Öster om Vänern

Libbsticka

Trådstartare
Jag och min man har suttit fast I en dyr kommun i ganska många år nu på grund av bonusbarn. På grund av att kommunen är så dyr är vi trångbodda och vi drömmer om lite större ytor att bo på. Nu är bonusbarnen större och det är inte många år kvar tills vi inte längre är bundna att bo nära deras mamma. Innan har vi alltid pratat om att flytta till min mans hemstad men på grund av vissa händelser har vi börjat tänka om. Efter att i så många år varit bundna av en annan vuxen känns friheten som stundar helt fantastiskt och vi har börjat fundera på att flytta till ett ställe utan anknytning för nån av oss. Sverige är ju otroligt vackert på många ställen.

Båda vill bo på pendlingsavstånd till en lite större ort men ha tillgång till sjöar och skog. Gärna lite känsla av vildmark. Vi gillar snö och skidåkning men även vandring. Tycker inte om risiga skogar man inte kan gå i. Gärna kuperat landskap. Min man har drömt om att bo mot norska gränsen med tillgång till fjällkedjan men där finns ju inte någon större ort. Jag vill inte ha en för svår odlingszon heller.

För några somrar sedan hade vi en mini semester runt trollhättan och Vänersborg. Jag tyckte verkligen om naturen där. Vi vandrade på vargberget och det var vackert. Trollhättan kändes som en tillräckligt stor stad för att kunna erbjuda arbetstillfällen?

Jag har hört mycket gott om Karlstad men faktiskt inte varit där själv. Såg att Karlstad också verkar vara en dyrare ort. Hur är det att bo väster om Karlstad?

Nån som bor i dessa trakter och kan berätta lite? Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det skidåkning på närmare håll? Hur är det med snö på vintrarna? Mygg på somrarna? Vilken odlingszon är det? Hur är folket?

Jag kommer själv från Skåne ursprungligen och har svårt för småorterna i Skåne då jag tycker att folk är för vanligt med otrevliga och rasistiska människor där och det är något jag gärna kommer bort från. Särskilt som vi är en mixad familj och min man och barn inte ser svenska ut. Min man är norrlänning och där upplever jag att folk generellt är trevligare än i Skåne.

Har ni några tips?

Jag trivs väldigt bra i Kristinehamn. Det är väldigt bra priser på bostäder. Nära till skog och Vänern inpå knuten. Det är viktigt för oss också. Jobb vet jag inte men vi har svårt att få personal till mitt jobb i alla fall. För kulturella saker åker vi till Karlstad några gånger per år. Kristinehamn har bra utbud på restauranger tycker jag.

Jag bor i Dals Långed, Bengtsfors kommun i Dalsland. Byn är liten och på sommaren är det mycket turister både längs med Dalslands kanal och på vägen med husbil/husvagn. Tycker det är en trevlig del av landet att bo i om man gillar skog och natur.
Drygt 1h till Trollhättan och Uddevalla. 1,5h till Karlstad. Och så finns det Åmåls skidbacke här. Det är väl ca 4mil till Åmål.

Jag själv är från Skåne och bodde där tills jag fyllde 30 ☺️

Jag bor och är uppvuxen i Dalsland, först en by utanför Bengtsfors och nu nära Åmål. Naturen är väldigt trevlig, framförallt ungefär Fengersfors och västerut. Åmål och Mellerud (alltså inte hela kommunerna) tycker jag inte är särskilt roliga naturmässigt, det är ganska platt där. Dalsland har väldigt många sjöar och ett varierande landskap, utan extremer.

Jag skulle påstå att folk är hyfsat trevliga, men det varierar. Efter att ha bott i Skåne i två år har jag kommit fram till att folk överlag är väldigt mycket trevligare där, lite väl mycket för mig. Här behöver man komma in bland folket för att vara accepterad, folk är inte konstant glada som jag uppfattade det i Skåne. Inte fientliga direkt, bara lite avvaktande.

Småföretagande och lantbruk finns det en del intresse för och några projekt som pågår nu. Är man intresserad av sådant finns det trevliga grupper att prata med. Övriga jobb har jag inte mycket koll på, det är nog lite begränsat.

@FannyN bra tips med Kristinehamn. Det ser ju ut att vara väldigt pendlingsbart för jobb till Karlstad också. Hur är vintrarna? Är det snösäkert? Mygg på sommaren? Vi kommer nog semestra genom att bila runt i dessa områden, sätter upp Kristinehamn som besöksmål

@Myzan87 ok. Bra med skidbacke! Är det snösäkert i Åmål så att det går att åka i skidbacken också? Officiellt finns det ju några skidbackar i skåne också 😅

@Sryoqwe ok. Tack för tips med landskapet. Jag vill verkligen undvika platt landskap. Det låter som jag. Allmänt skeptiskt till ytligt småprat. Jag skulle nog kunna ta med mitt jobb men min man behöver hitta en advokatbyrå att jobba på så det behöver finnas nån större ort i närheten. Skog och odling är enbart på hobbynivå för oss och inget vi kan arbeta med

Jag bor i Degerfors, men är från Örebro. Hade gärna kunnat tänka mig bo lite utanför Örebro, västerom (Lanna, Vintrosa, Hidinge tex). Trivs också bra i Degerfors, finns mycket natur och vatten här! Samt billiga hus!
Innan vi byggde ut vårat hus i Degerfors tittade vi lite på Kristinehamn också, just då hittade vi dock inget lämpligt. Är aktiv i ridskolan där och maken bodde en sväng i K-hamn också. Vi gillar den staden! Finns det mesta man behöver :)

Jag tänker trakterna väster om Örebro och Karlstad med omnejd för att få någon form av storstadskontakt men friluftsliv runt knuten.

@Myzan87 ok. Bra med skidbacke! Är det snösäkert i Åmål så att det går att åka i skidbacken också? Officiellt finns det ju några skidbackar i skåne också 😅
Jag skulle inte påstå att det är snösäkert här. Vi brukar väl få några veckor per år, men det är ändå ganska milt väder.

Och gällande mygg... det har vi mycket. Även knott. Varierar ju lite beroende på hur nära vatten, hur öppet osv, men jag känner inte till något ställe i Dalsland där det inte finns mycket mygg. Jag brukar ha sjal på kvällen på sommaren pga knott och mygg. En av ganska få saker jag saknar från Skåne.

De flesta vintrarna brukar de ha öppet. Vi får ibland så kallad ”vänersnö” (vad det är har jag inte riktigt fullt ut förstått…) så det brukar komma snö och hålla sig så ett tag. I år har vi haft snö från jul tills för några dagar sedan. Och sen har de en anläggning som gör konstsnö.
Längdskidor har jag dålig koll på, tror det ofta är natursnö som man väntar på.

De flesta vintrarna brukar de ha öppet. Vi får ibland så kallad ”vänersnö” (vad det är har jag inte riktigt fullt ut förstått…) så det brukar komma snö och hålla sig så ett tag. I år har vi haft snö från jul tills för några dagar sedan. Och sen har de en anläggning som gör konstsnö.
Längdskidor har jag dålig koll på, tror det ofta är natursnö som man väntar på.
På Hanebol (motionsspår) har de snömaskiner.

@FannyN bra tips med Kristinehamn. Det ser ju ut att vara väldigt pendlingsbart för jobb till Karlstad också. Hur är vintrarna? Är det snösäkert? Mygg på sommaren? Vi kommer nog semestra genom att bila runt i dessa områden, sätter upp Kristinehamn som besöksmål
Det är väldigt lätt att pendla både till Karlstad och Karlskoga. Någon enstaka känner jag som även pendlar till Örebro och Filipstad och Storfors. Vintrarna är sådär medel. Men det finns längdspår med konstsnö när det är för lite vanlig snö. Det heter Hultets frilufsgård och har löprundor och skidspår bastu och väldigt kantarellsäker skog. Mygg har jag inte ens tänkt på och jag frågade runt här på jobbet och vi bedömer att det är rätt myggfritt. Jättebra att ni åker och tittar det är fint här. Jag hjälper gärna till. Ett stort intresse här i staden är att ha båt. Jättefin skärgård och massor med fina öar att upptäcka. Det går även badbåt hela sommaren till lite fina ställen så man kan göra utflykter på sjön även om man inte har egen båt.
Badplatser finns flera nära staden också. Det är även lätt att vara hästägare här med flera bra anläggningar och ridskola.
Det finns många fina vandringsleder. Järnleden tex

Senast ändrad:
Det är väldigt lätt att pendla både till Karlstad och Karlskoga. Någon enstaka känner jag som även pendlar till Örebro och Filipstad och Storfors. Vintrarna är sådär medel. Men det finns längdspår med konstsnö när det är för lite vanlig snö. Det heter Hultets frilufsgård och har löprundor och skidspår bastu och väldigt kantarellsäker skog. Mygg har jag inte ens tänkt på och jag frågade runt här på jobbet och vi bedömer att det är rätt myggfritt. Jättebra att ni åker och tittar det är fint här. Jag hjälper gärna till. Ett stort intresse här i staden är att ha båt. Jättefin skärgård och massor med fina öar att upptäcka. Det går även badbåt hela sommaren till lite fina ställen så man kan göra utflykter på sjön även om man inte har egen båt.
Badplatser finns flera nära staden också. Det är även lätt att vara hästägare här med flera bra anläggningar och ridskola.
Det finns många fina vandringsleder. Järnleden tex
Det tar 50 minuter från centrala K-hamn till Örebro! Bra väg så går väldigt smidigt att åka! (Jag bodde i Örebro när jag träffade maken som då bodde i K-hamn) Har åkt en del! :)

Jag och min man har suttit fast I en dyr kommun i ganska många år nu på grund av bonusbarn. På grund av att kommunen är så dyr är vi trångbodda och vi drömmer om lite större ytor att bo på. Nu är bonusbarnen större och det är inte många år kvar tills vi inte längre är bundna att bo nära deras mamma. Innan har vi alltid pratat om att flytta till min mans hemstad men på grund av vissa händelser har vi börjat tänka om. Efter att i så många år varit bundna av en annan vuxen känns friheten som stundar helt fantastiskt och vi har börjat fundera på att flytta till ett ställe utan anknytning för nån av oss. Sverige är ju otroligt vackert på många ställen.

Båda vill bo på pendlingsavstånd till en lite större ort men ha tillgång till sjöar och skog. Gärna lite känsla av vildmark. Vi gillar snö och skidåkning men även vandring. Tycker inte om risiga skogar man inte kan gå i. Gärna kuperat landskap. Min man har drömt om att bo mot norska gränsen med tillgång till fjällkedjan men där finns ju inte någon större ort. Jag vill inte ha en för svår odlingszon heller.

För några somrar sedan hade vi en mini semester runt trollhättan och Vänersborg. Jag tyckte verkligen om naturen där. Vi vandrade på vargberget och det var vackert. Trollhättan kändes som en tillräckligt stor stad för att kunna erbjuda arbetstillfällen?

Jag har hört mycket gott om Karlstad men faktiskt inte varit där själv. Såg att Karlstad också verkar vara en dyrare ort. Hur är det att bo väster om Karlstad?

Nån som bor i dessa trakter och kan berätta lite? Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det skidåkning på närmare håll? Hur är det med snö på vintrarna? Mygg på somrarna? Vilken odlingszon är det? Hur är folket?

Jag kommer själv från Skåne ursprungligen och har svårt för småorterna i Skåne då jag tycker att folk är för vanligt med otrevliga och rasistiska människor där och det är något jag gärna kommer bort från. Särskilt som vi är en mixad familj och min man och barn inte ser svenska ut. Min man är norrlänning och där upplever jag att folk generellt är trevligare än i Skåne.

Har ni några tips?
Jag kommer rent teoretiskt sett från Vänersborg och älskar den staden. Men har aldrig bott i den. Verkar som att stan stänger lite tidigt på lördagar men det är sååå nära till vattnet i Skräckland och att promenera och bada där på sommaren är fantastiskt. Så jag tycker Vänersborg :) det är inte så långt till Trollhättan därifrån :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Annonsera mera hundar 2
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar