Osmart våg

Cattis_E

Trådstartare
Jag funderar på en ny personvåg.
Men jag vill inte ha en flashig sak som man kopplar till app, som mäter fettprocent, muskelmassa och allt vad det är.
Jag vill att de ska visa min vikt med en decimal.

Jag vill ha en våg att lita på.
Jag har en nu, den har okej innan men nu upplever jag den som opålitlig, fladdrig och påverkas av att man flyttar den 3 dm på ett sätt som inte förekommit innan.

Tips någon?
 
Jag funderar på en ny personvåg.
Men jag vill inte ha en flashig sak som man kopplar till app, som mäter fettprocent, muskelmassa och allt vad det är.
Jag vill att de ska visa min vikt med en decimal.

Jag vill ha en våg att lita på.
Jag har en nu, den har okej innan men nu upplever jag den som opålitlig, fladdrig och påverkas av att man flyttar den 3 dm på ett sätt som inte förekommit innan.

Tips någon?
Jag köpte min på Biltema. Den gör vad den ska utan att krångla till det. https://www.biltema.se/hem/personvard/personvagar/personvag-2000042566
 
Det bästa är ju de gamla vågarna.
Upplever att dom nya ändrar sig om dom inte står helt plant. Badrumsgolv lutar ju oftast.

Jag har också en från biltema och den funkar bra till mej som inte bryr mig om några hekto hit eller dit.
Vill man ha mer exakt så får man nog tänka till lite.
 
Hur länge har du haft den?
Hur är den om du gör repetetioner. dvs kliver upp på den igen typ 15s efter du just vägt?
VIsar den samma varje gång eller olika?
Jag svarar här fast inte frågan var riktad till mig. Min våg från biltema visar samma om jag går av och upp igen. Men flyttas den så mkt som en centimeter så ändras resultatet. Tror underlaget måste vara rakt för bästa resultat som sagt...
 
Det bästa är ju de gamla vågarna.
Upplever att dom nya ändrar sig om dom inte står helt plant. Badrumsgolv lutar ju oftast.

Jag har också en från biltema och den funkar bra till mej som inte bryr mig om några hekto hit eller dit.
Vill man ha mer exakt så får man nog tänka till lite.
Normalt sett bryr jag mig inte om mer än kilon. Men just när jag håller på med viktnedgång tycker jag det blir jobbigt om den skulle visa 0,5kg fel.
Idag visade min 2,5 kg upp på en vecka. det trodde jag inte på, och fick sedan massa olika värden så jag varken vet ut eller in.
Ja, jag upplever också att det kan påverka mycket om man råkar flytta vågen bara lite trots att golvet är till synes lika plant.
Kanske dålig kvalité på mätningen "i fötterna" på min och den plötsligt gett upp.
 
Jag svarar här fast inte frågan var riktad till mig. Min våg från biltema visar samma om jag går av och upp igen. Men flyttas den så mkt som en centimeter så ändras resultatet. Tror underlaget måste vara rakt för bästa resultat som sagt...
Ja, det är ju det knepiga. Om det inte funkar alls att katterna eller jag råkar rubba den lite. :(
 
Jag funderar på en ny personvåg.
Men jag vill inte ha en flashig sak som man kopplar till app, som mäter fettprocent, muskelmassa och allt vad det är.
Jag vill att de ska visa min vikt med en decimal.

Jag vill ha en våg att lita på.
Jag har en nu, den har okej innan men nu upplever jag den som opålitlig, fladdrig och påverkas av att man flyttar den 3 dm på ett sätt som inte förekommit innan.

Tips någon?
Jag köpte en helt vanlig analog våg på Clas Ohlsson. Den verkar stämma bra.
 
Normalt sett bryr jag mig inte om mer än kilon. Men just när jag håller på med viktnedgång tycker jag det blir jobbigt om den skulle visa 0,5kg fel.
Idag visade min 2,5 kg upp på en vecka. det trodde jag inte på, och fick sedan massa olika värden så jag varken vet ut eller in.
Ja, jag upplever också att det kan påverka mycket om man råkar flytta vågen bara lite trots att golvet är till synes lika plant.
Kanske dålig kvalité på mätningen "i fötterna" på min och den plötsligt gett upp.
Har du testat att byta batterier?
Ta en tejp bit och markera exakt hur vågen ska stå. Du får kanske inte exakt på pricken din exakta vikt men då får du iaf en utgångspunkt och står bara vågen efter tejpen sen så är det lättare att ha koll.
 
Har du testat att byta batterier?
Ta en tejp bit och markera exakt hur vågen ska stå. Du får kanske inte exakt på pricken din exakta vikt men då får du iaf en utgångspunkt och står bara vågen efter tejpen sen så är det lättare att ha koll.
Japp batteriet är bytt. Den blir alltid svajig strax innan batterisymbolen tänds. Så det är det första jag provar 😁.
 
Jag har två från biltema och båda är värdelösa. De visar olika vikt, och varje våg visar olika från gång till gång. Sen jag köpte dem har jag fortfarande ingen aning om vad jag väger.
(Den ena påstod dessutom att jag när jag var gravid i åttonde månaden skulle väga mindre än innan jag blev gravid och i mitt fall var det defintivt inte fallet).
 
Jag har en från Biltema, tror det var den billigaste sorten som fanns i olika osorterade färger typ rosa/blå/röd. Tror det ingick ett batteri, annars står det vilken sort som behövs så det är lätt fixat (köpte nytt batteri till min köksvåg samtidigt så jag kommer inte ihåg om det följde med i vanliga vågen).
Nu ställer jag den iofs alltid strax utanför badrummet för att det golvet lutar lite, men jag tycker att den visar samma om jag kliver upp och testar två gånger på rad. Så för mig funkar den bra. Men jag skulle gissa att en gammal hederlig icke-digital säkert är ännu bättre, men frågan är om de ens finns längre nu när allt ska bli digitalt och mäta diverse kroppsfett osv. Kanske typ Myrorna eller Erikshjälpen kan ha?
 
Jag har en från Biltema, tror det var den billigaste sorten som fanns i olika osorterade färger typ rosa/blå/röd. Tror det ingick ett batteri, annars står det vilken sort som behövs så det är lätt fixat (köpte nytt batteri till min köksvåg samtidigt så jag kommer inte ihåg om det följde med i vanliga vågen).
Nu ställer jag den iofs alltid strax utanför badrummet för att det golvet lutar lite, men jag tycker att den visar samma om jag kliver upp och testar två gånger på rad. Så för mig funkar den bra. Men jag skulle gissa att en gammal hederlig icke-digital säkert är ännu bättre, men frågan är om de ens finns längre nu när allt ska bli digitalt och mäta diverse kroppsfett osv. Kanske typ Myrorna eller Erikshjälpen kan ha?
Jag skulle inte lita på en icke-digital heller. Jag hade en sådan förut och den visade fel. I början var det inget som märktes men när den visade 10 kg fel så var det uppenbart.
 
Jag funderar på en ny personvåg.
Men jag vill inte ha en flashig sak som man kopplar till app, som mäter fettprocent, muskelmassa och allt vad det är.
Jag vill att de ska visa min vikt med en decimal.

Jag vill ha en våg att lita på.
Jag har en nu, den har okej innan men nu upplever jag den som opålitlig, fladdrig och påverkas av att man flyttar den 3 dm på ett sätt som inte förekommit innan.

Tips någon?

Jag har en digital utan batteri - man trampar på en pedal så går den igång och är igång i ett par minuter eller vad det kan vara. Antar att det är någon form av dynamon kommer inte på ordet och tyvärr är den nerpackad i en flyttkartong så kan inte kolla märket heller men ska försöka googla fram den imorgon.

Litar mer på den mer än på en med batteri (min gamla gick bananas när batterierna var låga), och dessutom verkar den stämma typ på grammet med den som finns på MVC där jag sprang förra året och vägde mig åtminstone en gång i månaden.
 
Jag funderar på en ny personvåg.
Men jag vill inte ha en flashig sak som man kopplar till app, som mäter fettprocent, muskelmassa och allt vad det är.
Jag vill att de ska visa min vikt med en decimal.

Jag vill ha en våg att lita på.
Jag har en nu, den har okej innan men nu upplever jag den som opålitlig, fladdrig och påverkas av att man flyttar den 3 dm på ett sätt som inte förekommit innan.

Tips någon?

Kanske en såndär gammal fin sjukhusvåg med balansvikter? De är himla stabila, men vet inte var man skulle kunna hitta….

Min digitala våg är känslig för hur fötterna står så det känns också ganska svajigt för ett enskilt mätvärde.

(Dock har jag tänkt att det finns extremt lite finess med att mäta ofta och få superexakta värden - eftersom kroppen varierar så mycket ändå med hur mycket vätska osv man har i sig)
 
Kanske en såndär gammal fin sjukhusvåg med balansvikter? De är himla stabila, men vet inte var man skulle kunna hitta….

Min digitala våg är känslig för hur fötterna står så det känns också ganska svajigt för ett enskilt mätvärde.

(Dock har jag tänkt att det finns extremt lite finess med att mäta ofta och få superexakta värden - eftersom kroppen varierar så mycket ändå med hur mycket vätska osv man har i sig)
Sådan vore coolt att ha om inte annat, men så exakt behöver det inte bödvändigtvis vara.
Jag mäter en gång i veckan ungefär, ibland går det 2v.
Men om man går ned 0,5kg på en vecka tex är det ju trevligt om inte vågen är så pass opålitlig att det ser ut som man inte gått ned alls eller till och med gått upp den veckan. Och än värre när den som i morse visar 2 kg uppgång på en vecka när man vet att man varit sund så 😅.

Det är mest att hela kilon är lite trubbigare än vad jag vill ha och därav att jag vill ha en decimal. Inte jaga varje hekto.

Jag hade en annan digital förut som var känslig för fötternas placering, men den jag har nu är bättre på den biten.
Felet när den visar galet verkar ha med kalibrering när den startar upp nollar sig vissa gånger att göra har maken kommit på idag.

Men så kan man ju inte ha det, uppstår ju viss förvirring med sådan diff mellan värdena. Så får spana efter en ny.
 
Men då måste du ju också ha samma tarminnehåll när du väger dig också. Och svettats exakt lika mycket den dagen som dagen innan.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 904
Senast: Dimmoln
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp