Oseriös avel, fortsättning.

Det ledsamma i att läsa en uppfödare av australian shepherd skriva att hon inte är något intresserad av bruks/vall och att rasklubbens försök att värna om rasen som en arbetande bruks/vallhund enl henne är "pekpinnar"....

Jag blir lika ledsen varje gång jag ser uppfödare avla emot rasens syfte och rasklubbens riktlinjer.
 
Det ledsamma i att läsa en uppfödare av australian shepherd skriva att hon inte är något intresserad av bruks/vall och att rasklubbens försök att värna om rasen som en arbetande bruks/vallhund enl henne är "pekpinnar"....

Jag blir lika ledsen varje gång jag ser uppfödare avla emot rasens syfte och rasklubbens riktlinjer.

Tragiskt. Förstår inte varför dessa människor inte bara kan hålla sig till sällskapshundar. :down:
 
Tragiskt. Förstår inte varför dessa människor inte bara kan hålla sig till sällskapshundar. :down:

Inte jag heller! Om det är så himla jobbigt och tråkigt att ha brukshundar med "alla krav", varför har man det då?!

Jag undrar alltid varför alla dessa som vill föda upp sällskaps/utställningsaussies och inte är nått intresserade av arbete, varför väljer de inte att föda upp MAS? Inga "jobbiga" krav på arbetsmeriter, röntgen, MH.... och så låt brukshundar få vara brukshundar och inte urvattnas!
 
Inte jag heller! Om det är så himla jobbigt och tråkigt att ha brukshundar med "alla krav", varför har man det då?!

Jag undrar alltid varför alla dessa som vill föda upp sällskaps/utställningsaussies och inte är nått intresserade av arbete, varför väljer de inte att föda upp MAS? Inga "jobbiga" krav på arbetsmeriter, röntgen, MH.... och så låt brukshundar få vara brukshundar och inte urvattnas!

Sånt där stör ihjäl mig när det kommer till bruksraser. Det är så enkelt att förstöra så mycket genom de val man gör som uppfödare. Speciellt allt med lite roliga färger.

/Mvh får spunk även på de som endast söker "blue merle corgi med blå ögon!!!"
 
Sånt där stör ihjäl mig när det kommer till bruksraser. Det är så enkelt att förstöra så mycket genom de val man gör som uppfödare. Speciellt allt med lite roliga färger.

/Mvh får spunk även på de som endast söker "blue merle corgi med blå ögon!!!"
Jag blev kallad "hitler som försökte bestämma vem som fick köpa och inte" av en annan dobermannägare för ett tag sedan när jag uttryckte att ska man ha dobermann bör man ha ett träningsintresse (jag sa att det kvittade i vilken gren och inte behöver man tävla). Man kunde minsann ha dobermann oavsett.
Så tragiskt :down:

Ser även folk som avlar på hundar med minimal leklust och noll go i sig. Det är ju en bruks och skyddshund i grunden - jag anser att en dobbis ska vara vaken och ha koll på omgivningen för det ingår liksom i grundegenskaperna. Men det tycker folk är för jobbigt..
 
Hela denna veckan går BPH på mitt jobb och i dag såg jag en exteriörschäfer "på banan".
Det var så bedrövligt att jag inte ides se klart.
En förvuxen bautahund med en enorm päls och sluttande bakkärra virrade otympligt runt och verkade inte fatta nånting. Den såg mest förvirrad och ofokuserad ut. Leksaken var den totalt ointresserad av varpå ingen lek, gripande eller tillkämpande kunde ses och reaktionerna var i princip noll på allt annat med. Den verkade iaf glad men totalt splittrad och missade det mesta som hände runt den.
I mina ögon verkade den korkad a la Ådi i tidningen om katten Gustav. Jag hade skämts ögonen ur mig om den var från min uppfödning. Men ägaren sa stolt innan att hen och uppfödaren var så stolta så :wtf:

I detta fall gjorde man BPH i stället för MH. Varför på en brukshund :confused:
 
Jag blev kallad "hitler som försökte bestämma vem som fick köpa och inte" av en annan dobermannägare för ett tag sedan när jag uttryckte att ska man ha dobermann bör man ha ett träningsintresse (jag sa att det kvittade i vilken gren och inte behöver man tävla). Man kunde minsann ha dobermann oavsett.
Så tragiskt :down:

Ser även folk som avlar på hundar med minimal leklust och noll go i sig. Det är ju en bruks och skyddshund i grunden - jag anser att en dobbis ska vara vaken och ha koll på omgivningen för det ingår liksom i grundegenskaperna. Men det tycker folk är för jobbigt..

För en del är ju bara ett genomfört MH en merit i sig. Vad siffrorna säger är tydligen oväsentligt - hunden har ju gjort ett MH.
 
För en del är ju bara ett genomfört MH en merit i sig. Vad siffrorna säger är tydligen oväsentligt - hunden har ju gjort ett MH.

Finns en (ö)känd exteriöruppfödare i min ras som länge skrev "Mentaltestad med kryss i alla rutor" bland utställningsmeriterna på föräldrardjuren :arghh::banghead:
Wow. Hunden höll ihop såpass att de inte bröt :meh:

Jag. Orkar. Inte....
 
Det ledsamma i att läsa en uppfödare av australian shepherd skriva att hon inte är något intresserad av bruks/vall och att rasklubbens försök att värna om rasen som en arbetande bruks/vallhund enl henne är "pekpinnar"....

Jag blir lika ledsen varje gång jag ser uppfödare avla emot rasens syfte och rasklubbens riktlinjer.
Det är hemskt. Och när man hör om hundar som får bryta MH pga att chippet inte går att kolla så undrar jag verkligen hur uppfödarna tänjer.
 

Liknande trådar

Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
603
Senast: Sarah415
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
48 000
Senast: Lyan
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp