Oseriös avel hösten 2018

Exakt. Det blir en poo 💩

Chester gör beardiepoo varje dag. Fäller inget och är tysta men luktar dock mycket hund. Kanske borde starta business?

Det finns ju värre saker att bli arg över än doodlepootrenden men jag kan inte låta bli att koka lite, lite inombords varje gång någon hyllar dem? Jag fattar verkligen inte vad det är för fel på pudel, barbet (som ser ut precis som en labradoodle), portugisisk vattenhund, spansk vattenhund, lagotto, beardis, schapendoes, diverse bichoner, coton de tulear m.fl.
 
Ja verkligen!

Men det verkar för mycket begärt att folk ska läsa på lite själva om allergi i stället för att bara svälja vad uppfödarna säger.
Beror väl för sjutton på vad för ras eller raser det handlar om . En draghundsblandning är ju garanterat bättre än en renrasig engelsk bulldog och vice versa.

Problemet är att folk säger att blandraser ALLTID är friskare och verkar måla upp alla renraser som sjukliga, inavlade hundar. Det är b.la denna okunskapen som är en av anledningarna till att folk lägger ned extra pengar på att köpa en blandras nuförtiden, okunskap och dessutom bra marknadsföring. Några av dom friskaste hundraserna (enligt Agrias statistik då) som dessutom är i typiska "liten och fluffig, söt hund"-klassen är ju b.la Coton de Tuléar och Bichon Frisé, men folk vill hellre lägga extra pengar på en "frisk blandras" i tron på att dom är helt enkelt alltid bättre än en renrasig. Sen andra påhitt som allergivänlig och så vidare.

Raser som den engelska bulldoggen är ju en genetisk katastrof, men många hundraser är friska och har en bred genetisk bas och vissa har t.om fortfarande en öppen stambok.

Träffade en mycket rolig/trevlig hund igår och det var någon cockerpoo/labradoodes fast här var det golden och kungspudel. Fast tydligen var det en mer äkta doodle då mamman var en sådan mix från början.

Hur många doodles finns det? Hört om cocker/pudel och labrador/pudel men inte denna.

På sambons jobb finns en sådan konstig blandning men det berodde på en tjuvparning (kungspudel/jämthund) och kungspudeln är nu kastrerad då de inte var så glada. HUnden ser ut som en renrasig bedlington terrier :rofl: Mycket mysko.

Påminner om någon jag pratade med vid en busshållplats. Fanns visst i närheten någon som ägde en norsk lundehund. Grannens pudel löpte och lundehunden hade brytit sig in och parat den. Pudelägaren ville behålla valparna, och en kull (lundepoo? Lundedoodle?) valpar föddes.

Valparna såg ut som konstiga små röda irländska varghundar :D t.om pudelägaren var lite "ööh... oj". Personen sa att hundarna var inte dom vackraste kanske, inte direkt vad man förväntar sig en typisk "doodle" se ut.
 
Senast ändrad:
I kväll upprörs jag av Schäferuppfödare/ ägare som tycker det är okej att para tikar på tredje löpet eller vid två år :mad: (jag har ramlat över en tråd på Fb)

De resonerar som så "bara tiken är mentalt mogen så är det ok".

Är leder och en hyffsad stabil skalle allt?
Vad hände med utvärdera för övriga eventuella sjukdomar? Med meriter (och då menar jag arbetsmetiter och inte vänstervarv)
De sjukdomar/problem som vi bör se upp med i rasen debuterar alla vid 3-4 år el senare så att börja prångla ut valpar på en tvååring med i bästa fall ringa meriter är :wtf::turd:
 
I kväll upprörs jag av Schäferuppfödare/ ägare som tycker det är okej att para tikar på tredje löpet eller vid två år :mad: (jag har ramlat över en tråd på Fb)

De resonerar som så "bara tiken är mentalt mogen så är det ok".

Är leder och en hyffsad stabil skalle allt?
Vad hände med utvärdera för övriga eventuella sjukdomar? Med meriter (och då menar jag arbetsmetiter och inte vänstervarv)
De sjukdomar/problem som vi bör se upp med i rasen debuterar alla vid 3-4 år el senare så att börja prångla ut valpar på en tvååring med i bästa fall ringa meriter är :wtf::turd:

Samtidigt som ett helt gäng uppfödare sitter med halva kullar osålda. Det känns ju verkligen som att det är bråttom att producera nya mediokra valpar :devil:
 
Samtidigt som ett helt gäng uppfödare sitter med halva kullar osålda. Det känns ju verkligen som att det är bråttom att producera nya mediokra valpar :devil:

Precis.
Jag blev inte överraskad vilka uppfödare oavsett E eller B-läger som tryckt på gillaknappen för avel på så unga tikar.
Det är fan sorgligt!
Varför kan inte tikar få vara unghundar och få ha ett liv innan de ska in i aveln?
 
Själv upprördes jag under gårdagen över att corgi-uppfödarna återigen visar sig smått omöjligt omoderna, denna gång gällde det mentalitetsbeskrivningar. Dessa moderna nya påfund har liksom inte hittat dit än och bemöts med stor skepsis tillsammans med en god dos myter/fördomar.

Ibland vill jag instinktivt byta ras endast för att jag inte orkar med den alltför gammalmodiga uppfödarkåren. :arghh:
 
Liksom @Fruentimber så blir man direkt opepp på att orka med vissa corgi-folk när man läser en del diskussioner.

Finns nån uppfödare som jämt håller himla låda och man orkar knappt bemöta dumheterna, hävdar envist att hälsotest är onödigt för att corgi är en frisk ras, hävdar att de är sällskapsras som inte tål att tas på en joggingtur ens en gång och BPH/MH går ju inte att lita på för hundarna är ju vuxna när de görs,läs: eventuellt dåliga resultat är ju då valpköparnas fel då de hunnit fördärva deras förträffliga uppfödning. Likaså om det skulle vara nåt fysiskt problem med nån hund, då går stora trumman igång att man minsann måste ta det lugnt med växande hundar och eventuella hältor är bara växtvärk som växer bort sen. Skulle nån hund trots allt inte bli frisk av att göra ingenting så är ev problem köparens fel som ÖVERaktiverat sin porslinshund, man vill bara gråta. I regel tas ju valpar också så tidigt det bra går, hennes fantastiska avelsdjur är typ visade en gång men de är ju så fina sååå och FRISKA så det så!
Min tanke är att om man har så oerhört lågt förtroende för sina valpköpare att de skulle påverka t.ex. ett BPH/MH negativt eller ha sönder hunden så kanske man ska ta sig en funderare på vem man säljer valp till egentligen :banghead:.
 
Liksom @Fruentimber så blir man direkt opepp på att orka med vissa corgi-folk när man läser en del diskussioner.

Finns nån uppfödare som jämt håller himla låda och man orkar knappt bemöta dumheterna, hävdar envist att hälsotest är onödigt för att corgi är en frisk ras, hävdar att de är sällskapsras som inte tål att tas på en joggingtur ens en gång och BPH/MH går ju inte att lita på för hundarna är ju vuxna när de görs,läs: eventuellt dåliga resultat är ju då valpköparnas fel då de hunnit fördärva deras förträffliga uppfödning. Likaså om det skulle vara nåt fysiskt problem med nån hund, då går stora trumman igång att man minsann måste ta det lugnt med växande hundar och eventuella hältor är bara växtvärk som växer bort sen. Skulle nån hund trots allt inte bli frisk av att göra ingenting så är ev problem köparens fel som ÖVERaktiverat sin porslinshund, man vill bara gråta. I regel tas ju valpar också så tidigt det bra går, hennes fantastiska avelsdjur är typ visade en gång men de är ju så fina sååå och FRISKA så det så!
Min tanke är att om man har så oerhört lågt förtroende för sina valpköpare att de skulle påverka t.ex. ett BPH/MH negativt eller ha sönder hunden så kanske man ska ta sig en funderare på vem man säljer valp till egentligen :banghead:.

Blir så fascinerad över hur det alltid kokas ner till att vara valpköparnas fel, oavsett vad som diskuteras. Som kommentaren om att det förmodligen är "hundarnas livsmiljö" som gör de till mentala vrak.
 
Blir så fascinerad över hur det alltid kokas ner till att vara valpköparnas fel, oavsett vad som diskuteras. Som kommentaren om att det förmodligen är "hundarnas livsmiljö" som gör de till mentala vrak.

Konstigt nog så känner jag ett så stort förtroende för mina valpköpare att jag inte alls är oroad över detta, kanske har jag gjort nåt fel i urvalet? Kanske borde jag slumpat bort de till första bästa för lite mer spänning i tillvaron :nailbiting:.
 
Liksom @Fruentimber så blir man direkt opepp på att orka med vissa corgi-folk när man läser en del diskussioner.

Finns nån uppfödare som jämt håller himla låda och man orkar knappt bemöta dumheterna, hävdar envist att hälsotest är onödigt för att corgi är en frisk ras, hävdar att de är sällskapsras som inte tål att tas på en joggingtur ens en gång och BPH/MH går ju inte att lita på för hundarna är ju vuxna när de görs,läs: eventuellt dåliga resultat är ju då valpköparnas fel då de hunnit fördärva deras förträffliga uppfödning. Likaså om det skulle vara nåt fysiskt problem med nån hund, då går stora trumman igång att man minsann måste ta det lugnt med växande hundar och eventuella hältor är bara växtvärk som växer bort sen. Skulle nån hund trots allt inte bli frisk av att göra ingenting så är ev problem köparens fel som ÖVERaktiverat sin porslinshund, man vill bara gråta. I regel tas ju valpar också så tidigt det bra går, hennes fantastiska avelsdjur är typ visade en gång men de är ju så fina sååå och FRISKA så det så!
Min tanke är att om man har så oerhört lågt förtroende för sina valpköpare att de skulle påverka t.ex. ett BPH/MH negativt eller ha sönder hunden så kanske man ska ta sig en funderare på vem man säljer valp till egentligen :banghead:.
Ja här verkar man ju inte vara rädd om sina kunder
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 105
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
630
· Visningar
54 317
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp