem med utställningsmeriter hos brukshundar. Men för mig blir en exteriör i bevisad toppklass ganska intetsägande och irrelevant när det inte finns något som bevisar att hunden kan jobba och hålla ihop som en bruksras förväntas göra samt är lekfull, nyfiken och trygg som en bruksras ska vara.

Funderar ibland på om en inte bara skulle kunna splita aussien i 2? Fast vet inte vad det skulle vara bra för.

Har också lekt med tanken på att (inom vissa raser) införa krav på arbetsmeriter innan hunden ens får ställas men har inte resonerat så långt där. Vad tror ni?
Tinjas farfar är Lydnadschampion, Working Trial Champion och Utställningschampion. Jag önskar att rasen var i ett sådant läge att det fortfarande var vanligt att en arbetande aussie också gick bra på utställning, men nu är det mer som ett lotteri, även om hunden helt följer rasstandard.

Och i princip är rasen redan delad i två. Det är extremt sällan arbetslinjer korsas med utställningslinjer, för de som är seriösa inom arbetsaveln (oavsett inriktning) förstår att det inte finns något att hämta i utställningslinjerna. (Generellt då. Klart det finns en och annan utställningsaussie som faktiskt kan jobba, men de är few and far between)
 
Tinjas farfar är Lydnadschampion, Working Trial Champion och Utställningschampion. Jag önskar att rasen var i ett sådant läge att det fortfarande var vanligt att en arbetande aussie också gick bra på utställning, men nu är det mer som ett lotteri, även om hunden helt följer rasstandard.

Och i princip är rasen redan delad i två. Det är extremt sällan arbetslinjer korsas med utställningslinjer, för de som är seriösa inom arbetsaveln (oavsett inriktning) förstår att det inte finns något att hämta i utställningslinjerna. (Generellt då. Klart det finns en och annan utställningsaussie som faktiskt kan jobba, men de är few and far between)

Så sorligt att det inte lönar sig att ha en hund som ser normal ut på utställning längre. Speciellt hanarna har ju gått överstyr, som stora björnar ju! Extremast vinner liksom...

Men hur tror du att det skulle bli om rasen delades i två olika raser, alltså reggades olika? Det skulle väl till stor del gynna bruksaussieuppfödarna och reta upp utställningsuppfödarna medan de vars största mål är den svåra mellanmjölkshelheten (aka utställningsaussies som jobbar) skulle drabbas väldigt hårt. Kul att höra vad de som är mer insatta i rasen tror.

Lite flummigt inlägg men jag skyller på att jag varit vaken ganska länge nu.
 
Såg precis en planerad kull med australian shepherd där ingen av föräldrarna tävlat något annat än utställning och där båda hade pisstråkiga MH-resultat. (ena visade stora rädlsor vid flera olika moment, andra med så få reaktioner öht att man kan undra om det var en gosedjurshund som beskrevs). Kul avel det där.
*host* låter som aussiekenneln där jag bor där jag vet flera hundar har avlivas pga rädslor av alla dess slag. :angel:
 
Jag vill inte så mycket klaga som bara berätta om hunden vi mötte idag!
En chihuahua x jack russel x whippet. Det roliga var att den verkligen fått extremerna från all tre raserna, jag ifrågasatte inte för en sekund vad det var för blandning när matte berättade. :D
Huvudet var helt och hållet chihuahua och borde suttit på en tvåkiloshund. Glosögon, kort liten näsa och hög panna.... kroppen var en slank jack russel och benen - BENEN! :laugh: Jättelånga!
Det var liksom urbilden av en blandras där avkomman verkligen nedärvt en del av varje och vansinnigt fulsöt. Ingenting jag någonsin skulle rekommendera, men det är så himla sällan alla raserna kommer till ytan på det där sättet. Jag hoppas att jag möter ekipaget utan mina egna hundar någon gång, då ska jag faktiskt fråga om jag får ta en bild. :heart
Inte respektlöst på något vis, vi pratade och det var en himla rolig filur, den där hunden. Jag undrar bara hur i hela friden det hände?!

Chihuahua och Jrt är rätt vanligt... men whippet?!
 
Jag vill inte så mycket klaga som bara berätta om hunden vi mötte idag!
En chihuahua x jack russel x whippet. Det roliga var att den verkligen fått extremerna från all tre raserna, jag ifrågasatte inte för en sekund vad det var för blandning när matte berättade. :D
Huvudet var helt och hållet chihuahua och borde suttit på en tvåkiloshund. Glosögon, kort liten näsa och hög panna.... kroppen var en slank jack russel och benen - BENEN! :laugh: Jättelånga!
Det var liksom urbilden av en blandras där avkomman verkligen nedärvt en del av varje och vansinnigt fulsöt. Ingenting jag någonsin skulle rekommendera, men det är så himla sällan alla raserna kommer till ytan på det där sättet. Jag hoppas att jag möter ekipaget utan mina egna hundar någon gång, då ska jag faktiskt fråga om jag får ta en bild. :heart
Inte respektlöst på något vis, vi pratade och det var en himla rolig filur, den där hunden. Jag undrar bara hur i hela friden det hände?!

Chihuahua och Jrt är rätt vanligt... men whippet?!
Gå med i valfri blandrasavel-grupp på Facebook så kommer inget förvåna dig mer. Allt ska paras med allt.
 
Det finns en väletablerad uppfödare i min ras som de senaste 2-3 åren har glidigt allt mer mot "oseriösa" diket och som nu i mina ögon totalkör där nere.
En bekant har en fodertik därifrån.
Tiken är inte ens två år och för några veckor sen såg jag att uppfödaren lagt ut parningsplaner på tiken med en viss hane. Helt omeriterad tik. Och ung!
I dag sprang jag på bekanten och frågade när parningen förväntades.
Fodervärden såg ut såhär ":confused::confused::confused:"

Det visade sig att fodervärden inte hade hört nått öht om parningsplaner.
FV berättade också att tiken var väldigt omogen i skallen, som en valp, varav hen medvetet avvaktat med tävling. Någon kontakt med uppfödaren hade hen inte haft på ett bra tag.

Seriös uppfödare :meh:
 
Det finns en väletablerad uppfödare i min ras som de senaste 2-3 åren har glidigt allt mer mot "oseriösa" diket och som nu i mina ögon totalkör där nere.
En bekant har en fodertik därifrån.
Tiken är inte ens två år och för några veckor sen såg jag att uppfödaren lagt ut parningsplaner på tiken med en viss hane. Helt omeriterad tik. Och ung!
I dag sprang jag på bekanten och frågade när parningen förväntades.
Fodervärden såg ut såhär ":confused::confused::confused:"

Det visade sig att fodervärden inte hade hört nått öht om parningsplaner.
FV berättade också att tiken var väldigt omogen i skallen, som en valp, varav hen medvetet avvaktat med tävling. Någon kontakt med uppfödaren hade hen inte haft på ett bra tag.

Seriös uppfödare :meh:
Fysjutton. Måste vara hemskt att vara fodervärd till en sådan uppfödare dessutom :( Som om det inte vore nog med att uppfödaren avlar tokigt redan "för sig själv" så att säga.
 
Fysjutton. Måste vara hemskt att vara fodervärd till en sådan uppfödare dessutom :( Som om det inte vore nog med att uppfödaren avlar tokigt redan "för sig själv" så att säga.

Den här fodervärden har själv fött upp några kullar av annan bruksras (samt har hund i tjänst) och ansåg att tiken inte alls var mogen för avel. Och jag tror hen.

Uppfödaren har parat många tikar under 2 år. Även med unga hanar.
Jag har inga ord för den typ av avel som passar att skriva här så jag postar bara denna : 💩
 
Vet en uppfödare av corgi som parade sin två-åriga tik med sin hane som knappt var fyllda ett vid parningen.. :arghh:
Inga tester heller, jag påpekade att det var två år som gällde från rasklubben och hon sa att det inte står nånstans. Det står att de ska vara ögonlysta vid avel vid tidigast 24 månaders ålder men det hade hon missat (alltså går man inte in och läser på rasklubbens sida innan?). Hon hävdade att rasen hon fött upp innan var såna parningar inget konstigt, jag tror hon har noll koll då det är en av de större bruksraserna som finns i två varianter. Bara för att det inte är otillåtet att para en ettårig hane så betyder det inte att det är lämpligt :wtf:.
 
I min ras var det en uppfödare nu under 2018 som parade sin tik med en hane innan fyllda 12 månader. Valparna är födda drygt 5 veckor efter hans födelsedatum... Mycket spännande, då jag har en hel del koll på hanens mamma och dess släkt. Finns en del icke-önskvärt där...
 
Fick precis vetskap om en tjuvparning som fötts fram (varför inte abortspruta?!), en mor/sonparning där hanen precis fyllt ett år .... uppenbarligen ska den kullen få reggas i SKK (enligt vad uppfödaren skriver).

Men kullen borde väl iaf få en avelsspärr på sig? Man kan väl inte bara låta det bli en ”helt normal” kull?!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 207
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 236
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp