Oseriös avel hösten 2018

Jag är så less på ALLA uppfödare som avlar hundar bort från rasens huvudsyfte/inriktning och istället försöker avla alla till urvattnade sällskapshundar (om ens det?) . Varför ska man ens föda upp en ras där man inte är intresserad av att bibehålla och utveckla rasen, oavsett om det handlar hundar/raser till bruks/tjänst/jakt/vallning eller någon annan av de (få) raser vi har till dessa användningsområden (ja jag vet att det är för att marknaden finns och man kan tjäna pengar på det, det var mer en retorisk fråga.... :p)

Är även så less på valpköpare som köper ras endast pga utseende, men vill ha en så orasttypisk valp som möjligt :( . Vallhund utan den ”jobbiga” vallinstinkten, brukshundar utan den ”jobbiga” arbetsviljan, jakthundar utan det ”jobbiga” jaktintresset....
 
Jag är så less på ALLA uppfödare som avlar hundar bort från rasens huvudsyfte/inriktning och istället försöker avla alla till urvattnade sällskapshundar (om ens det?) . Varför ska man ens föda upp en ras där man inte är intresserad av att bibehålla och utveckla rasen, oavsett om det handlar hundar/raser till bruks/tjänst/jakt/vallning eller någon annan av de (få) raser vi har till dessa användningsområden (ja jag vet att det är för att marknaden finns och man kan tjäna pengar på det, det var mer en retorisk fråga.... :p)

Är även så less på valpköpare som köper ras endast pga utseende, men vill ha en så orasttypisk valp som möjligt :( . Vallhund utan den ”jobbiga” vallinstinkten, brukshundar utan den ”jobbiga” arbetsviljan, jakthundar utan det ”jobbiga” jaktintresset....

Preach!
 
Från en facebookgrupp: "Säljer min sista valp från kullen. Korsning dvärgspets/tyskterrier en bra kombination som ger intelligenta livskamrater. Barnvänliga tåliga lugna inomhus och fullrulle utomhus!" och när någon frågar om det är en tjuvparning svarar hen "Målet till blandningen är att få fram en intelligent familjekär och tålig hund som är lite större än dvärgspetsen! Hon kommer väga runt 4-5 kg som vuxen. "
 
Senast ändrad:
Från en facebookgrupp: "Säljer min sista valp från kullen. Korsning dvärgspets/tyskterrier en bra kombination som ger intelligenta livskamrater. Barnvänliga tåliga lugna inomhus och fullrulle utomhus!" och när någon frågar om det är en tjuvparning svarar hen "Målet till blandningen är att få fram en intelligent familjekär och tålig hund som är lite större än dvärgspetsen! Hon kommer väga runt 4-5 kg som vuxen. "
OMG Ser framför mig en 5 kgs fluffig piraya som är galen.
 
Från en facebookgrupp: "Säljer min sista valp från kullen. Korsning dvärgspets/tyskterrier en bra kombination som ger intelligenta livskamrater. Barnvänliga tåliga lugna inomhus och fullrulle utomhus!" och när någon frågar om det är en tjuvparning svarar hen "Målet till blandningen är att få fram en intelligent familjekär och tålig hund som är lite större än dvärgspetsen! Hon kommer väga runt 4-5 kg som vuxen. "
Admin i den gruppen är ju för oseriös avel, sett flera gånger att folk kommenterat tex det osunda med tex franska bulldogs utan stamtavla och hon svarar att dom är minsann inte sjuka.
 
Från en facebookgrupp: "Säljer min sista valp från kullen. Korsning dvärgspets/tyskterrier en bra kombination som ger intelligenta livskamrater. Barnvänliga tåliga lugna inomhus och fullrulle utomhus!" och när någon frågar om det är en tjuvparning svarar hen "Målet till blandningen är att få fram en intelligent familjekär och tålig hund som är lite större än dvärgspetsen! Hon kommer väga runt 4-5 kg som vuxen. "
Överlag är den gruppen hemsk. Mängder pommar , amstaffs, frallor och andra mängdraser som säljs helt utan koll.
Schäfer och huskys som säljs till aktiva familjer = som tar långpromenader dagligen. osv osv..
 
Jag är så less på ALLA uppfödare som avlar hundar bort från rasens huvudsyfte/inriktning och istället försöker avla alla till urvattnade sällskapshundar (om ens det?) . Varför ska man ens föda upp en ras där man inte är intresserad av att bibehålla och utveckla rasen, oavsett om det handlar hundar/raser till bruks/tjänst/jakt/vallning eller någon annan av de (få) raser vi har till dessa användningsområden (ja jag vet att det är för att marknaden finns och man kan tjäna pengar på det, det var mer en retorisk fråga.... :p)

Är även så less på valpköpare som köper ras endast pga utseende, men vill ha en så orasttypisk valp som möjligt :( . Vallhund utan den ”jobbiga” vallinstinkten, brukshundar utan den ”jobbiga” arbetsviljan, jakthundar utan det ”jobbiga” jaktintresset....
Ja senaste igår såg jag en diskussion om belgisk vallhund där hälften hävdade att hunden blir vad man gör den till och om man inte vänjer den vid så mycket aktivitet så är den nöjd med att vara en vanlig familjehund.
 
Från en facebookgrupp: "Säljer min sista valp från kullen. Korsning dvärgspets/tyskterrier en bra kombination som ger intelligenta livskamrater. Barnvänliga tåliga lugna inomhus och fullrulle utomhus!" och när någon frågar om det är en tjuvparning svarar hen "Målet till blandningen är att få fram en intelligent familjekär och tålig hund som är lite större än dvärgspetsen! Hon kommer väga runt 4-5 kg som vuxen. "
"Lite större än dvärgspetsen"? Kan ingen upplysa människan om att det redan finns i form av kleinspitz? Fattar ju att det knappast hjälper, men blir så less på när folk ska motivera sina kassa korsningar med att de försöker få fram något som redan finns...
 
Så en utan stamtavla är osundare än en med??
Ja förmodligen eftersom det bara handlar om avel utan någon som helst mening alt avel för att tjäna pengar. Mycket frallor på 4 månader från europa. Men visst kan man ju chansa. Jag hade personligen varit extra noga med att köpa en sådan ras från en seriös uppfödare .
 
Ja förmodligen eftersom det bara handlar om avel utan någon som helst mening alt avel för att tjäna pengar. Mycket frallor på 4 månader från europa. Men visst kan man ju chansa. Jag hade personligen varit extra noga med att köpa en sådan ras från en seriös uppfödare .
Tråkigt när dom inte ens vet vad dom talar om,dom där importerna i "balla" färger som inte finns i rasen är blandisar och i många fall långt sundare än vad våra pappersfrallor är med sina intryckta nosar o rynkor i massor.
 
Jag är så less på ALLA uppfödare som avlar hundar bort från rasens huvudsyfte/inriktning och istället försöker avla alla till urvattnade sällskapshundar (om ens det?) . Varför ska man ens föda upp en ras där man inte är intresserad av att bibehålla och utveckla rasen, oavsett om det handlar hundar/raser till bruks/tjänst/jakt/vallning eller någon annan av de (få) raser vi har till dessa användningsområden (ja jag vet att det är för att marknaden finns och man kan tjäna pengar på det, det var mer en retorisk fråga.... :p)

Är även så less på valpköpare som köper ras endast pga utseende, men vill ha en så orasttypisk valp som möjligt :( . Vallhund utan den ”jobbiga” vallinstinkten, brukshundar utan den ”jobbiga” arbetsviljan, jakthundar utan det ”jobbiga” jaktintresset....
Kunde inte sagt det bättre själv.
 
"Mamman är en golden / labb o Pappan är en blandning mellan chinesisknakenhund pudel jackrussel."

"Då dom lykast tjuvpara sig en gång tidigare oxå så vet vi att dessa valpar kommer att bli mellanstor mellan 15-20 kg då förra kullen va jämnlika dessa ♥️ den kullen va/är lättlärda frammåt nyfikna orädda så dessa kommer nog vara lika. Vet att nån valp ur förra kullen hittar svamp ( kantareller). "

10 000 för en sån valp :yuck:
 
"Mamman är en golden / labb o Pappan är en blandning mellan chinesisknakenhund pudel jackrussel."

"Då dom lykast tjuvpara sig en gång tidigare oxå så vet vi att dessa valpar kommer att bli mellanstor mellan 15-20 kg då förra kullen va jämnlika dessa ♥ den kullen va/är lättlärda frammåt nyfikna orädda så dessa kommer nog vara lika. Vet att nån valp ur förra kullen hittar svamp ( kantareller). "

10 000 för en sån valp :yuck:
Tja efter förra kullen har de nog inte råd med abortspruta. :banghead:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 306
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 499
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
933
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp