Oseriös avel hösten 2018

Mmm, fint, Aussiedorer för 14.000 styck. Men inte bara är de aussiedorer, mamman är ju dessutom en silverlabrador, och pappan merle! Såklart gör ju detta att merle-valparna och silvervalparna kostar 16.000.
Men vänta, här kommer det bästa;
"Absolut Unik
Charcoal Merl Tik och Hane 18000 Sek"

:banghead::banghead::banghead:
 
Va tänker ni om följande.
Tik X får en kull valpar (kull A) på 6 individer
2 är avlivad innan 2 års ålder. En pga dvärgväxt en pga oidentifierad nervsjukdomar.
2 individer frirönkas resterande är belastade antingen höfter eller armbågar eller båda delarna.
I kullen finns också demodex, kraftig panostit samt navelbrock.

Uppfödaren väljer att ta en andra kull på tiken X. (Kull B)
8 individer. En avliden innan 1 år (anledning okänd) 6 rönkade varav 5 belastade.

Nu har uppfödaren valt att ändå föra generna vidare genom att para den enda friska tiken ur kull A.
Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som höjer ögonbrynen?
 
Va tänker ni om följande.
Tik X får en kull valpar (kull A) på 6 individer
2 är avlivad innan 2 års ålder. En pga dvärgväxt en pga oidentifierad nervsjukdomar.
2 individer frirönkas resterande är belastade antingen höfter eller armbågar eller båda delarna.
I kullen finns också demodex, kraftig panostit samt navelbrock.

Uppfödaren väljer att ta en andra kull på tiken X. (Kull B)
8 individer. En avliden innan 1 år (anledning okänd) 6 rönkade varav 5 belastade.

Nu har uppfödaren valt att ändå föra generna vidare genom att para den enda friska tiken ur kull A.
Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som höjer ögonbrynen?
Ruttet rakt igenom. Stackars hundar!
 
Va tänker ni om följande.
Tik X får en kull valpar (kull A) på 6 individer
2 är avlivad innan 2 års ålder. En pga dvärgväxt en pga oidentifierad nervsjukdomar.
2 individer frirönkas resterande är belastade antingen höfter eller armbågar eller båda delarna.
I kullen finns också demodex, kraftig panostit samt navelbrock.

Uppfödaren väljer att ta en andra kull på tiken X. (Kull B)
8 individer. En avliden innan 1 år (anledning okänd) 6 rönkade varav 5 belastade.

Nu har uppfödaren valt att ändå föra generna vidare genom att para den enda friska tiken ur kull A.
Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som höjer ögonbrynen?

Mycket illa!
 
Va tänker ni om följande.
Tik X får en kull valpar (kull A) på 6 individer
2 är avlivad innan 2 års ålder. En pga dvärgväxt en pga oidentifierad nervsjukdomar.
2 individer frirönkas resterande är belastade antingen höfter eller armbågar eller båda delarna.
I kullen finns också demodex, kraftig panostit samt navelbrock.

Uppfödaren väljer att ta en andra kull på tiken X. (Kull B)
8 individer. En avliden innan 1 år (anledning okänd) 6 rönkade varav 5 belastade.

Nu har uppfödaren valt att ändå föra generna vidare genom att para den enda friska tiken ur kull A.
Hur tänker ni kring detta? Är det bara jag som höjer ögonbrynen?
:banghead::banghead::banghead:
 
Jag tycker det är kul att kolla stam osv på Schäfrar jag ser på Facebook osv. Det gör att jag både har hittat intressanta linjer men också hittat sånt vi bör hålla oss långt ifrån.

I går slog jag på avelsdata på en hund jag sett. Men märkligt nog fanns den inte med. Jag tänkte att stavningen var väl fel och slog på kennelnamnet på Hunddata. Fick upp en enda individ från kenneln. Detta var deras D-kull och individen hade ett annat namn på D än hunden jag slagit på. Dessutom så stod det ingen kennel angiven utan det sk kennelnamnet fanns bara i hundens namn. Alltså verkar inte kenneln vara registrerad.

Så jag googlade kenneln. Jodå. Den ligger i sverige, adressen går till en lägenhet på tredje våningen och det ska finnas en A, B och C-kull. Men inte på hunddata :confused:
I D- kullen ska det finnas 7 avkommor. Men bara en på avelsdata.
Mamman är en FM-tik med ED2. :o
Fader en privatägd hane från känd kennel som tävlat en del.
Jag går in på länken de har på hemsidan som ska leda till tikens MH och får upp försvarsmaktens egna MH. på avelsdata har hon inget.

Det visar sig att D- kullen är Norskreggad.

Nu fattar iaf jag ingenting. Det sitter alltså någon i en lägenhet med reggad eller inte reggad kennel i Sverige, som föder upp valpar på Svenska hundar (med grövre ledfel) och reggar dem i Norge??? Och gör detta hela FYRA gånger!!!
Inför i år har de två nya kullplaner. Hur kan det få gå till såhär?
 
Jag tycker det är kul att kolla stam osv på Schäfrar jag ser på Facebook osv. Det gör att jag både har hittat intressanta linjer men också hittat sånt vi bör hålla oss långt ifrån.

I går slog jag på avelsdata på en hund jag sett. Men märkligt nog fanns den inte med. Jag tänkte att stavningen var väl fel och slog på kennelnamnet på Hunddata. Fick upp en enda individ från kenneln. Detta var deras D-kull och individen hade ett annat namn på D än hunden jag slagit på. Dessutom så stod det ingen kennel angiven utan det sk kennelnamnet fanns bara i hundens namn. Alltså verkar inte kenneln vara registrerad.

Så jag googlade kenneln. Jodå. Den ligger i sverige, adressen går till en lägenhet på tredje våningen och det ska finnas en A, B och C-kull. Men inte på hunddata :confused:
I D- kullen ska det finnas 7 avkommor. Men bara en på avelsdata.
Mamman är en FM-tik med ED2. :o
Fader en privatägd hane från känd kennel som tävlat en del.
Jag går in på länken de har på hemsidan som ska leda till tikens MH och får upp försvarsmaktens egna MH. på avelsdata har hon inget.

Det visar sig att D- kullen är Norskreggad.

Nu fattar iaf jag ingenting. Det sitter alltså någon i en lägenhet med reggad eller inte reggad kennel i Sverige, som föder upp valpar på Svenska hundar (med grövre ledfel) och reggar dem i Norge??? Och gör detta hela FYRA gånger!!!
Inför i år har de två nya kullplaner. Hur kan det få gå till såhär?
Kontakta SKK.
 

Skk vet väl när de har reggat in en avkomma?
Det syns på avkommas profil på avelsdata att tiken saknar MH och har ED2.
Avkomman är förvisso avelspärrad men reggad och kan tävla osv.En avelspärr är ju skitsamma för alla som inte är intresserade av att föda upp.
Jag tycker det är förjävligt av SKK att erkänna hundar från defekt avel där man inte ens har MH när rasklubben kräver det :rage:
 
Skk vet väl när de har reggat in en avkomma?
Det syns på avkommas profil på avelsdata att tiken saknar MH och har ED2.
Avkomman är förvisso avelspärrad men reggad och kan tävla osv.En avelspärr är ju skitsamma för alla som inte är intresserade av att föda upp.
Jag tycker det är förjävligt av SKK att erkänna hundar från defekt avel där man inte ens har MH när rasklubben kräver det :rage:
De kanske har reggat avkomman som "import" från Norge?
 
Skk vet väl när de har reggat in en avkomma?
Det syns på avkommas profil på avelsdata att tiken saknar MH och har ED2.
Avkomman är förvisso avelspärrad men reggad och kan tävla osv.En avelspärr är ju skitsamma för alla som inte är intresserade av att föda upp.
Jag tycker det är förjävligt av SKK att erkänna hundar från defekt avel där man inte ens har MH när rasklubben kräver det :rage:
Det finns en del BC-folk som gör exakt så. Reggar in valpar i Norge eller i ISDS och sen reggar in dem i SKK som "importer". Allt för att komma runt våra registreringskrav...
 
Fast om kennel ligger i Sverige och de bor här och lämnar ut valparna här så strider det ju mot SKKs princip om att kullen ska reggas där uppfödaren normalt har sin hemvist :confused:
Ooo ja. Men är svårt att komma åt. Tydligen, eftersom det fortsätter och fortsätter...
 
Ooo ja. Men är svårt att komma åt. Tydligen, eftersom det fortsätter och fortsätter...

Det som gör det ännu märkligare här, och oseriösare är att tiken har ED:2. Även Norge har krav på ED:ua (det har alla länder) och ändå släpper SKK igenom det utan att ta uppfödaren i örat (eftersom de planerar två kullar så verkar de ju obannade)

Sen tycker jag att det är helskumt att raden där kenneln ska vara skriven på Avelsdata är tom, så som det är om en privatperson tar en kull. Verkar som kenneln inte ens är reggad!
 
Det som gör det ännu märkligare här, och oseriösare är att tiken har ED:2. Även Norge har krav på ED:ua (det har alla länder) och ändå släpper SKK igenom det utan att ta uppfödaren i örat (eftersom de planerar två kullar så verkar de ju obannade)

Sen tycker jag att det är helskumt att raden där kenneln ska vara skriven på Avelsdata är tom, så som det är om en privatperson tar en kull. Verkar som kenneln inte ens är reggad!
Bara rent allmänt: SKK kan ju generellt inte göra något åt ”planer”. Isf skulle en del av mina provparningar ha fått mig utesluten miljoner gånger om vid det här laget...

Överlag låter det här specifika fallet riktigt skumt, du har inte lust att PMa ett hundnamn så jag kan få detektiva? :D
 
Bara rent allmänt: SKK kan ju generellt inte göra något åt ”planer”. Isf skulle en del av mina provparningar ha fått mig utesluten miljoner gånger om vid det här laget...

Överlag låter det här specifika fallet riktigt skumt, du har inte lust att PMa ett hundnamn så jag kan få detektiva? :D

Jag menade att de har inte blivit bannade för att ha gjort så här upprepade ggr eftersom de har fortsätta planer.

Kan pma när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Den här dök upp i mitt fb-flöde. Inte oseriös avel men oseriös hundägare @Migo
Screenshot_20180913-163340_Facebook.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 709
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 306
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
27 28 29
Svar
576
· Visningar
48 499
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
933
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp