Bukefalos 28 år!

Oskrivna regler vid hundbad?

taccotad

Trådstartare
Var idag vid havet med min hund. Självklart var vi på hundbadet. Jag hade honom kopplad hela tiden eftersom det var en del andra hundar och min hund är inte lydig till 100%. Jag blev lite förvånad över hur vissa människor låter sina hundar springa lösa. Till en början var det bara jag + min hund och ett tiotal andra. Men efterhand kom det fler där ganska många hade sina hundar lösa, de sprang fram till bl a min hund och hälsade, vissa hundar var inte alldeles för glada för andra osv. Ägarna gjorde inga tecken på att kalla in/hämta hunden när jag tydligt visade att jag ville inte att dom skulle leka. Tillslut får jag ta tag i den andra hunden och släpa bort den till ägaren, som bara skrattar lite...
Ett annat par hade två stora och busiga hundar, där släppte de hundar ca 100 m från havet och lät hundar rusa runt för sig själva och efter en stund kom ägarna och skulle bada (hade ingen koll på hundarna dessförinnan).

Självklart är jag införstådd med att man får räkna med lite bus och liknande, men detta höll på hela tiden!

Dessutom var den en liten JR några meter i från oss, ägaren kastade i väg en boll ca 30 -50m och hunden sprang och hämtade den hela tiden, detta varade i över 4 timmar. Stackars hund!

Finns det oskrivna (eller "riktiga") regler hur man ska ha sin hund te x på stranden? Kopplad eller okopplad beroende på hur lydig den är? Får de verkligen springa lösa vind för våg och plocka mat ur andras kylväskor?
 
De regler som finns gäller även vid ett hundbad. Eller rättare sagt ska gälla även där.
 
Det var ju som jag trodde. Men det verkar som folk inte förstår detta. Det idag var väl inte så himla farligt, men man funderade ändå lite över det.... Min hund är varken agressiv eller farlig på något sätt, men jag uppskattar inte när andras hundar far fram och ska leka med min kopplade hund.

Sen fanns det självklart en del hundar som följde husse/matte hela tiden och sprang inte iväg och hälsade på allt och alla.
 
Jag tar aldrig min hund till hundbad av just den anledningen. Min hund har jag 100 koll på, men tyvärr kan jag inte hålla koll på alla andras hundar, vilket jag lärt min hund att jag tar första smällen alt. första hälsningen.

Hon får aldrig hälsa på en hund som jag inte kollat av/hälsat på först. På en strand har jag inte den kontrollen på andras hundar.

Men vi har ett häst/hundbad dit jag brukar åka ibland, men det är väldigt sällan varken hästar eller hundar där. Om de är där så är det ägare med koll eller så har de hundarna kopplade. :)
 
Jag har min hund alltid kopplad p.g.a. olydighet som är mitt fel.Det är alldrig hundens fel.Ska hunden bada får jag snällt gå ut med hunden kopplad.
 
Jag har just skrivit en tråd om just samma sak! :)
"Förvånad" heter den här på hundforumet.

Läs den vettja! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 884
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 328
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp