Oseriös avel hösten 2018

Hur tänker man när man har en 8 årig höglöpande tik (aldrig haft valpar) tillsammans med en ettårig hane (ej röntgad eller gjort MH vilket är krav i rasen)? Det blev tydligen ingen hängning men man kan ju iaf hoppas att de åker och sprutar tiken. Hundarna är av samma ras men det är väl en föga tröst.

Kan personen hävda "tjuvparning" och slippa uteslutning ur SKK när denna såg parningen om det skulle födas valpar?
 
Hur tänker man när man har en 8 årig höglöpande tik (aldrig haft valpar) tillsammans med en ettårig hane (ej röntgad eller gjort MH vilket är krav i rasen)? Det blev tydligen ingen hängning men man kan ju iaf hoppas att de åker och sprutar tiken. Hundarna är av samma ras men det är väl en föga tröst.

Kan personen hävda "tjuvparning" och slippa uteslutning ur SKK när denna såg parningen om det skulle födas valpar?
Uteslutning kan ju bara bli aktuell om de blir anmälda. Har de tänkt regga valparna?
 
Uteslutning kan ju bara bli aktuell om de blir anmälda. Har de tänkt regga valparna?

De har nog inte tänkt så långt alls. De verkar knappt tro att det kan bli valpar eftersom det inte blev någon hängning även om flera har påpekat att det visst kan bli det. Följer med spänning. Tyvärr går det väl inte att anmäla dem anonymt och inte kul att anmäla någon hundbekant även om jag inte känner dem så bra alls.
 
Hur tänker man när man har en 8 årig höglöpande tik (aldrig haft valpar) tillsammans med en ettårig hane (ej röntgad eller gjort MH vilket är krav i rasen)? Det blev tydligen ingen hängning men man kan ju iaf hoppas att de åker och sprutar tiken. Hundarna är av samma ras men det är väl en föga tröst.

Kan personen hävda "tjuvparning" och slippa uteslutning ur SKK när denna såg parningen om det skulle födas valpar?

Det bryter mot djurskyddslagen. Så även om SKK är mjäkiga så kan LS vara skarpare.
 
Det bryter mot djurskyddslagen. Så även om SKK är mjäkiga så kan LS vara skarpare.
Var någonstans hittar du den infon? Jag har letat och läst mer än en gång och hittar inget om nån övre åldersgräns på tik hos jordbruksverket. Varken för förstagångs tikar och de som haft valpar tidigare. Vore bra att ha och kunna visa ibland.
 
De har nog inte tänkt så långt alls. De verkar knappt tro att det kan bli valpar eftersom det inte blev någon hängning även om flera har påpekat att det visst kan bli det. Följer med spänning. Tyvärr går det väl inte att anmäla dem anonymt och inte kul att anmäla någon hundbekant även om jag inte känner dem så bra alls.

Du kan anmäla anonymt till LS
 
Var någonstans hittar du den infon? Jag har letat och läst mer än en gång och hittar inget om nån övre åldersgräns på tik hos jordbruksverket. Varken för förstagångs tikar och de som haft valpar tidigare. Vore bra att ha och kunna visa ibland.

De har samma gräns som SKK. Eller rättare sagt så har SKK samma som LS. Efter 7 krävs veterinärintyg. Förstföderska får vara max 7 vid parning och efter 10 år får ingen valpa.
Det ska stå någonstans. Vi fick länkar nu på Uppfödarutbildningen om detta.
 
De har samma gräns som SKK. Eller rättare sagt så har SKK samma som LS. Efter 7 krävs veterinärintyg. Förstföderska får vara max 7 vid parning och efter 10 år får ingen valpa.
Det ska stå någonstans. Vi fick länkar nu på Uppfödarutbildningen om detta.
Har det inte varit 5 för förstföderska?
 
De har samma gräns som SKK. Eller rättare sagt så har SKK samma som LS. Efter 7 krävs veterinärintyg. Förstföderska får vara max 7 vid parning och efter 10 år får ingen valpa.
Det ska stå någonstans. Vi fick länkar nu på Uppfödarutbildningen om detta.
Du får gärna skicka länkarna till mig för jag hittar verkligen inte. Har tyckt det är märkligt att jag inte hittar nån övre gräns mer än hos SKK.
 
Du får gärna skicka länkarna till mig för jag hittar verkligen inte. Har tyckt det är märkligt att jag inte hittar nån övre gräns mer än hos SKK.

Åh gud de är någonstanns i allt kursmaterial på datorn. Sorry men det orkar jag verkligen inte rota i nu.

Jag kunde inte heller hitta något på jordbruksverket eller LS hemsida nu när jag kollade :confused:

Det var väldigt knapphändigt där över lag.
 
Åh gud de är någonstanns i allt kursmaterial på datorn. Sorry men det orkar jag verkligen inte rota i nu.

Jag kunde inte heller hitta något på jordbruksverket eller LS hemsida nu när jag kollade :confused:

Det var väldigt knapphändigt där över lag.
Men nån gång när du sitter med det kanske? Om du kommer ihåg det då. :)

De skriver bara om den nedre gränsen och sen inte så mycket mer. SKK är väldigt tydliga med att de följer lagen angående nedre åldersgränsen och sen skriver de att de har föreskrifter för en övre gräns men inget om att det är lagstadgat. Förvirrande.
 
Man måste ha sett MH/BPH irl för att säkert se vad som hänt.
Det är inte ovanligt med 3:a på skott i min ras (Schäfer) om man kört skydd. Skotten driver upp hunden i skall och förväntan, den börjar söka efter skyddsfiggurant. Vissa blir tom svåra att hålla för de vill inget hellre än att få rocka loss.
Är de rädda? NOPP.
Medans en annan hunds trea kan betyda att den blir ängslig, orolig och den vill bara att eländet ska upphöra.
Min (Beauceron) drog iväg som en avlöning upp i skogen på MT:t för att leta reda på skytten. Kom tillbaka, supermallig och jätteglad med skytten vid sin sida. -Kolla vad jag hittade! Inte ett skvatt rädd men "reagerade" ju så han fick inte en etta.......
 
Det bryter mot djurskyddslagen. Så även om SKK är mjäkiga så kan LS vara skarpare.

Väldigt tveksamt att en övre åldersgräns för en första valpkull finns lagstadgat.

Skk har som bekant både en nedre och övre åldersgräns i sina regler, jorbruksverket tar bara upp den nedre gränsen på sin flik om avel.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...katter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

En skk-regel/bestämmelse är ju ingen lag, även om det i vissa fall medför ett diciplinstraff från skk's håll om man bryter mot deras regler.
 
Men nån gång när du sitter med det kanske? Om du kommer ihåg det då. :)

De skriver bara om den nedre gränsen och sen inte så mycket mer. SKK är väldigt tydliga med att de följer lagen angående nedre åldersgränsen och sen skriver de att de har föreskrifter för en övre gräns men inget om att det är lagstadgat. Förvirrande.

Ska försöka komma ihåg det. Just nu inväntar jag nya uppgifter som kommer först om en vecka så jag har lagt kursen åt sidan :p
 
Väldigt tveksamt att en övre åldersgräns för en första valpkull finns lagstadgat.

Skk har som bekant både en nedre och övre åldersgräns i sina regler, jorbruksverket tar bara upp den nedre gränsen på sin flik om avel.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...katter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

En skk-regel/bestämmelse är ju ingen lag, även om det i vissa fall medför ett diciplinstraff från skk's håll om man bryter mot deras regler.

Nä SKK har ingen laga kraft. Det ser man ju bara på det här med C-höfter. SKK godkänner, vissa LS gör det inte.
Över lag är det väldigt luddigt hus LS i olika distrikt tolkar föreskrifterna :down:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 695
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 276
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 001
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
931
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp