Oseriös avel hösten 2018

Vadå hanen är BARA 2 år??
För stora raser är det oftast (iallafall de raser jag har koll på) rekommenderat att man inte avlar på hundar under 3 år, eftersom de inte mognat helt mentalt innan dess. Man vet liksom inte helt vad man avlar på innan dess.

Inom aussie blir det ramaskri när folk avlar på hundar under 3 år, vilket jag tycker är bra. Ingen mening med att skynda ut i avel om det inte finns vääääldigt goda anledningar. (Typ en kombo som är genetisk viktig och inte kan göras senare pga tikens ålder)
 
Slösurfar lite på blocket och stöter på en annons om mexikansk nakenhund-valpar (Xoloitzcuintle Valpar är rubriken till annonsen)
De verkar vara från en känd uppfödare inom rasen, pappan finns på bild och är välmeriterad inom utställning.
Men mamman....ser ut som en svart labrador?
Och valparna ser inte alls ut som mexikanska nakenhundar?
Det står att de är registrerade i SKK och mamman är import från Mexiko via Norge.
Men jag hittar ingenting om att mexikanska nakenhundar kan vara helt behårade?
 
Slösurfar lite på blocket och stöter på en annons om mexikansk nakenhund-valpar (Xoloitzcuintle Valpar är rubriken till annonsen)
De verkar vara från en känd uppfödare inom rasen, pappan finns på bild och är välmeriterad inom utställning.
Men mamman....ser ut som en svart labrador?
Och valparna ser inte alls ut som mexikanska nakenhundar?
Det står att de är registrerade i SKK och mamman är import från Mexiko via Norge.
Men jag hittar ingenting om att mexikanska nakenhundar kan vara helt behårade?
Xoloitzcuintle finns i tre storlekar; miniatyr 25-35cm, intermediate 36-45cm och standard 46-60cm (+2cm tillåts vid riktigt fina exemplar). Detta är en ras som utöver de olika storlekarna även kommer i två varianter dvs naken och pälsad. Den nakna får ha päls på huvud, tassar och svans doch inte längre än 2cm även om det finns exemplar med längre päls men detta anses som ett fel. De pälsad är godkända sedan några år tillbaka för utställning och används även i avel, dessa ska ha kort,slät och åtsittande päls utan underull för att vara godkända. Finnes även färgrestriktioner exempel på icke godkändafärger är black n Tan, sable och merle. De nakna har samma restriktioner när det kommer till färg med ett tillägg att dom inte får ha för mycket vitt.

Rasen skall vara muskulös, kraftig och smidig
 
Slösurfar lite på blocket och stöter på en annons om mexikansk nakenhund-valpar (Xoloitzcuintle Valpar är rubriken till annonsen)
De verkar vara från en känd uppfödare inom rasen, pappan finns på bild och är välmeriterad inom utställning.
Men mamman....ser ut som en svart labrador?
Och valparna ser inte alls ut som mexikanska nakenhundar?
Det står att de är registrerade i SKK och mamman är import från Mexiko via Norge.
Men jag hittar ingenting om att mexikanska nakenhundar kan vara helt behårade?

Knepigt att du inte hittade åt det med tanke på att info finns hos skk och det är alltså inte så svårt att hitta åt info om att det finns en pälsad variant https://www.skk.se/sv/hundraser/xoloitzcuintle-stor/ och den pälsade varianten är alltså precis lika rasren och "godkänd" som den nakna.

Står till och med i rasstandarden.
"Behårad variant: Den behårade varianten skall ha päls över hela kroppen men pälsen på magen och insidan av bakbenen kan vara sparsam. Pälsen skall vara kort, slät och helst mjuk. Underull ska inte förekomma. "
https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-mexikansk-nakenhund-fci234.pdf
 
Slösurfar lite på blocket och stöter på en annons om mexikansk nakenhund-valpar (Xoloitzcuintle Valpar är rubriken till annonsen)
De verkar vara från en känd uppfödare inom rasen, pappan finns på bild och är välmeriterad inom utställning.
Men mamman....ser ut som en svart labrador?
Och valparna ser inte alls ut som mexikanska nakenhundar?
Det står att de är registrerade i SKK och mamman är import från Mexiko via Norge.
Men jag hittar ingenting om att mexikanska nakenhundar kan vara helt behårade?

En bekant till mig har en svart, pälsad Xolo av den stora modellen. Ser ut som en slank, ståtlig labbe med vitt bröst :)
 
En bekant till mig har en svart, pälsad Xolo av den stora modellen. Ser ut som en slank, ståtlig labbe med vitt bröst :)
Åh vad häftigt! Jag har beundrat den rasen (pälsade bara dock, de nakna är inte .... riktigt min smak :o) men tänkt att de inte är så vanliga här i Sverige än. Är den lite av en urhund till mentaliteten?
 
Slösurfar lite på blocket och stöter på en annons om mexikansk nakenhund-valpar (Xoloitzcuintle Valpar är rubriken till annonsen)
De verkar vara från en känd uppfödare inom rasen, pappan finns på bild och är välmeriterad inom utställning.
Men mamman....ser ut som en svart labrador?
Och valparna ser inte alls ut som mexikanska nakenhundar?
Det står att de är registrerade i SKK och mamman är import från Mexiko via Norge.
Men jag hittar ingenting om att mexikanska nakenhundar kan vara helt behårade?

De kan absolut vara helt pälsade, men tidigare har det uteslutit från pris på utställning så de pälsade har nog mest glidit förbi radarn som sällskapshundar och inte använts i aveln. Det finns undantagsbestämmelser i standarden för när och hur pälsade individer får avlas på, så det är nog fortfarande så att de används mer i undantagsfall om de är bra i övrigt.

Jag har själv varit lite intresserad av rasen, och specifikt de pälsade exemplaren, eftersom jag tycker att det är rätt snygga hundar och gillar det som är annorlunda. :angel: Dock har jag förstått att de flesta är rätt ordentligt urhunds-aktiga i mentaliteten, så det lär inte bli den första hund jag skaffar.
 
Åh vad häftigt! Jag har beundrat den rasen (pälsade bara dock, de nakna är inte .... riktigt min smak :o) men tänkt att de inte är så vanliga här i Sverige än. Är den lite av en urhund till mentaliteten?

De nakna är ju helt skräckinjagande. Skitläskiga :nailbiting:
Hennes är stabil och trevlig men ingen hund om man vill träna. Verkligen urhund! Hon har tävlat lite lydnad men det är nog mest pga hennes skicklighet. Hon har brukshund också. Xolon är mest en snygg sällskapshund.
 
De nakna är ju helt skräckinjagande. Skitläskiga :nailbiting:
Hennes är stabil och trevlig men ingen hund om man vill träna. Verkligen urhund! Hon har tävlat lite lydnad men det är nog mest pga hennes skicklighet. Hon har brukshund också. Xolon är mest en snygg sällskapshund.
Hehe, jag försökte vara lite vänlig i beskrivningen :angel::D
Men vad häftigt det skulle vara dock... kan drömma lite. Den vill väl ha en hel del motion istället för träning antar jag?
 
Hehe, jag försökte vara lite vänlig i beskrivningen :angel::D
Men vad häftigt det skulle vara dock... kan drömma lite. Den vill väl ha en hel del motion istället för träning antar jag?

Jag tror han motioneras "normalt" och verkar trivas med det :)
 
Känner att inställningen från en uppfödare att det är helt normalt för en valp som flyttat till sitt nya hem att totalt matvägra och magra av rejält och sen drabbas av diarré pga den "stressen" som det innebär att flytta från uppfödaren, syskon och mamma kan kvala in som oseriöst, då jag misstänker att man då inte avlar på speciellt stabila och trygga hundar..
 
Knepigt att du inte hittade åt det med tanke på att info finns hos skk och det är alltså inte så svårt att hitta åt info om att det finns en pälsad variant https://www.skk.se/sv/hundraser/xoloitzcuintle-stor/ och den pälsade varianten är alltså precis lika rasren och "godkänd" som den nakna.

Står till och med i rasstandarden.
"Behårad variant: Den behårade varianten skall ha päls över hela kroppen men pälsen på magen och insidan av bakbenen kan vara sparsam. Pälsen skall vara kort, slät och helst mjuk. Underull ska inte förekomma. "
https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasstandarder/standard-mexikansk-nakenhund-fci234.pdf

Tror jag bara var inne på wikipedia och läste. Jag misstänkte såklart att det var så med tanke på att valparna var reggade :)
Hade ingen aning om att den fanns en fullt behårad variant i alla fall så det var kul att lära sig något nytt!
 
Labradoodle för 39 000, någon? :crazy: Avmaskad en gång innan leverans, inte ett knyst om det andra viktiga som vaccin och vet. besiktning. Som hittat...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 692
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 269
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
47 982
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
931
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp