Oseriös avel hösten 2018

Fick precis vetskap om en tjuvparning som fötts fram (varför inte abortspruta?!), en mor/sonparning där hanen precis fyllt ett år .... uppenbarligen ska den kullen få reggas i SKK (enligt vad uppfödaren skriver).

Men kullen borde väl iaf få en avelsspärr på sig? Man kan väl inte bara låta det bli en ”helt normal” kull?!
Gissar tyvärr att de inte kommer få avelsspärr. SKK verkar inte bry sig så mycket om att folk ska följa reglerna.
 
Fick precis vetskap om en tjuvparning som fötts fram (varför inte abortspruta?!), en mor/sonparning där hanen precis fyllt ett år .... uppenbarligen ska den kullen få reggas i SKK (enligt vad uppfödaren skriver).

Men kullen borde väl iaf få en avelsspärr på sig? Man kan väl inte bara låta det bli en ”helt normal” kull?!

Tyvärr inte. Vet om en sån kull i annan ras än din och den kullen har ingen avelsspärr. Tjuvparning mellan mor och son.
 
Jag är övertygad om att "tjuvparningar" skulle minska om det blev registreringsförbud på kullar som inte uppfyller avelskrav för rasen. Det här med avelsförbund är totalt tandlöst. Mycket få köper valp i syfte att avla.

När hundarna registreras kan de säljas med stamtavla och inbringa fullpris. Det ska inte löna sig att vara så jäkla slarvig som många är.
 
För ca halvåret sen skrev jag i den här tråden om en Schäferuppfödare som parat en tik med ED2, reggat valparna i Norge och sålt dem i Sverige. Uppfödaren har reggad Kennel i Sverige och uppger Sverige som hemland.

Nu ser jag i Schäfergrupper hur avkomor med OCD dyker upp. Valparna är året och en av dem har varit halt av och till större delen av tiden.
Jepp, köparna har betalat fullpris.
Jepp, valparna har avelsspärr.

Det är precis sånt här som gör att jag vill ha hårdare registreringskrav. Hundarna får ju lida :mad:
 
För ca halvåret sen skrev jag i den här tråden om en Schäferuppfödare som parat en tik med ED2, reggat valparna i Norge och sålt dem i Sverige. Uppfödaren har reggad Kennel i Sverige och uppger Sverige som hemland.

Nu ser jag i Schäfergrupper hur avkomor med OCD dyker upp. Valparna är året och en av dem har varit halt av och till större delen av tiden.
Jepp, köparna har betalat fullpris.
Jepp, valparna har avelsspärr.

Det är precis sånt här som gör att jag vill ha hårdare registreringskrav. Hundarna får ju lida :mad:
Avsky på det första, gilla på det sista. :down::up:
 
För ca halvåret sen skrev jag i den här tråden om en Schäferuppfödare som parat en tik med ED2, reggat valparna i Norge och sålt dem i Sverige. Uppfödaren har reggad Kennel i Sverige och uppger Sverige som hemland.

Nu ser jag i Schäfergrupper hur avkomor med OCD dyker upp. Valparna är året och en av dem har varit halt av och till större delen av tiden.
Jepp, köparna har betalat fullpris.
Jepp, valparna har avelsspärr.

Det är precis sånt här som gör att jag vill ha hårdare registreringskrav. Hundarna får ju lida :mad:


Jag FATTAR inte att SKK är så jävla tama.
Finns en E-uppfödare som börjar bli ganska stor som flyttar hundar (troligtvis bara på pappret) runt halva världen och på så sätt lyckas ta sig förbi både röntgen och MH krav. Men de säljer valpar som smör och jag tror de har 6-7 parningar på G nu i vår.
 
Jag FATTAR inte att SKK är så jävla tama.
Finns en E-uppfödare som börjar bli ganska stor som flyttar hundar (troligtvis bara på pappret) runt halva världen och på så sätt lyckas ta sig förbi både röntgen och MH krav. Men de säljer valpar som smör och jag tror de har 6-7 parningar på G nu i vår.

Finns en känd B-avlare med som "tvättar" hundar i Tyskland. Säljer till en kennel där, köper tillbaka när det är röntgat. De här två kennlarnas hundar åker fram å tillbaka över gränsen.
Jag skulle ta med tång i något som var besläktat med deras hundar.
 
Fick precis vetskap om en tjuvparning som fötts fram (varför inte abortspruta?!), en mor/sonparning där hanen precis fyllt ett år .... uppenbarligen ska den kullen få reggas i SKK (enligt vad uppfödaren skriver).

Men kullen borde väl iaf få en avelsspärr på sig? Man kan väl inte bara låta det bli en ”helt normal” kull?!
Så nära parning brukar man få begära dispans på o sen beroende på hur bra man är på att ljuga o få brun tunga så kan det bli regförbud 3-6 mån.
 
Varför skulle mor/son-parningen inte generera i en avelsspärr? Låter ju helgalet. Vet en syskonparning i min ras där valparna avelsspärrades direkt.
 
Varför skulle mor/son-parningen inte generera i en avelsspärr? Låter ju helgalet. Vet en syskonparning i min ras där valparna avelsspärrades direkt.

Tydligen blir det ingen spärr på avkomma/förälderparning så länge båda föräldrarna uppfyller registreringsreglerna (vilket brukat gå att "ordna" i efterhand) men skulle det visa sig att ex. avkomman har HD-fel i en ras med krav på fria höfter blir det avelsspärr på avkommorna.

Sen får nog uppfödaren en varning och kan bli utesluten ur SKK om det händer flera gånger.

I min ras har vi någon import (från Australien) som är resultatet av en avkomma/föräderparning. I vissa länder gör de till och med sådana parningar "medvetet".
 
Jag har också förlorat VÄLDIGT mycket förtroende för SKK som allt som oftast silar mygg och sväljer elefanter...

I detta fallet är sonen/pappan så ung att han vare sig har gjort MH eller röntgats. Så där är ju en spännande aspekt till, vad skulle hända om han får ett brutet MH = får inte avlas på? Fast det går väl säkert att släppa igenom det med....
 
Jag har också förlorat VÄLDIGT mycket förtroende för SKK som allt som oftast silar mygg och sväljer elefanter...

I detta fallet är sonen/pappan så ung att han vare sig har gjort MH eller röntgats. Så där är ju en spännande aspekt till, vad skulle hända om han får ett brutet MH = får inte avlas på? Fast det går väl säkert att släppa igenom det med....

Då får de nog inte regga valparna för än han har gjort detta och blir något resultat "ej gk" för rasen så reggar de med avelsförbud. Det är vad jag har sett iaf i några olika fall.
 
Då får de nog inte regga valparna för än han har gjort detta och blir något resultat "ej gk" för rasen så reggar de med avelsförbud. Det är vad jag har sett iaf i några olika fall.
Fast de har redan gått ut med att kullen KOMMER registreras. Så verkar inte hänga på varken MH eller röntgen...
 
Tydligen blir det ingen spärr på avkomma/förälderparning så länge båda föräldrarna uppfyller registreringsreglerna (vilket brukat gå att "ordna" i efterhand) men skulle det visa sig att ex. avkomman har HD-fel i en ras med krav på fria höfter blir det avelsspärr på avkommorna.

Sen får nog uppfödaren en varning och kan bli utesluten ur SKK om det händer flera gånger.

I min ras har vi någon import (från Australien) som är resultatet av en avkomma/föräderparning. I vissa länder gör de till och med sådana parningar "medvetet".


:arghh::arghh::arghh:
 
Jag har också förlorat VÄLDIGT mycket förtroende för SKK som allt som oftast silar mygg och sväljer elefanter...

I detta fallet är sonen/pappan så ung att han vare sig har gjort MH eller röntgats. Så där är ju en spännande aspekt till, vad skulle hända om han får ett brutet MH = får inte avlas på? Fast det går väl säkert att släppa igenom det med....

Tekniskt sätt så får man avla på allt som inte strider mot djurskyddslagen och SKK registerar allt som kommer från två föräldrar med stamtavla (och är av samma ras)
I bästa fall sätter de en avelsspärr.
Uselt i mitt tycke.
Efter att de sålder röven och efterregisterade alla försvarmaktshundar efter föräldrar utan MH, så kommer de inte kunna motivera nekanden för andra kennlar som vill regga sina halvdana uppfödningar.

Jag är helt enig med dig att de silar mygg och sväljer elefanter.
 
Fast de har redan gått ut med att kullen KOMMER registreras. Så verkar inte hänga på varken MH eller röntgen...

Det var konstigt. Vi hade en kull som var en tjuvparning i vår ras. Hanen var krypt och hade inte gjort MH när valparna föddes. Tiken hade Hd C. Valparna reggades först när hanen gjort MH, innan dess fick de inte reggas, dock reggades de med avelsförbud.

Kan inte SKK ha sagt att de kommer att reggas så fort hanen röntgats och gjort MH?
 
Det var konstigt. Vi hade en kull som var en tjuvparning i vår ras. Hanen var krypt och hade inte gjort MH när valparna föddes. Tiken hade Hd C. Valparna reggades först när hanen gjort MH, innan dess fick de inte reggas, dock reggades de med avelsförbud.

Kan inte SKK ha sagt att de kommer att reggas så fort hanen röntgats och gjort MH?
Jag vet inte, men det är isåfall inget som uppfödaren skriver öppet om. Där skrivs det bara att kullen kommer registreras.
 
Jag vet inte, men det är isåfall inget som uppfödaren skriver öppet om. Där skrivs det bara att kullen kommer registreras.

Då har de troligen blivit lovande det av SKK men det betyder kanske inte att de är reggade när de säljs, det vore jättekonstigt eftersom kullen i vår ras inte fick reggas innan hanen gjort MH. Tror det tog nästan ett halvår innan den kullen i vår ras reggades.
 
Då har de troligen blivit lovande det av SKK men det betyder kanske inte att de är reggade när de säljs, det vore jättekonstigt eftersom kullen i vår ras inte fick reggas innan hanen gjort MH. Tror det tog nästan ett halvår innan den kullen i vår ras reggades.

En kull måste registreras inom 5 mån enligt SKKs egna regler.
 
Det var konstigt. Vi hade en kull som var en tjuvparning i vår ras. Hanen var krypt och hade inte gjort MH när valparna föddes. Tiken hade Hd C. Valparna reggades först när hanen gjort MH, innan dess fick de inte reggas, dock reggades de med avelsförbud.

Kan inte SKK ha sagt att de kommer att reggas så fort hanen röntgats och gjort MH?
Avkomma till en krypt hane ska INTE GÅ att registrera :confused: Punkt 4 Allmänna registreringsregler SKK:s Registreringsregler sid 10:

Avkomma efter hanhund som inte har
normalt utvecklade och normalt belägna
testiklar kan inte registreras. Om fadern
till den hund som ska registreras inte är
utställd eller har avkomma registrerad
tidigare, ska testikelintyg, utfärdat av
veterinär efter det att hunden fyllt 6
månader, insändas tillsammans med
registreringsansökan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 086
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 616
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 255
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp