Oseriösa uppfödare

Jag har fullförståelse till dig @Zorro_nettis
Det är riktigt tråkigt när man hoppas att något ska bli fint och sen blir allt bara skit.
Man får bli ledsen, det är inte ditt fel att hunden är sjuk, det är inte ditt fel att du köpte en sjuk hund, man kan inte veta sånt innan alltid.
Jag tror av ditt inlägg att du kanske inte är så inne på det här med skk eller hund i övrigt och vet inte riktigt vad man ska kolla upp osv. Det är helt ok att inte veta i början, men nu i framtiden vet du vad du måste vara försiktig med.

Buke finns alltid att ventilera på, du får skriva i caps lock du får svära och vad som helst.
Skit i de människor som inte kan bete sig som folk, de finns alltid.

Skriv om du vill jag lyssnar:heart
 
Senast ändrad:
Det är inte ditt fel att du köpte en sjuk hund. Det går inte att veta inann alltid.

Fast i fall med röntgenförändringar, och där man avlat på material där risken är enorm att det finns fel som nedärvs (och detta inte kollas innan man börjar avla) har man ju som köpare gjort ett medvetet val att "spara pengar" och köpa en hund från en oseriös uppfödare.

Det är skittråkigt att komma hem med en hund som är defekt. Det är hjärtskärande. Men det är ju en risk man som köpare väljer att ta om man inte är noga med vad man köper. Risken minskar om man gör vad man kan för att kontrollera status på det djur man väljer att ta hem.

Jag vet eftersom vi tar omplaceringar av en ras som har många, många problem. Det är en risk vi väljer att ta, och vissa omgångar blir det mycket av ekonomin som hamnar hos kliniken.
 
Fast i fall med röntgenförändringar, och där man avlat på material där risken är enorm att det finns fel som nedärvs (och detta inte kollas innan man börjar avla) har man ju som köpare gjort ett medvetet val att "spara pengar" och köpa en hund från en oseriös uppfödare.

Det är skittråkigt att komma hem med en hund som är defekt. Det är hjärtskärande. Men det är ju en risk man som köpare väljer att ta om man inte är noga med vad man köper. Risken minskar om man gör vad man kan för att kontrollera status på det djur man väljer att ta hem.

Jag vet eftersom vi tar omplaceringar av en ras som har många, många problem. Det är en risk vi väljer att ta, och vissa omgångar blir det mycket av ekonomin som hamnar hos kliniken.

Det är precis det jag menar. Speciellt om man är lite ovan inom hund bet man ju inte riktigt alla varningsklockor. Man vet kanske inte att om hunden inte är reggad i skk att alla klockor ska börja slå.
Man tror på goda människor att ''ingen skulle väl avla på sjuk hund'' men har man varit med ett tag vet man ju att det finns filk som gör.
 
Det är precis det jag menar. Speciellt om man är lite ovan inom hund bet man ju inte riktigt alla varningsklockor. Man vet kanske inte att om hunden inte är reggad i skk att alla klockor ska börja slå.
Man tror på goda människor att ''ingen skulle väl avla på sjuk hund'' men har man varit med ett tag vet man ju att det finns filk som gör.
Det finns inga ursäkter för att köpa hund opåläst
 
Vad tråkigt för dig och din hund men så är det, köper du en oreggad hund så är det att köpa grisen i säcken och chansa.
Jag är själv inne på att köpa en Schäfer om några år och har lagt ner många timmar på att kolla runt och kontaktat olika kennlar, vart inne på hunddata, ska besöka några tävlingar och kennlar till våren/sommaren osv.
Det är inte garanterat att det blir perfekt men ett desto SÄKRARE kort än den sk buskisaveln

Och är så himla trött på det försäljar snacket om rakryggade schäfrar!
 
Det finns idag rätt många valpar på blocket, valpar som är "renrasiga" men utan stamtavla. Såg häromdagen en oreggad valpkull där de ville ha 16,000kr per valp. Om jag ändå ska betala så mkt pengar kan jag lika gärna lägga till några tusen till och få en med testade föräldrar samt stamtavla. Anledningen till att renrasiga hundar (och även katter) är dyra är just för att det krävs en hel del av uppfödaren att få fram bra avelsmaterial. Sen finns det såklart oseriösa uppfödare också, det finns rötägg överallt. Det gör det ännu viktigare att efterforska när man letar hund! Önskar att fler valpköpare tog sig tiden till efterforskning...

Till TS, väldigt tråkigt med din hund, aldrig kul när ett djur blir sjukt :(
 
Det finns inga ursäkter för att köpa hund opåläst

Hur menar du att man ska läsa till sig allt. Hur tror du nybörjare ska veta vilken information som är rätt plus hur hitta den.
Alltså det är löjligt att säga opåläst, hon gjorde väl vad hon kunde.

Det sitter en människa här som är helt fördärvad för att hennes älskade hund är sjuk. Och du pekar finger att det är hennes fel, visst. Men måste du ta det just nu?
Kan inte Ts FÅ vara ledsen utan att bli påhoppad om hur dålig människa hon är som köpte utan att veta precis allt?

Min första hund köpte jag för 25kr, 7år släthårig foxterrier som inte kunde bo med henner valpar längre då de bråkade. Enda erfarenheten var mormors tax innan denn hunden.
Hon levde i 7 år till tills hon blev dålig i epilepsi. Men gud, jag borde nog ha läst på om epilepsi så hade jag sluppit haft den här hunden i 7 härliga år. :nailbiting: Det var helt mitt fel att hon fick en sjukdom, nej jag har ingen rätt att varken vara djurägare eller ledsen över att hon blev sjuk. Jag får helt enkelt skylla mig själv, eller?
 
Hur menar du att man ska läsa till sig allt. Hur tror du nybörjare ska veta vilken information som är rätt plus hur hitta den.
Alltså det är löjligt att säga opåläst, hon gjorde väl vad hon kunde.

Det sitter en människa här som är helt fördärvad för att hennes älskade hund är sjuk. Och du pekar finger att det är hennes fel, visst. Men måste du ta det just nu?
Kan inte Ts FÅ vara ledsen utan att bli påhoppad om hur dålig människa hon är som köpte utan att veta precis allt?

Min första hund köpte jag för 25kr, 7år släthårig foxterrier som inte kunde bo med henner valpar längre då de bråkade. Enda erfarenheten var mormors tax innan denn hunden.
Hon levde i 7 år till tills hon blev dålig i epilepsi. Men gud, jag borde nog ha läst på om epilepsi så hade jag sluppit haft den här hunden i 7 härliga år. :nailbiting: Det var helt mitt fel att hon fick en sjukdom, nej jag har ingen rätt att varken vara djurägare eller ledsen över att hon blev sjuk. Jag får helt enkelt skylla mig själv, eller?
Jag tolkar ditt inlägg som att hunden fick epilepsi när du haft henne i 7 år. Med tanke på din hunds ålder vid debut tror jag snarare på tumör eller leversjukdom än ren epilepsi.
I TS fall visar det sig med dåliga leder i ung ålder. Det är ju ofta så med kassa leder, symtom på det visar sig tidigt. Tycker att jämföra epilepsi på en gammal hund - där orsaken till anfallen ofta inte beror på just den sjukdomen - och att jämföra en hund med dåliga höfter är lite som att jämföra äpplen och päron.
 
Jag tolkar ditt inlägg som att hunden fick epilepsi när du haft henne i 7 år. Med tanke på din hunds ålder vid debut tror jag snarare på tumör eller leversjukdom än ren epilepsi.
I TS fall visar det sig med dåliga leder i ung ålder. Det är ju ofta så med kassa leder, symtom på det visar sig tidigt. Tycker att jämföra epilepsi på en gammal hund - där orsaken till anfallen ofta inte beror på just den sjukdomen - och att jämföra en hund med dåliga höfter är lite som att jämföra äpplen och päron.

Och jag tycker det är lika.

Man kan faktiskt inte läsa sig till allt. Är man nybörjare så vet man inte VAD man måste läsa om heller. För som nybörjare tror jag ingen tror att någon vill avla på sjuka djur, tex dåliga höfter utan man tror att alla vill djuren väl osv osv.
Men har man varit med ett tag vet man ju att vissa folk skiter i hälsan.
Man tror helt enkelt på att folk är goda.
 
Och jag tycker det är lika.

Man kan faktiskt inte läsa sig till allt. Är man nybörjare så vet man inte VAD man måste läsa om heller. För som nybörjare tror jag ingen tror att någon vill avla på sjuka djur, tex dåliga höfter utan man tror att alla vill djuren väl osv osv.
Men har man varit med ett tag vet man ju att vissa folk skiter i hälsan.
Man tror helt enkelt på att folk är goda.

Fast man kan faktiskt läsa sig till en hel del. Det är inte så orimligt att man som nybörjare i alla fall försöker se sig över rasens sjukdomar och hur man lättast förebygger dem.

Det är ganska lätt att hitta faktiskt. Jag utnämner mig själv till ett levande exemplar av en påläst nybörjare.
 
Kan inte Ts FÅ vara ledsen utan att bli påhoppad om hur dålig människa hon är som köpte utan att veta precis allt?

Jo det tycker jag absolut! Men vi behöver inte gå till överdrift åt andra hållet heller och säga att valpköpare enbart är oskyldiga offer som omöjligt hade kunnat veta bättre. Jag ser verkligen ingen anledning att gnida salt i såren på någon som har det så jobbigt, men att låta bli att göra det är inte nödvändigtvis detsamma som att försäkra om att det var omöjligt att det kunnat gå på annat sätt.
 
Jo det tycker jag absolut! Men vi behöver inte gå till överdrift åt andra hållet heller och säga att valpköpare enbart är oskyldiga offer som omöjligt hade kunnat veta bättre. Jag ser verkligen ingen anledning att gnida salt i såren på någon som har det så jobbigt, men att låta bli att göra det är inte nödvändigtvis detsamma som att försäkra om att det var omöjligt att det kunnat gå på annat sätt.

Det sa jag inte heller. Men nu mår Ts redan piss och jag tycker det är onödigt att lägga allt på henne.
Man tror faktiskt inte att någon vill avla på sjuka djur, så man tror helle inte att det finns något att kolla upp. Om du förstår mig?
 
Man tror faktiskt inte att någon vill avla på sjuka djur, så man tror helle inte att det finns något att kolla upp. Om du förstår mig?
Fast det där är ju ren bullshit ! Dom flesta raser har krav på hälsotester just för att dom kan vara sjuka eller nedärva sjukdom och på brukshund så behöver man inte läsa på mycket för att få veta att alla ska vara HD och ev ED röntgade.
TS har ju inte ens brytt sig om att köpa hund från en skk uppfödare så att man kan kolla upp föräldradjurens status.
 
Fast det där är ju ren bullshit ! Dom flesta raser har krav på hälsotester just för att dom kan vara sjuka eller nedärva sjukdom och på brukshund så behöver man inte läsa på mycket för att få veta att alla ska vara HD och ev ED röntgade.
TS har ju inte ens brytt sig om att köpa hund från en skk uppfödare så att man kan kolla upp föräldradjurens status.

Men hon vet ju inte hur viktigt det är med skk plus hälsotester. Vet man inte så vet man ju inte heller vad man ska läsa på. Hon vet inte att man ska kolla föräldrar osv.
Du förstår mig inte.

Är man ny så vet man inte att folk avlar på sjuka, det finns inte ens på radarn att någon skulle göra det.
Nu uppenbarligen vet hon.
Sluta sparka på någon som redan ligger.
 
Men hon vet ju inte hur viktigt det är med skk plus hälsotester. Vet man inte så vet man ju inte heller vad man ska läsa på. Hon vet inte att man ska kolla föräldrar osv.
Du förstår mig inte.

Är man ny så vet man inte att folk avlar på sjuka, det finns inte ens på radarn att någon skulle göra det.
Nu uppenbarligen vet hon.
Sluta sparka på någon som redan ligger.
Jag sparkar inte på ts,utan dig just nu,då ditt påstående är helt åt skogen.
Om man har bestämt att man vill ha en schäfer tex så räcker det att man googlar så får man all info,ang kennel klubb,ras klubb,hälsotester,mental tester, det är inte hjärnkirurgi ;):idea:
 
Men hon vet ju inte hur viktigt det är med skk plus hälsotester. Vet man inte så vet man ju inte heller vad man ska läsa på. Hon vet inte att man ska kolla föräldrar osv.
Du förstår mig inte.

Är man ny så vet man inte att folk avlar på sjuka, det finns inte ens på radarn att någon skulle göra det.
Nu uppenbarligen vet hon.
Sluta sparka på någon som redan ligger.

Google är inte alltid bra, men många gånger är det faktiskt väldigt bra! Jag köpte min första katt någonsin i maj, googlade massor om rasen, hälsotester, uppfödare, skrev i rasens facebook-forum osv. Det är idag ganska så lätt, även som nybörjare, att ta reda på rasens sjukdomar. Sen spelar det absolut ingen roll vad djuret man köper är för ras, stamtavla osv, för det gör exakt lika ont i själen när ens djur blir sjukt. Men med dina påståenden förstår jag att buskisavel fortfarande pågår och att det är lätt att lura på folk diverse djur...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 129
Senast: Devinie
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 626
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund Drömmer om en schäfer någon gång i framtiden, men vill ha en så rak så möjligt. Har tittat runt lite på olika uppfödare men tycker bara...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: marshall
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 593
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp