Crossline

Trådstartare
Vad finns på era ostbrickor, vilka ostar är era favoriter och vilka tillbehör är ett måste?

Behöver inspiration! :)
 
Finns många goda ostar som jag varierar mellan:
Stilton
St Agur

Brebirousse
Vacherousse

Brie Royal Faucon
Delice (Ingefära, blåbär/jordgubb)

Roulé Vitlök
St Julien valnöt

Rotterdamsche
Vesterhavsost
Cheddar Applewood Smoked
Cheddar Black Sheep Riggwelter Ale
Landana Get, svart

För att nämna några favoriter

Tillbehör: lite blandade kex och vin. Samt kanske vindruvor och päron, om jag orkar fixa ;)
 
Manchego, parmesan och brie - mer ost än så behövs inte.
Plock utöver ost; tapenade, fikonmarmelad, tunna skivor av päron och oliver.
Salta kex, gärna Breton, finn crisp och Tuc paprika.
Chark - jag är noggrann med att det ska vara svenskt kött, gillar Jacobdahls chark. Gärna lufttorkad skinka och coppa. Hittar jag inte Jacobdahs så avstår jag charken om ursprung och tillverkning är oklart.
 
Är så dålig på namn men nån färskost med vitlök, brie, olika fasta salta ostar, olika manchego, lite fastare getost men även dom vita mjuka.

Tycker om lite olika till,

Vindruvor, päron, blåbär, melon, marmelad blir ofta typ fikon (men vill gärna testa med krusbär, kom på i somras måste ha fler buskar så jag kan göra marmelad 👌)

Kex, gärna breton vete kex :d lr tuc original lr hårda brödpinnar.

Gärna lite soltorkade skinkor och salami också, + kanske lite marinerade grönsaker som soltorkade tomater, oliver och kronärtskocka. Mina ostbrickor flyter gärna över till tapas och då kommer även lite lagade smårätter in i bilden 😁
 
Ostarna varierar, tycker det är kul att botanisera i bemannade ostdiskar där jag kan provsmaka olika sorter, men när det gäller kex måste jag slå ett slag för danska rågkex! :d

1629925701109.png


Spröda, smakrika och ack så beroendeframkallande!:love:
 
Mycket som redan är sagt, men är sjukt svag för chèvre med honung, och päron till. Fikonmarmelad till Manchego också. Riktigt goda oliver, och så finns det nån sorts små mördegspuffar med västerbottensost i påse som jag älskar.
 
Min favoritost, Lichtensteiner nussig! Hårdost från Lichtenstein. Påminner lite om Appenzeller men har mer karaktär.
Screenshot_20210826-001721.jpg


Jag vill gärna ha en betoning på europeiska hårdostar med 1-2 brie till.
Och gärna fikonmarmelad samt vindruvor till, tack.
Ett milt kex är tacksamt.
 
Svenska ostar gillar jag Wrångebäcksost eller Almnäs Tegel.

Vesterhavsost och Prima Donna är andra men icke-svenska favoriter.

En gruyere eller appenzeller slår sällan fel.

Boursin är helt klart en favorit bland färskostarna.

Fransk bondost köper jag också ofta till ostbrickan eller lyxig frukost.
 
Gillar hårdostar.. Mögelostar får gärna hålla sig långt bort från mig!

Fransk bondost är en ny favorit!
Gruyere, kaltbach creamy, tryffelcheddar, comté, manchego, havarti...
Och hederlig långlagrad svensk herrgårdsost :D

Den mjukaste jag gillar är nog castello marquis! Riktigt god. Men avskyr brie 😅

Sedan är mjukost med vitlök, typ boursin, alltid gott!

Edit: applewood smoked cheddar :d
 
Egentligen allt förutom Taleggio. :D

Sambon är inte så förtjust i grön/blåmögelost så det brukar bli en sådan åt mig, sedan brieost, gruyere samt någon mer bredbar crème bonjour och Västerbottensost. Ost är livet! :love:
 
Jag orkar inte engagera mig nog för riktig ostbricka men köper ibland en bit Gruyere och en burk aioli. Sen delar jag osten i bitar, doppar i aioli och så är allt slut på en liten stund😆
 

Liknande trådar

Samhälle Langa in era bästa! Järnspikar är en gammal favorit som jag borde använda mer men behöver inspiration;):banana:
2
Svar
38
· Visningar
1 784
Senast: Waco
·
Mat med en ost som smakar NADA? Finns det något djur som gillar ost? Kan man ha det i matlagning? Man brukar väl vilja ha stark ost i...
Svar
16
· Visningar
962
Senast: hastflicka
·
Kultur Jag behöver tips på vad vi kan hitta på på nyårsafton. Vi brukar alltid åka nånstans och äta nåt gott (inget fancy, bara gott). Men i år...
Svar
14
· Visningar
671
Mat Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka. Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har...
2
Svar
32
· Visningar
2 138
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp