osteofyt på kotben

lizzie

Trådstartare
Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram som vet. anser kommer från hovled och kotled. Att hästen varit halt 2 mån hö bak, tog h*n inte något större notis över... Dock så blev pållan sprutbeh hov- och kotled vä fram och kotled hö bak, mest för att jag inte ville döma ut hästen rakt av.

Döm vets. förvåning idag när h*n får se pållan vid återbesöket - bättre än på länge!!! Vet. har inte sett pållan röra sig så bra och fräsch alls under de gånger vi varit inne i år.

Vid trav på rakt spår och vid longering så syntes det ingenting på vä fram. Hö bak syntes det en liten (0,5 grad) hälta vid longering hö varv. Vid böjprovet så blev det INGEN reaktion hö bak och men en reaktion vä fram (1 grad).

Eftersom pållan fått knölar på skenbenets insida hö bak på griffelbenet så röntgades benet för att kolla så att knölarna inte låg i vägen för gaffelbandet. Knölarna bedömdes som överben och utgjorde inget hinder för gaffelbandet. Dock måste de vara aktiva eftersom knöl nr 2 uppkommit under den senaste veckan.

Även kotan hö bak och kota/hov vä fram röntgades för att jämföra med de röntgenplåtar som togs i våras och under 2004.

Till min förvåning så visade vet. att pållan hade flera stycken pålagringar på framsidan av kronbenet och hovbenet vä fram 2004. Men förra året var hon INTE halt vä fram - däremot hade hon en allvarlig vrickning hö bak med töjning på kollateralligamentet. Min förra vet. från förra året sa att det inte var någon fara med vä fram då.

Enligt min nuvarande vet. så satt pålagringarna på sådana ställen där ligament m.m. fäster i hovben och kronben. När man jämförde med röntgenbilden som var tagen idag så var det MINDRE med pålagringar på kronbenet och ingenting på hovbenet på den nya röntgenbilden än på den från förra året.

Är detta möjligt. Jag trodde att benpålagringar alltid finns kvar...

Dock så sitter det en OSTEOFYT på framsidan av kronbenet precis ovanför hovleden. Och vet. bedömer att det är därför pållan får återkommande problem med vä fram.

Men då undrar jag en sak....

Varför har de då hela tiden sprutat kortison och tuppkam i hovled och kotled vä fram om nu problemet beror på en osteofyt som sitter på kronbenet.

Att pållan fortfarande har hälta hö bak och dessutom är muskelöm i korset fick jag ingen kommentar till över huvud taget. :confused:

Vet. tyckte jag kunde skritta igång pållan nu och se vad som händer. Helst ville vet. fortfarande döma ut pållan... :crazy:

Är det någon här som har erfarenheter av osteofyter eller liknande problem????

Funkar det att ha hästen som promenadhäst eller dylikt?

Jag ska i vilket fall som häst ha en träff med equiterapeuten nästa lördag och och se om h*n ev hittar något som kan ge en förklaring till muskelsmärtorna i korset. Sedan ska jag ringa till en annan klinik och be om ett andra utlåtande och se om de kan hitta vad som felas hö bakben.

Men om det är någon som varit med om liknande problem så får ni gärna delge er av era erfarenheter!

/Lizzie
 
Senast ändrad:
Sv: osteofyt på kotben

Vad är osteofyt?
Intressant det där med pålagringarna på kotbenet. Hade vet någon förklaring till varför de hade blivit mindre? Har själv en häst med exakt likadana pålagringar.
 
Sv: osteofyt på kotben

Versace skrev:
Vad är osteofyt?
Intressant det där med pålagringarna på kotbenet. Hade vet någon förklaring till varför de hade blivit mindre? Har själv en häst med exakt likadana pålagringar.

Osteofyt är en godartad benpålagring enligt mitt medicinska lexikon

Tyvärr var jag lite vimsig eftet klinikbesöket. Skrev fel i rubriken. Det är på kronbenets framsida hon har benpålagring.

Jag fick ingen förklaring av vet. till varför pålagringen hade blivit mindre.

Har du haft problem med din häst och vilka har i så fall symtomen varit?

Tidigare har vet. sagt att benpålagringen kommer sig av trauma typ bomislag vid hoppning.

Men nu heter det att pållan är "skör" i benet pga benpålagringen och därför får återkommande hov- och kotledsinflammation.

Vet inte vad jag ska tro... :crazy:

/Lizzie
 
Sv: osteofyt på kotben

Nej, han har aldrig haft besvär av pålagringarna. Bifynd som gjordes vid fångröngen.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 281
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 424
Senast: bellala
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 873
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver lite tips och idéer från er. Har ett femårigt halvblod som i slutet av aug klev in en stor sten i höger fram sko. Jag fick...
Svar
15
· Visningar
2 927
Senast: Breccia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp