Bukefalos 28 år!

oss brudar emellan...

H

Honeypixie

...eller så kan det hända att snubbar har motsvarande problem, så ni kan också läsa:

När jag gick på ridskola för längesen fick jag efter flera år successivt problem med ömmande underliv efter ridning. Detta blev allt värre: Efter hårda dressyrpass med massor av kort trav kom jag hem med skavsår, och att kissa efteråt var en mardröm. Jag provade att rida med tjocka bindor, men det hjälpte inte. Jag blödde och kissade taggtråd! I vuxen ålder kan jag likna det vid tiden efter att jag födde barn (ok, kanske inte just när jag precis fött barn, men som det var någon vecka efteråt eller två...).

Nu, typ femton år senare har jag just köpt en egen häst. Hon har fått bekanta sig med hagen och sina nya polare ett par dagar, men idag var det dags för ett första ridpass sedan hon blev min. För att jag inte skulle få tidernas träningsvärk och för att ge henne en mjukstart så blev det bara ett kort pass. Hon är mjuk som smör, och sadeln känns superbra. Trots detta var jag en aning svullen och öm i mina ädla regioner efteråt.

Hjälp mig! Såhär vill jag ju inte ha det... Är det fel på min sits? Konstigt i så fall, eftersom jag hade en superbra ridlärare under alla år på ridskolan. Det verkar vara i princip samma sak med alla hästar och sadlar. Läste något om gelpads. Var hittar jag såna? Andra tips, någon med liknande erfarenhet?
 
Sv: oss brudar emellan...

Jag kan bli öm eller få ngt litet sår då och då. Vissa ridbyxor har sömmar som skaver, vissa sadlar är helt felkonstruerade. Speciellt om jag efter en lugn period rider ett dressyrpass med mycket nedsittning i trav så ömmar det efteråt.
Men för min del så kommer det då och då men inte varje gång.

Har du problem varje gång du rider så kanske du ska kolla över sadeln. Den kan vara för smal eller bred i midjan, ha ett "opassande" framvalv eller vad som.
Prova olika ridbyxor, någon skillnad? Vissa ridbyxor har rejäla sömmar i grenen och andra har mindre.
Någon form av ridtrosa?
Eller rumpvärmare/gel sits i sadeln. Men det skulle jag själv välja som sista utväg. Tycker att det kan bli lite ivägen iblad och dessutom får man inte rida så på tävling.

Lycka till!
 
Sv: oss brudar emellan...

Sköna boxertrosor i bomull, med långa ben är det bästa. För dom akuta skavsåren kan jag rekomendera att ta potatismjöl på! Lindrar jätte bra och torkar ut såret, det är helt ofarligt.
 
Sv: oss brudar emellan...

Fårskinn i sadeln eller en gelseat. Vet att en del använder cykelbyxor under ridbrallerna. De är ju stoppade i grenen.
 
Sv: oss brudar emellan...

En sadel ska inte bara passa hästen utan även ryttaren.
Jag glömmer aldrig skavsåren från ridningen på jobbet:crazy: det var sår som rann och varade och inte kunde man låta dem läka ifred när man skulle rida igen nästa dag.
Fy, det ger mej kalla kårar:crazy:

En sadel ska inte ge skav, inte kännas som en plankbit att sitta på utan det ska vara format efter hur just du är konsturerad. Först då kommer man till ridning där det går att verkligen rida.

En gelpad kan hjälpa men det som du verkligen behöver är en sadel som är inpassad efter dej.

Jag rider numera i en Sensation ride, inga skavsår alls:bow:
 
Sv: oss brudar emellan...

En ridlärare gapade till mig en gång "Du ska sitta på sittbenen och inte på muttan!".. och det kanske ligger nåt i det, när du sitter rätt på sittbenen ska du kunna lyfta upp båda knäna samtidigt tills dom är över dina höfter (snett framåt dvs, håll i dig i framvalvet), det är både lite balanscheck och så hamnar man rätt på sittbenen när du sedan sänkt ner knäna..
sedan skall låren vridas rätt, då lättar du låren från sadeln, vrider ut knäna, lägger låren mot sadeln igen och vrider knäna framåt..
Då ska du sitta på rumpan, sittbenen och de inre lårmusklerna(där ridträningsvärken brukar finnas)

Jag kan också minnas att det för längesedan fanns en tråd om detta då det dök upp att en del kvinnor har lite stora blygdläppar som då lättare kommer i kläm som det kan skava även om man sitter rätt..

hoppas att du hittar något som hjälper just dig iallafall..
 
Sv: oss brudar emellan...

Tack alla! :bow:

BeastieBabe, det där var ju jättebra tips! Det kanske beror på min sits trots allt. Jag såg också den där gamla tråden, men kände inte att jag blev nöjd med svaren där. Ville formulera mig efter just min problematik. Jag får nog testa mig fram. Beror det på sitsen så vore det ju dumt att åtgärda symptomen och inte gå till botten med det riktiga problemet...
 
Sv: oss brudar emellan...

Sitsträning i all ära men man måste ju kunna rida tills dess att man tränat upp sitsen ;) Får man ont så kan man inte ens träna sitsen ordentligt eftersom man spänner sig.

Jag har aldrig tidigare haft ridsår men fått det numera. Min sits är ändå inte SÅ dålig och även när jag fokuserar på att sitta rätt får jag skav, kanske lite mindre men dock. Har ingen egen häst och får således nöja mig med en sadel som inte är anpassad efter mig.

Jag har kortsiktigt "löst" problemet med helskodda ridbyxor eller idominsalva.
Jag glider runt mindre i sadeln med helskodda byxor och därför skaver det av naturliga orsaker inte lika mkt. Men helskodda ridbyxor är inget att sitsträna i, man "fastnar" ju i sadeln och tränar inte balansen lika effektivt.
Så, rider jag med knäskott löser jag det med idominsalva (MKT). Det blir kladdigt och inte så kul och man får ha trosskydd för att inte sabba trosorna, men definitivt bättre än att bli skinnflådd. Det hjälper iaf lite, men inte helt alla ggr.
 
Senast ändrad:
Sv: oss brudar emellan...

För mig är det tvärtom, har slutat helt med helskodda ridbyxor, friktionen blev ju mellan muffen och lädret/byxan istället för mellan jeansbaken och sadeln. Rider bara numera i ridjeans, oskodda, eller helt vanliga jeans (varning för skavsår vid knäna däremot på sådana).

Killarna jag känner som rider kör alla med nylonstrumpbyxor under ridbyxorna, det kanske funkar för tjejer med?
 
Sv: oss brudar emellan...

Där är vi helt olika. Jag får inte skavsår då jag rider i helskott. Så man får nog prova sig fram helt enkelt.

Det med nylonstrumpor får jag testa, har aldrig hört men låter som att det nog kan vara värt ett försök :idea: Är det på helskott, knäskott eller både ock?
 
Sv: oss brudar emellan...

Oskodda ridjeans tror jag de har. Inte sett ngn med helskott.

Iofs är det möjligt att grejen med nylonstrumpor är att de uhm håller ihop deras annorlunda anatomi :p, jag frågade inte närmre. Men det kan vara värt att testa.
 
Sv: oss brudar emellan...

Jag har inga generella problem längre, inte som man kunde få på ridskolan där sadlar och hästar var av varierande kvalité. ;)

Men jag måste hålla frisyren i ordning, om man säger så, för mycket hår precis där man sitter ger skav. :idea:
 
Sv: oss brudar emellan...

Har haft likadana problem, och det var verkligen smärtsamt! Har en sadel utprovad för både mej och häst, men den stunden man rider då sa inte så mycket om vad som komma skulle. Så jag har smort och friserat, investerat i gelpad och sömfria trosor, men icke... Vad som hjälpte var när jag kom underfund med om hur jag satt, jag satt ju med helt fel delar! Poletten trillade ner i somras då jag gick på ett ridläger i centrerad ridning. Har du inte tillgång till någon sådan tränare så kan du ju alltid börja med att läsa böckerna av Sally Swift.
 
Sv: oss brudar emellan...

Lite OT

Men när vi nu är inne på "frisyrer"...

Är det någon mer än jag som får plitor eller "innebrännare" när man har 2-3 dagars frisyr?
*Och nu menar jag inte bikinilinjen...*
 
Sv: oss brudar emellan...

Oskodda ridjeans tror jag de har. Inte sett ngn med helskott.

Iofs är det möjligt att grejen med nylonstrumpor är att de uhm håller ihop deras annorlunda anatomi :p, jag frågade inte närmre. Men det kan vara värt att testa.
nylonstrumpbyxorna sitter som ett andra skinn, de glider inte runt på huden och ger inga skav, men på utsidan av nylonstrumpbyxorna kan ridbrallerna glida lite, så men minskar friktionen med ett par nylonstrumpbyxor..

jag brukar ha nylonstrumpbyxor (kraftigare typen, inte de tunna läckra man har till kjol precis) när jag har mina superthighta ridbraller som jag inte kan få på mig utan nylonstrumpbyxor under.. men har jag nylonstrumpbyxor glider ridbyxorna på lätt :)
 
Sv: oss brudar emellan...

Sitsträning i all ära men man måste ju kunna rida tills dess att man tränat upp sitsen ;) Får man ont så kan man inte ens träna sitsen ordentligt eftersom man spänner sig.
Man kan träna sitsen utan att rida! :idea:

Pilatesboll, att sitta på framför TV'n och vid datorn, bara man sätter sig rätt på den.. och gärna gunga lite för att simulera att man sitter på en skrittande häst.. det ger faktsit en kanonbra mental träning, när man sitter upp på en riktig häst har man ju "skrittat runt" i timtal och tänkt på sitsen på bara en vecka..

Sadelträning, sadel som inte används, gammal sadel eller sadel med trasig bom går tillockmed.. dra fram en pianopall eller liknande, ta en ihoprullad trasmatta och lägg på pallen så den får lite "hästryggform", lägg på en brun pläd och döp pallen till Brunte, sadla på och sitt upp.. man behöver inte spänna nån gjord för Brunte är lugn som en filbunke och du ska bara ha nån dm mellan golvet och stigbyglarna, sen är det bara att sitta upp och visualisera skritten och rätta till sitsen..
 
Sv: oss brudar emellan...

Det här verkar ju absolut vara ett vanligt problem, med tanke på att typ alla som skrivit haft sina egna skräddarsydda lösningar...

Jag fick oväntat ett tips som verkar väldigt bra från min sambo, när jag snackade med honom om saken nyss: Han är långfärdscyklist, och sa direkt att cykelbyxor måste vara det allra bästa. Då menade han riktiga cykelbyxor, inte sådana som vi gick klädda i -91... ;) Sådana cykelbyxor som tävlingscyklister använder är tydligen vadderade, sömlösa i grenen, innehållande bakteriedödande medel (man ska inte ha underbyxor under), har gren i konst-sämskskinn och allt vad han sa... Framtagna för att man ska kunna palla med friktionen mot sadeln i många timmar. Den här frågan dryftas tydligen ofta på cykelforum också.

Det i kombination med att sitta på sittbenen och inte på muttan borde väl ändå göra susen!? :) Synd bara att de lär kosta en del, men det har jag inget emot om jag slipper kissa taggtråd och känna mig som en babian efter ridning hädanefter!
 
Sv: oss brudar emellan...

Ha ha! Det här var ju en underbar tråd. Man är inte ensam alltså... ;)
Nå, jag ska prova de där undergörande cykelbyxorna minsann.
Vad härligt att vi kan prata så pass öppet om sådana här saker. För 50 år sedan hade det varit fullständigt otänkbart! :D

Kram på er alla såriga, ömmande och svullna vänner. Skönt å veta att ni finns där ute! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp