Oseriös avel hösten 2018

Avkomma till en krypt hane ska INTE GÅ att registrera :confused: Punkt 4 Allmänna registreringsregler SKK:s Registreringsregler sid 10:

Avkomma efter hanhund som inte har
normalt utvecklade och normalt belägna
testiklar kan inte registreras. Om fadern
till den hund som ska registreras inte är
utställd eller har avkomma registrerad
tidigare, ska testikelintyg, utfärdat av
veterinär efter det att hunden fyllt 6
månader, insändas tillsammans med
registreringsansökan.

Ja även om tiken haft fria höfter så bör de ha blivit avelsspärrade pga. krypt hane. Anledningen som står på avelsspärren är dock HD-belastad förälder. Som jag tolkar SKK:s regler så bör valparna inte ens ha kunnat registrerats men registrerade är det nu. Om än med avelsspärr.
 
Jag har också förlorat VÄLDIGT mycket förtroende för SKK som allt som oftast silar mygg och sväljer elefanter...

I detta fallet är sonen/pappan så ung att han vare sig har gjort MH eller röntgats. Så där är ju en spännande aspekt till, vad skulle hända om han får ett brutet MH = får inte avlas på? Fast det går väl säkert att släppa igenom det med....


Sedan skulle ju tiken inte ha fler kullar då hennes första kull med pappan ( farfar till de nya valparna ) blev så skarpa. Har även fått veta att tiken födde valparna utomhus och att valparna levde sina första två veckor där.
Hanen är iallafall röntgad nu. Men jag hoppas detta inte händer igen då hon också har en 10 månaders aussie tik hemma.
 
Sedan skulle ju tiken inte ha fler kullar då hennes första kull med pappan ( farfar till de nya valparna ) blev så skarpa. Har även fått veta att tiken födde valparna utomhus och att valparna levde sina första två veckor där.
Hanen är iallafall röntgad nu. Men jag hoppas detta inte händer igen då hon också har en 10 månaders aussie tik hemma.

Varför var valparna ute i hela två veckor :confused:
Hittade inte uppfödaren dom eller?
 
Varför var valparna ute i hela två veckor :confused:
Hittade inte uppfödaren dom eller?

Tiken skulle tydligen ut och kissa en kväll och kom sedan inte tillbaka förrän morgonen därpå och då mycket smalare. Så hon kunde inte hitta valparna och fick därför vänta tills dom kom ut av sig själva.
Dom ska vara föda den 18 december.. undrar hur många valpar där var från början? Några måste väl ha frusit ihjäl? :cry:
 
Tiken skulle tydligen ut och kissa en kväll och kom sedan inte tillbaka förrän morgonen därpå och då mycket smalare. Så hon kunde inte hitta valparna och fick därför vänta tills dom kom ut av sig själva.
Dom ska vara föda den 18 december.. undrar hur många valpar där var från början? Några måste väl ha frusit ihjäl? :cry:

Låter ju helt sjukt! Hur många hjärnceller har den uppfödaren? Två?
Vem sjutton släpper ut en tik redo att valpa ensam i mörkret?
Och det kan verkligen inte vara svårt att hitta valparna. Följa efter tiken? Hon lär knappas gå så långt och valpar hörs!
 
Tiken skulle tydligen ut och kissa en kväll och kom sedan inte tillbaka förrän morgonen därpå och då mycket smalare. Så hon kunde inte hitta valparna och fick därför vänta tills dom kom ut av sig själva.
Dom ska vara föda den 18 december.. undrar hur många valpar där var från början? Några måste väl ha frusit ihjäl? :cry:
Är det något du hört ur "uppfödarens" mun ,eller en historia som går runt med mun mot mun metoden? För som sagt,det är bara att följa efter tiken
 
Tiken skulle tydligen ut och kissa en kväll och kom sedan inte tillbaka förrän morgonen därpå och då mycket smalare. Så hon kunde inte hitta valparna och fick därför vänta tills dom kom ut av sig själva.
Dom ska vara föda den 18 december.. undrar hur många valpar där var från början? Några måste väl ha frusit ihjäl? :cry:
Tiken skulle alltså gått ut och fött valpar och sedan gått tillbaka till huset ? Nej det händer inte. Hon skulle inte lämnat valparna.
 
Tiken skulle alltså gått ut och fött valpar och sedan gått tillbaka till huset ? Nej det händer inte. Hon skulle inte lämnat valparna.

Dessutom klämmer hon ju inte ur sig valparna på 10 min precis. Det kan inte vara svårt att hitta sin tik som ligger å valpar även om det är mörkt ute.
 
Är det något du hört ur "uppfödarens" mun ,eller en historia som går runt med mun mot mun metoden? För som sagt,det är bara att följa efter tiken

Ja detta har uppfödaren själv berättat. Hon sa att tiken gick ut för att kissa sista rundan i trädgården och inte kommit in förrän morgonen därpå. Hon hade fött valparna i en jordhåla så att uppfödaren inte fick tag i dom. Därför fick dom vara kvar tills dom öppnat ögonen och kom ut själva.
Och dom har i nuläget ingen avelsspärr men är reggade.

Otroligt sorgligt då jag annars gillade denna uppfödaren och trodde verkligen hon skulle kunna hålla tik och hane isär när dom löpte. Speciellt mor och son, för som sagt har hon ju en ungtik på ca 10 månader hemma också.
 
Ptja, att sitta och snacka på ett forum och ondgöra sig går ju jättebra :up: fast det genererar ju absolut ingenting och om man nu vet dylika saker som ex.vis att en tik fått valpa ute och att valparna i 2 veckor bott utomhus och annat sånt där skit, VARFÖR i hela helvetet anmäler man inte det både till lsty och diciplinnämnden?

Vet man och inte gör något, så är man fasiken inte ett na bättre själv!!
 
Ptja, att sitta och snacka på ett forum och ondgöra sig går ju jättebra :up: fast det genererar ju absolut ingenting och om man nu vet dylika saker som ex.vis att en tik fått valpa ute och att valparna i 2 veckor bott utomhus och annat sånt där skit, VARFÖR i hela helvetet anmäler man inte det både till lsty och diciplinnämnden?

Vet man och inte gör något, så är man fasiken inte ett na bättre själv!!

Det kanske är något man fått veta i efterhand. Då är det svårt att bevisa något.
 
Har inte SKK snart överlevt sig själv? Jag skulle bli skogstokig om jag var en seriös uppfödare som var tvungen att verka inom den organisationen och försöka fortsätta motivera blivande valpköpare till att skaffa hund från registrerade ”kvalitetssäkrade” uppfödare med rasens och djurens bästa för ögonen.
Det kändes rätt konstigt ja, att som seriös och noggrann verkligen känna sig motarbetad och hindrad av dem (systemet med tidsbegränsad inloggning på Köpa Hund för att få ut kontrakt osv är verkligen USELT och kansliet var jävligt ohjälpsamma, men massa pengar ska de ha ändå?!)
 
En kull måste registreras inom 5 mån enligt SKKs egna regler.

Var i reglerna står det?

Enligt hemsidan är det en ökad kostnad för att registrera hel valpkull över 5 månader (680/valp vs 510/valp innan 5 månader)

I registreringsreglerna står följande "För direkt registrering fordras att ansökan om registrering inkommit till SKK inom 5 månader från hundens födelse och att hundens båda föräldrar är av samma ras och registrerade i SKK. "

Vore det omöjligt att registrera en kull efter 5 månader så finns ju ingen anledning till att ha prisuppgift för det, så sammantaget tolkar jag det som att det visst går att registrera en valpkull som är äldre än 5 månader,.

Gissar dock på att det då tillkommer en utredning där uppfödaren får förklara sig varför inte ansökan är inskickad före 5 månaders ålder och säkerligen också ska motivera varför de ändå ska registreras.
 
Var i reglerna står det?

Enligt hemsidan är det en ökad kostnad för att registrera hel valpkull över 5 månader (680/valp vs 510/valp innan 5 månader)

I registreringsreglerna står följande "För direkt registrering fordras att ansökan om registrering inkommit till SKK inom 5 månader från hundens födelse och att hundens båda föräldrar är av samma ras och registrerade i SKK. "

Vore det omöjligt att registrera en kull efter 5 månader så finns ju ingen anledning till att ha prisuppgift för det, så sammantaget tolkar jag det som att det visst går att registrera en valpkull som är äldre än 5 månader,.

Gissar dock på att det då tillkommer en utredning där uppfödaren får förklara sig varför inte ansökan är inskickad före 5 månaders ålder och säkerligen också ska motivera varför de ändå ska registreras.

Har de ändrat?
Så har det varit förr. Vilket var kanon för då kunde man inte hålla på och fiffla med att regga valpar från föräldrar som meriterats långt efteråt.
Nu ska ju tamefan allt reggas så jag skulle inte bli förvånad om man ändrat.
 
Hittade en fd SKK -reggad uppfödare som enligt egen utsago just nu gått ur för tillfället för hen föder upp blandraser just nu. Men planerar att gå med i SKK igen när de renrasiga hundarna ska paras. Kan man verkligen kliva in och ur efter behag och vilken hund man ska föda upp ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 180
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 636
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 015
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
964
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp