Oseriös avel hösten 2018

På tal om ingenting, men jääääääävlar vad hårt linjeavlade border collies var på 40-50 talet... Den här ligger 5 generationer bak mina valpar. Följer man honom till 40-talet så är det samma fem hanar som återkommer i typ hela stamtavlan. Allt var inte bättre förr...
http://db.bordercollie.ru/details.php?id=80286

Jo. Och det man blir nyfiken på är ju om någon av de där hanarna hade en genuppsättning som ökade risken för epilepsi och dagens uppfödare nu får brottas med problemet som dåtidens uppfödare skapade. Lite som det är i alla raser...
 
Den här uppfödaren hade jag inte köpt valp av.

Tiken:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Har fött 4 kullar. 3 med samma hane varav 2 i år.
Ingen av de tidigare valparna har någonting infört i avelsdata.

Hanen:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Kommer ur en kull av fem efter samma föräldrar. (Två kullar 2012 och två kullar 2014.)
 
Den här uppfödaren hade jag inte köpt valp av.

Tiken:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Har fött 4 kullar. 3 med samma hane varav 2 i år.
Ingen av de tidigare valparna har någonting infört i avelsdata.

Hanen:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Kommer ur en kull av fem efter samma föräldrar. (Två kullar 2012 och två kullar 2014.)
:eek:
 
Hamnade på blocket och hittade ett guldkorn 😱
9 mån BC/huskey-mix som inte passar i familjen längre då den bla drar i kopplet... Nähä?!
Han tycker om att jaga saker och vill gärna vara i trädgården men du bör ha ett staket på minst 170 cm 🙄
Undrar on 170cm räker... En bekant som har huskies kan inte lämna sina, åtminstone inte ena, i en hundgård utan tak då den klättrar ut om tak inte finns O_o:D.
 
Den här uppfödaren hade jag inte köpt valp av.

Tiken:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Har fött 4 kullar. 3 med samma hane varav 2 i år.
Ingen av de tidigare valparna har någonting infört i avelsdata.

Hanen:
Inga hälsoundersökningar.
Inga tävlingsresultat.
Kommer ur en kull av fem efter samma föräldrar. (Två kullar 2012 och två kullar 2014.)
Ras?
 
Några deltagare på den största och viktigaste schäferutställningen i världen under sina modprov Jag behöver nog inte säga mer än så.


Ja vad ska man säga?
Det måste vara förnedrande att vara figge på ett sånt spektakel :meh:

Och de som bet, sicka sorgligt kassa bett!!!! Tugg och omtag, fyllde knappt halva munnen med ärmen trots att den pressenterades yppetligt snällt. Och Gappayärmen är dessutom lättbiten.

Och sån :turd: ska de avla på? :arghh:
 
Ja vad ska man säga?
Det måste vara förnedrande att vara figge på ett sånt spektakel :meh:

Och de som bet, sicka sorgligt kassa bett!!!! Tugg och omtag, fyllde knappt halva munnen med ärmen trots att den pressenterades yppetligt snällt. Och Gappayärmen är dessutom lättbiten.

Och sån :turd: ska de avla på? :arghh:
Alla skyller på att hundarna inte är ordentligt tränade för det hela men vill man verkligen skämma ut sig så här? För jag förstår inte logiken annars..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vet inte om det finns intresse för en sådan här tråd men eftersom jag känner att jag ibland har ett behov av att få kräka av mig om en...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
12 208
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 642
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
55 242
Övr. Hund Vi håller på för fullt och planerar en resa till Finland. Det blir Finlandsfärja och tåg, ingen bil. Hundarna är såklart...
Svar
10
· Visningar
966
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp