Ostyrig handhäst

Alexandra_W

Trådstartare
Har en storhäst (160) och en B-ponny (125), och tar ibland med den lille parveln som handhäst. Skulle gärna ha med honom mer, han behöver motionera både knopp och kropp. Haken är att han gärna blir lite ostyrig. Det är en snäll parvel i grund och botten, men han har en räv bakom varje öra och är lite för smart. Han vet alltså precis vad man kan göra i olika situationer.

Största problemet är att få honom att hålla sin position och inte halka efter eller försöka springa före. Det beror delvis på att han måste långsamtrava för att hinna med i storhästens skritt (som är ganska långsam dock). Om han skrittar halkar han efter, om han normaltravar kommer han före. Men förutom det så den där räven bakom örat.

Så det blir väldigt ryckigt i min arm, och i hans näsa. Dessutom så när han tycker det är dags att liva upp stämningen försöker han gärna nafsa ridhästen i halsen, slöa så han kan nafsa henne i ljumsken (och jag är lite rädd han en dag ska få för sig att klättra). Han nafsar gärna i stigbygeln med men det är rätt lätt botat..

I trav går det bättre, om jag långsamtravar ridhästen så han får trava lite raskt. Har även galopperat utan större problem (förutom att han nitade för att kolla på och drakblåsa på en vedtrave..). Men så fort det är skritt igen är han etter värre.

Jag har provar vanlig grimma, repgrimma, kapson (longeringsmodell) och träns utan sån där jättebra effekt. Grimmor och kapson åker gärna snett och in mot ögat, och det blir samma ryck. Träns blev bättre bromsa från att springa framåt men väldigt dumt när han halkar efter. Han är heller inte riden så mkt så jag är rädd om munnen, samt att jag är rädd för han sliter sönder munnen om jag skulle tappa honom. Ridhästen är tyvärr spörädd så det går inte ha med spö. I övrigt är ridhästen en klippa och mycket tålig mot det lilla livets påhitt. Idag när han blev rädd för en stillastående fyrhjuling och kastade sig förbi den - och ridhästen - i full galopp blev det dock kaos och ridhästen blev skrämd och drog iväg, jag fick släppa parveln (hade tappat honom iaf så) och hade lite sjå få hejd på ridhästen. Lilla parveln stannade, vände och kom när ridhästen stannat och kunde utan problem ta hans grimskaft från ryggen på ridhästen. Men han var lika mopsig sen...

Jag har funderat på inspänning, men då är man tillbaka till att vara rädd om munnen, och en inspänning hjälper ju inte emot att han såsar/försöker springa för långt fram.

Har ridit med handhäst i många konstellationer men den här lilla ålen kommer jag inte på någon bra lösning för tyvärr, vi kan ju inte bara trava. Tyvärr kan vi pga att han är väldigt trafikrädd bara hålla oss på en begränsad väg med, och en långtur och trötta ut honom rejält funkar inte.
 
Hänger han på om du har honom lös?

Mja. Han piper inte till skogs, så så är det inga problem (han går att ha lös som en hund även utan annan häst med). Men han är än framför och än bakom och kommer gärna dundrande förbi i full galopp, något som jag inte är så road av eftersom det skulle tagga ridhästen väldigt mycket. Så det blir inte riktigt funktionellt det heller. Annars skulle det vara en bra lösning.
 
Det låter som att han tycker att det är tråkigt att bara skritta. Så då hittar han på nåt roligt att göra, vilket inte är så roligt för dig. Hur uppför han sig om du går ut och går med honom? Tömkör osv?
 
Det låter som att han tycker att det är tråkigt att bara skritta. Så då hittar han på nåt roligt att göra, vilket inte är så roligt för dig. Hur uppför han sig om du går ut och går med honom? Tömkör osv?

Utmärkt. Det är lite det jag menade med att han vet precis vad han kan göra (komma undan med) i olika situationer.

Som igår när jag ledsnade och satt av och ledde. Han går som ett litet ljus bredvid. Tror det var en gång jag fick säga åt honom att minska farten - och då för det var glashalt att gå för mig och inte för att han försökte knalla på för fort. Och han sakta farten och smög vid sidan av mig. Skulle aldrig drömma om att försöka bita kompisen i halsen när jag går emellan heller. Och skulle inte göra det i hagen heller, han vet bättre än att reta upp ridhästen (som är ranghög, snäll men inte tolererar kax)

Och absolut att han tycker långsamtrav är tråkigt, är ju därför han livar upp det hela. Men det måste han ju tyvärr finns sig i. Och jag tror eg att största anledningen att han inte hittar på hyss i högre fart är att han inte hinner. Hann han skulle han nog då med ;)
 
Jag har ingen lösning på problemet handhäst för jag har det mycket lättare när jag har handhäst.;)
Den hästen är ju bak vid vagnens säte så de stör ju aldrig hästen som körs.

Däremot så är det stor skillnad på hur kapsonet sitter. Jag köpte ett "riktigt" som var skitdyrt och som köptes av någon butik för "benderup-ridning" (glömt bort termen helt plötsligt). Den hamnar aldrig på sned och är jävligt fin att hålla på med. Rejäl nosbåge och käkremmen håller allt på plats.
Jag betäcker även i den då det är lättare än andra träns och bett.

Men, han kan ändå dra i den när han är pigg och glad och jag har också ont i armen ibland så det löser ju inte det problemet även om de lyssnar på tillsägelse bra.
 
Jag har ingen lösning på problemet handhäst för jag har det mycket lättare när jag har handhäst.;)
Den hästen är ju bak vid vagnens säte så de stör ju aldrig hästen som körs.

Däremot så är det stor skillnad på hur kapsonet sitter. Jag köpte ett "riktigt" som var skitdyrt och som köptes av någon butik för "benderup-ridning" (glömt bort termen helt plötsligt). Den hamnar aldrig på sned och är jävligt fin att hålla på med. Rejäl nosbåge och käkremmen håller allt på plats.
Jag betäcker även i den då det är lättare än andra träns och bett.

Men, han kan ändå dra i den när han är pigg och glad och jag har också ont i armen ibland så det löser ju inte det problemet även om de lyssnar på tillsägelse bra.

Jo jag tror också en riktig kapson skulle sitta bättre. Men ska man ha en sån till parveln får man nog måttbeställa. Vilket jag absolut kan tänka mig att göra OM den sen kommer till användning. Men den kommer ju inte hindra övriga delar, så krävs en lösning för de med.

Och jag har full förståelse för om ingen har någon bra lösning - jag kommer ju inte på någon själv tyvärr.
 
Jag har inte heller nån direkt lösning, men en stallkompis till mig har med sin häst som handhäst i flexikoppel (sånt man har till hundar). Väldigt praktiskt om man har en häst som gärna går lite efter och sen plötsligt lite före, eftersom man inte behöver hålla koll på ett rep på samma sätt. Lite otympligare att hålla i dock, beroende vad för modell man hittar. Det får ju inte vara den minsta modellen heller, då är de lite för klena kanske.
 
Jag har inte heller nån direkt lösning, men en stallkompis till mig har med sin häst som handhäst i flexikoppel (sånt man har till hundar). Väldigt praktiskt om man har en häst som gärna går lite efter och sen plötsligt lite före, eftersom man inte behöver hålla koll på ett rep på samma sätt. Lite otympligare att hålla i dock, beroende vad för modell man hittar. Det får ju inte vara den minsta modellen heller, då är de lite för klena kanske.

Kan tänka mig det är praktiskt, men jag vill inte att han ska just gå ömsom före och efter - eftersom han inte kan "sköta sig" utan gärna nyper till ridhästen då osv. Jag vill raka motsatsen, hitta ett sätt där han håller sig i position med näsan framåt och varken slinker före/efter eller nyper till ridhästen etc
 
I mitt gamla stall red stallägaren alltid handhästarna på så sätt att det satt grimmor på bägge hästarna ihopsatta med grimskaft i lagom längd.
Även handhästen hade träns och han red med enhandsfattning på bägge hästarna så att säga.
Jag såg alltid på med skräckblandad beundran. Men det funkade ypperligt. Dock hade han sällan så stor storlekskillnad.
Men en rem fram på sadeln som lillhästen är förankrad i som du kan rycka upp snabbt kan kanske hålla honom på plats. Sådan rem man satte dit på ponnyridning förr i förbygelringarna.
Och något i din hand naturligtvis för att kunna reglera.
 
Jag har haft handhästar i alla möjliga konstellationer men när jag försöker klura ut vad du kan göra står det helt still :) Det är svårt att förklara hur jag brukar göra om nån handhäst är lite mer komplicerad... Du har säkert redan tänkt på allt det här men dessa är mina första tankar.

Hur kopplar du grimskaftet om du har träns?
Hur håller du grimskaftet?
Var placerar du honom? Jag tänker eftersom du har problem med både att han nafsar ledarhästen i halsen och i ljumsken ;) Hur långt grimskaft har du mellan din hand och honom?
Det är inte så stor höjdskillnad på hästarna. Jag brukade rida på en 175häst och leda två 120ponnyer och det fungerade bra om jag höll båda ponnyerna ganska kort. Minsta lilla "slack" i repet hittade de på hyss, men med lite kontakt gick det okej. Värre var när man skulle rida ponnyerna och leda de stora ;)
 
ag brukade rida på en 175häst och leda två 120ponnyer och det fungerade bra om jag höll båda ponnyerna ganska kort. Minsta lilla "slack" i repet hittade de på hyss, men med lite kontakt gick det okej. Värre var när man skulle rida ponnyerna och leda de stora ;)

Helt OT: jag ser dig på ryggen på den store, men med fötterna på var sin ponny, som om du stod i rysk post.
 
Jag har haft handhästar i alla möjliga konstellationer men när jag försöker klura ut vad du kan göra står det helt still :) Det är svårt att förklara hur jag brukar göra om nån handhäst är lite mer komplicerad... Du har säkert redan tänkt på allt det här men dessa är mina första tankar.

Hur kopplar du grimskaftet om du har träns?
Hur håller du grimskaftet?
Var placerar du honom? Jag tänker eftersom du har problem med både att han nafsar ledarhästen i halsen och i ljumsken ;) Hur långt grimskaft har du mellan din hand och honom?
Det är inte så stor höjdskillnad på hästarna. Jag brukade rida på en 175häst och leda två 120ponnyer och det fungerade bra om jag höll båda ponnyerna ganska kort. Minsta lilla "slack" i repet hittade de på hyss, men med lite kontakt gick det okej. Värre var när man skulle rida ponnyerna och leda de stora ;)

Haft olika koppling, både delta samt kopplat med kedja under/över näsan.

Jag vill helst ha honom så han har sin bog strax bakom min fot, men accepterar lite förändring - mellan bogen vid min fot och huvudet vid min fot är okej. När han bits i ljumsken tex har han ju dragit sig för långt bak. Hur långt grimskaft jag har är där inte avgörande, dels så om han stannar upp/till för att titta dras ju min arm ur led om jag inte ger efter, dels drar han sig inte för att bara hänga/streta i grimskaftet. Samma sak framåt men lättare reglera honom då och bromsa, men han lägger gärna ut baken och in näsan då (logiskt) och får lättare nypa till ridhästen. Jag har ofta KORT grimskaft åt honom för att kunna korrigera så gott det går i tid, dvs inte slack- men bryr han sig inte särskilt i korrigeringen så hjälper ju inte det.

Vill helst hålla grimskaftet i brygga med tyglarna men det går inte när han gör som han gör, ridhästen får ryck i munnen. Så blir oftast rida på enhandsfattning och ha grimskaftet i andra handen. Lägger rätt ofta grimskaftet klämt mellan mitt knä och kåpan för att få lite stabilare och mer styrka men det påverkar ridningen väldigt negativt då det låser.

Vill som någon annan skrev inte fästa i sadeln, deb är alldeles för dyr för att dra ramsned/bomskev...

Jag ser inte storleksskillnaden som problemet. Som sagt han kan långsamtrava utan problem så blir det bra, eller öka på skritten (men det är jobbigare så logiskt att han inte väljer det) och problemet är inte att han inte orkar det eller så. Utan det är han som är problemet, även om det accentueras av att de inte har samma skrittat.
 
Har ingen erfarenhet av handhäst, men en munkorg kanske? Dels för att få honom att sluta bita stoet och dels att det kanske trycker ner honom lite så att han inte kan kaxa sig och bitas och håller sig lite snällare om du förstår vad jag menar. Eller kanske som du skrev en lös gummisnodd, mest så de känner att de inte är helt "fria" att göra som dom vill..
 
Vet inte hur mkt det hjälper, men jag brukar sitta på grimskaftet + ha en knut i änden så att jag inte tappar det så lätt. Rider ofta även med hack för att undvika att rycka i munnen på ridhästen när jag rider med handhäst.

Och så har jag alltid spö med mig, men din ridhäst var spörädd va? Kan det gå att träna bort kanske?
 
Munkorg. Ja det hindrat ju att han går och nyps - men jag misstänker han skulle gå och typ tacklas/bröta istället då. Jag är ju på honom när han tänker nypas och ridhästen bryr sig inte om hans små nafsa. Ibland kan jag önska han skulle nypa till henne ordentligt - hjäon skulle garanterat lappa i rejält för honom och sen kanske han skulle kamma sig och springa fint med glorian tänd bredvid ;) (han har testat gränserna i hagen och fått däng och nu skenar han mest runt och bugar och "ja ers majestät, nej ers majestät" *flin*)

Jag brukar fantisera om en stabil ardennermärr, med sele, och så knyter man fast lilla parveln i selen och sen går vi. Om parveln vill gå frivilligt eller åka på hovarna så gruset sprutar kan han ju välja själv. Samma sak om han vill springa och dra framåt, det kan han väl tills han blir trött typ. Några gånger med den imaginära ardennern och jag är ganska säker på att han kommer att springa "fot" på slakt koppel så fint så ;)

Han är ju inte dum, varken i meningen elak eller obildbar, men jag har tyvärr inte nån ardenner..

@sorbifolia ja hon är spörädd. Vet faktiskt inte om det skulle gå att träna bort eller hur svårt/lätt det skulle vara, har ju inte provat. Inte haft något behov, det är inte en häst som man behöver rida med spö. Antagligen skulle det gå rätt lätt att vänja henne att ridas med spö stilla i handen numera, men kunna använda det att vifta med kan nog vara värre. Jag får testa nån dag!
 
Men titta en till med samma problem som jag har :banana:

Jag har en storhäst ( 165 i manken) och en a-ponny. Har inprincip alltid med ponnyn som handhäst. Och ponnyn är hopplös, det ska nafsas över allt, försöka få med storhästen på lek, bestämma sig för att inte gå fram och nästan sätta sig ner för att i nästa stund göra busryck framåt  :confused::meh::p:love:

Min lilla sköter sig om han får kortkort lina och man inte släpper efter när han håller på. Får han lång lina så är det kört :p
Men när han väl insett att matte och kompis är tråkiga så sköter han sig oftast på lite längre lina.
Jag använder en repgrimma och en 4 meters lädertöm för att kunna släppa ut Mini ifall storhästen hoppar till.

Har inga direkta tips på vad som kan hjälpa dig, ville mest säga att du inte är ensam att ha busponny som handhäst :p:)
 
Munkorg. Ja det hindrat ju att han går och nyps - men jag misstänker han skulle gå och typ tacklas/bröta istället då. Jag är ju på honom när han tänker nypas och ridhästen bryr sig inte om hans små nafsa. Ibland kan jag önska han skulle nypa till henne ordentligt - hjäon skulle garanterat lappa i rejält för honom och sen kanske han skulle kamma sig och springa fint med glorian tänd bredvid ;) (han har testat gränserna i hagen och fått däng och nu skenar han mest runt och bugar och "ja ers majestät, nej ers majestät" *flin*)

Jag brukar fantisera om en stabil ardennermärr, med sele, och så knyter man fast lilla parveln i selen och sen går vi. Om parveln vill gå frivilligt eller åka på hovarna så gruset sprutar kan han ju välja själv. Samma sak om han vill springa och dra framåt, det kan han väl tills han blir trött typ. Några gånger med den imaginära ardennern och jag är ganska säker på att han kommer att springa "fot" på slakt koppel så fint så ;)

Han är ju inte dum, varken i meningen elak eller obildbar, men jag har tyvärr inte nån ardenner..

@sorbifolia ja hon är spörädd. Vet faktiskt inte om det skulle gå att träna bort eller hur svårt/lätt det skulle vara, har ju inte provat. Inte haft något behov, det är inte en häst som man behöver rida med spö. Antagligen skulle det gå rätt lätt att vänja henne att ridas med spö stilla i handen numera, men kunna använda det att vifta med kan nog vara värre. Jag får testa nån dag!

Vår revisor har rid- och körbara ardenrar :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 623
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 077
Senast: Nemo1
·
Dressyr tar det från början: Jag har en sexårig valack som jag haft i fyra år, jag har ridit in honom själv och allt har gått bra och fort...
Svar
12
· Visningar
1 373
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp