Oskuld inom Avel

L

Lejonel

Hej! Jag ska för första gången betäcka mitt sto. Jag har sysslat med allt annat än avel som har med hästar att göra. Men nu ska jag äntligen få "skapa" mitt eget lilla föl tillsammans med mitt underbara sto. Hon har gjort detta förrut.
Jag undrar lite vad man ska tänka på. Jag har hittat två fina hingstar som jag nu ska välja mellan. Men vad händer sedan. Hon betäcks och vad ska jag tänka på att göra sedan, framförallt vad måste göras för att det ska gå bra, både med stoet och vad som ska förberedas pappersmäsigt innan fölet kommer? :confused:
Alla hästmänniskor i min omgivning har mindre hästkunskaper än mig och framförallt inom avel. de har bara haft äldre vallacker och nått enstaka sto men aldrig varit intreserad av att avla. de tror att det är för mycket arbete. :( Jag hoppas verkligen inte att de har rätt.
Hjälp mig snälla!!!
 
Sv: Oskuld inom Avel

Vet inte vad det är för ras och vilka hingstar som du intresserd av, spelar mindre roll egentligen. Men i Flyinges egen hingstkatalog finns det ett uppslag om vad fölet kommer att kosta och ett om viktiga och bra saker att tänka på i samband med betäckning, dräktighet och fölning. Beställ den så får du en saklig och bra handledning som är lätt att förstå. Och som är lätt att ha tillhands hela tiden.
 
Sv: Oskuld inom Avel

oroa dig inte för arbetet! Det står hingsthållaren för :D Du får däremot dras med psykiska krämpor en lång tid framöver innan allt är klappat och klart och hon är dräktig vid 90 dagar, då kan man börja andas ut ett kort ögonblick tills efter nyår då man börjar ojja och vojja sig igen och tittar på magar och juver som ser konstiga ut :rofl:
Alla hingshållare gör olika, men oftast åker man bara och lämnar stoet och gör rätt för sig när man hämtar hem henne igen. Vissa har även 90dygns avgift och andra har levande föl.
 
Sv: Oskuld inom Avel

Det är ju jättesvårt att veta vad som passar stoet bäst. När mitt sto skulle betäckas för första gången så letade jag efter en hingst som jag trodde skulle passa mitt sto exteriört. Jag har en ganska lång, äldre modell men inte tungt sto.
När jag hittat ett antal hingstar ringde jag upp hingststationerna och pratade med dem. Pratade också med en avelsexpert som hjälpte mig med blodslinjerna och min hopptränare. Valde senare en hingst som då tillhörde Ängagården. De jag pratade med där var väldigt intresserade av hur mitt sto var och hur hennes stamtavla såg ut. Ända ner till åttonde led. Efter att ha sett Last Liberty hoppa på film och hans underbara galopp så blev det han. Såg också ett föl efter honom med en mamma som var efter samma hingst.
Resultatet blev jättebra och jag har nu en 2 årig valack som jag är mycket nöjd med och har stora förhoppningar på.
Jag var ute efter en avkomma som både kunde hoppa och röra sig och det har jag fått.
Mitt råd till dig är alltså att inte vara rädd för att använda telefonen och prata med kunniga människor. Jag kände ju inte de jag pratade med (förutom hopptränaren) utan man får leta upp dem.
Ha gärna en bra beskrivning på ditt sto med dess exteriöra +-bitar, halsansättning, rygglängd, högställdhet osv. Glöm inte temperamentsbiten. Ta fram hennes stamtavla så långt det går och fundera ordentligt vad du vill använda avkomman till. Jag blev seriöst bemött av de flesta MEN en och en annan hingsthållare fick jag känslan av att det ville man skulle ta deras hingst/ar för sakens skull.
När du sedan bestämt dig för hingst så bestäm dig för en till. En reservhingst. Det kan ju vara så att hingsten blir skadad eller ditt sto inte tar sig på den hingst du valt. Ring till hingsthållaren och ta reda på adress etc dit. Seminstationen skall ju kunna göra det men det underlättar om man har en adress. Ring och prata med seminstationen och meddela att du skall betäcka ditt sto. Åk gärna brunsten innan planerad betäckning. Då kan de göra en undersökning av ditt sto och ev behandla om de hittar något.
Oj det här blev långt. LYCKA TILL du står inför ett spännande år med glädje och oro. ;) ;)
 
Sv: Oskuld inom Avel

Tack så hemskt mycket :banana:
Jag har hittat en del hingstar som jag tycker om. Jag söker ett hingst med ett lite lugnare temperament då mitt sto är lite väl på just under ridning. Hon tror jämt att hon är på tävlingsbanan och ska ta hem guldet :D
Jag skulle vilja veta hur jag gör med registrering och häst pass som alla pratar om. Vart vänder jag mig då? Mitt sto är reg i SPR vilket hon blev när hon importerades från Holland.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 902
Senast: Freazer
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: cirkus
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Ketrawzc
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 906
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp