Oseriös import

lillamy73

Trådstartare
Frågan är vad är skillnad på smuggling och oseriös införsel av hundar?

Har haft hund I hela mitt liv. Och nu är jag inne på att skaffa mig en ny.
Fick kontakt med en person som har en kennel som bla importerar hundar.
Fick erbjudande att bli fodervärd åt en 12 veckors valp i september. Skulle komma från ett land i Östeuropa.
På sidan på nätet som kenneln har så lät allting jätte bra.

Men sedan kom jag på att valpar inte får komma tidigare än 19 veckor från de länderna. Vid 16 veckor ska valpen rabies vaccineras och vid 19 veckor antikropptestas innan införsel.

Men valpen jag blev erbjuden skulle vara 12 veckor.
Avsa mig den valpen då magkänslan sa det.
Blev sedan erbjuden att bli fodervärd åt en annan hund som kommer födas här i Sverige nästa år... Med betydligt bättre villkor för både mig och hund..
 
Ursäkta dum fråga men varför vill man ha fodervärd till en hund som förts in på olagligt vis? Kan man verkligen tävla med den och meritera den på det viset som seriösa uppfödare brukar göra då de väl gör sig besväret att köpa hund från någon kennel utomlands? Kan man registrera blivande avkomma hos SKK?

Och nej, jag skulle avstå allt samröre med hund och uppfödare där valpen inte är tillräckligt gammal för att ha fått alla vaccinationer, har exportstamtavla från sitt hemland och jag själv har nån koll på det landets rasklubb.
Vill absolut inte stöda hundsmuggling.
 
Frågan är vad är skillnad på smuggling och oseriös införsel av hundar?

Har haft hund I hela mitt liv. Och nu är jag inne på att skaffa mig en ny.
Fick kontakt med en person som har en kennel som bla importerar hundar.
Fick erbjudande att bli fodervärd åt en 12 veckors valp i september. Skulle komma från ett land i Östeuropa.
På sidan på nätet som kenneln har så lät allting jätte bra.

Men sedan kom jag på att valpar inte får komma tidigare än 19 veckor från de länderna. Vid 16 veckor ska valpen rabies vaccineras och vid 19 veckor antikropptestas innan införsel.

Men valpen jag blev erbjuden skulle vara 12 veckor.
Avsa mig den valpen då magkänslan sa det.
Blev sedan erbjuden att bli fodervärd åt en annan hund som kommer födas här i Sverige nästa år... Med betydligt bättre villkor för både mig och hund..
Hunden som kommer att födas i Sverige kommer alltså från samma uppfödare? Skulle absolut skippa kontakten helt och söka mig till någon som är seriös istället.
 
Frågan är vad är skillnad på smuggling och oseriös införsel av hundar?

Har haft hund I hela mitt liv. Och nu är jag inne på att skaffa mig en ny.
Fick kontakt med en person som har en kennel som bla importerar hundar.
Fick erbjudande att bli fodervärd åt en 12 veckors valp i september. Skulle komma från ett land i Östeuropa.
På sidan på nätet som kenneln har så lät allting jätte bra.

Men sedan kom jag på att valpar inte får komma tidigare än 19 veckor från de länderna. Vid 16 veckor ska valpen rabies vaccineras och vid 19 veckor antikropptestas innan införsel.

Men valpen jag blev erbjuden skulle vara 12 veckor.
Avsa mig den valpen då magkänslan sa det.
Blev sedan erbjuden att bli fodervärd åt en annan hund som kommer födas här i Sverige nästa år... Med betydligt bättre villkor för både mig och hund..
Vilket land är det? För det låter inte som rätt regler över huvudtaget. EU land eller "samarbetsland så är det 12v,rabies o sen 21 dagar, mao 15v kan valpen vara när det kommer till sverige, utanför EU så är det rabies +flera mån väntan + blodprov
 
Skulle aldrig vara fodervärd hos någon som smugglar hundar. Inte hos någon jag anser vara oseriös heller. Så frågan är väl en icke fråga egentligen.
Nej kommer inte vara fodervärd åt en smuggelhund. Sa upp kontakten. Tyvörr vet jag inte namnet på personen. Då hade jag gjort en anmälan.
 
Vad är frågan? Om fallet du nämner räknas som oseriös import eller smuggel? Isåfall är svaret smuggling.

Allting som bryter mot lagen är smuggling. Allt som följer lagen är inte smuggling. Sen om det är seriöst eller inte ligger väl mycket i betraktarens ögon.
Det var just det som var frågan är det smuggling? Personen ifråga menade ju att hon importerade meriterade hundar.

Med smuggling så ser jag framför mig hundar I trånga burar ner pissade och ner skitade. Undan gömda. Enligt henne skulle alla papper vara okej.
 
Ursäkta dum fråga men varför vill man ha fodervärd till en hund som förts in på olagligt vis? Kan man verkligen tävla med den och meritera den på det viset som seriösa uppfödare brukar göra då de väl gör sig besväret att köpa hund från någon kennel utomlands? Kan man registrera blivande avkomma hos SKK?

Och nej, jag skulle avstå allt samröre med hund och uppfödare där valpen inte är tillräckligt gammal för att ha fått alla vaccinationer, har exportstamtavla från sitt hemland och jag själv har nån koll på det landets rasklubb.
Vill absolut inte stöda hundsmuggling.
Vill ju inte vara det.
Bröt direkt när jag började forska i när de olika vaccineringarna skulle tas.
Kände att något var fel.
 
Det var just det som var frågan är det smuggling? Personen ifråga menade ju att hon importerade meriterade hundar.

Med smuggling så ser jag framför mig hundar I trånga burar ner pissade och ner skitade. Undan gömda. Enligt henne skulle alla papper vara okej.
Beror ju som sagt på land o vilka regler som gäller från det landet. Men 12 veckor får du aldrig ta in en valp från något land, förutom från Norge. Oavsett hur rena burarna är eller hur många papper hunden har. Allt som bryter mot lagen är smuggling, oavsett transportförhållanden.
 
Vilket land är det? För det låter inte som rätt regler över huvudtaget. EU land eller "samarbetsland så är det 12v,rabies o sen 21 dagar, mao 15v kan valpen vara när det kommer till sverige, utanför EU så är det rabies +flera mån väntan + blodprovin
Det var inte något land som tillhör EU.
Kände att det inte var rätt. Så jag avböjde.

Men jag kan förstå dem som skaffar hund. Att det inte är lätt att veta alla regler. Och personerna i detta är duktiga på att försöka in vagga en i trygghet att allt är som det ska.

Jag är trött på att vara godtrogen och lita på folk. Man träffar alltid på de personerna som försöker utnyttja en.
 
Ursäkta dum fråga men varför vill man ha fodervärd till en hund som förts in på olagligt vis? Kan man verkligen tävla med den och meritera den på det viset som seriösa uppfödare brukar göra då de väl gör sig besväret att köpa hund från någon kennel utomlands? Kan man registrera blivande avkomma hos SKK?

Och nej, jag skulle avstå allt samröre med hund och uppfödare där valpen inte är tillräckligt gammal för att ha fått alla vaccinationer, har exportstamtavla från sitt hemland och jag själv har nån koll på det landets rasklubb.
Vill absolut inte stöda hundsmuggling.
Tja, du kan ju smyga med att du tagit in valpen för tidigt i landet. Om du har förtroende för den du köper av, att den inte kommer säga nått/lägga ut på sociala medier tex, så kan du ju rent teoretiskt sätt ta hem en för ung valp och gömma undan den tills den är ”laglig”. Du kan t.o.m. regga den som din egen uppfödda valp efter valfria föräldrar, det krävs inga faderskapstest eller liknande. Det är mycket som går om man är beredd att offra typ allt. Tro fan att det görs mycket fult bakom vissa dörrar..
 
Som redan sagts så är smuggling alltid ett lagbrott. När man tar in en valp/hund utan korrekta papper. Det har ingenting med trånga och skitiga burar att göra. En valp som tas in med korrekta vaccinationer och papper är ingen smuggelvalp även om den tas in under vidriga förhållanden.
Har man svårt att hålla isär skillnaden mellan smuggelvalp och oseriös import så köper man ingen importvalp alls. Man köper bara valp från en uppfödare som registrera sina valpar i SKK och för säkerhets skull hittar man denna uppfödare via rasklubben (inom rasklubbarna brukar man ha sådan koll på varandra att skumma personer inte brukar få stå med på deras uppfödarlista).
 
I min bok så är smuggel när en hund tas in i landet på ett lagbrottsligt sätt. Oseriös import/export är för mig när lagarna uppfylls, men den ena parten lurar den andra på något sätt, tex skickar en hund som har defekter trots att hunden sålts som felfri eller köparen kanske får en hund av en helt annan ras än h*n trott sig köpa alt att hunden exporteras utan sin exportstamtavla och säljaren lovar att h*n ska skicka den men gör det aldrig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
647
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 171
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 328
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 551
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp