Ostyrig handhäst

Jag har ingen jätterfarenhet men jag har gärna handhästens mule vid mitt knä, då kan jag ha som kortast grimskaft om det behövs. Du blir begränsad i och med att du inte kan ha spöet med. Jag har behövt det för att få koll på handhästen. Petat med det eller hållt ut för att stoppa. Hästen jag red hjälpte också till att få hyfs på handhästen. Nafsade om den kom för långt fram och markerade med bakben om hon blev irriterad på kompisen. Hon hade för all del mer erfarenhet på handhästeri än jag.

Hästarna var också hyfsat jämnstora allihop.
 
Träna lydnaden först inne på begränsat område? :)
Stanna, slalom, backa, flytta åt olika sidor osv och den lille ska alltså anpassa sig till stora. Tycker det är otroligt nyttigt med sån typ av "hjärngympa" i olika former. Oftast får hästen så mycket att tänka på att de slutar med eventuella "dumheter" och koncentrerar sig på uppgiften (så länge man gör rätt dvs, så de förstår vad man vill).

En häst går ju automatiskt inte bra i ett grimskaft t.ex. De lär ju sig bli känsligare via lydnadsträning.

EDIT; Tycker också att det nog varit betydligt lättare att ha ett spö med att peta lite på lilla med för att visa vägen och korrigera. Jobbigt då du inte når med armar eller ben på samma sätt som hästen du rider.
 
Jag har använt grimma och dragit ett kedjegrimskaft under hakan för att förhindra bus. Sen hade jag valt att hålla ett högre tempo de gånger lillhästen är med. Då får han både jobba lite, vilket han behöver, och så får han inte möjlighet att busa. Ibland kan det fungera som sätt för att träna bort oönskat beteende.
 
Lite inspiration


Funderade på lite på filmen. Man ser ju att den yttersta hästen sitter fast i en gjord på den närmast handhästen. Men hur sitter handhästen närmast ridna hästen fast, eller gör den inte det?
Mycket instressant iallafall. Fler borde rida så.

Vi kör ju en del på det viset och det är ju lättare. Däremot är det ju oftast så att fölen faktiskt sitter fast i mammans gjord om de följer med.
 
Jag har använt grimma och dragit ett kedjegrimskaft under hakan för att förhindra bus. Sen hade jag valt att hålla ett högre tempo de gånger lillhästen är med. Då får han både jobba lite, vilket han behöver, och så får han inte möjlighet att busa. Ibland kan det fungera som sätt för att träna bort oönskat beteende.

Fast läser du är det inte ett fungerande alt i mitt fall.
 
Fast läser du är det inte ett fungerande alt i mitt fall.
Jag har nog inte förstått varför, ni har bara en väg som ni kan rida? Vad hindrar att ni drar upp tempot där?
Om det är långt så vänd efter att ha ridit en stund.
Om ridhästen behöver värmas gör det innan du tar med lill-hästen.

Tanken är att han får in rutin på att det är "jobb" när han går jämte och koncentrerar sig på sin uppgift.
 
Har man bara städade handhästar kan man ju ha hur många som helst, även om jämnstora hästar underlättare.

Jag är sjukt impad av polohästar... Ibland kan de ju ha 7 eller 8 handhästar med sig


groom-exercising-a-string-of-polo-ponies-on-dirt-track-BD7D35.jpg
 
Jag har nog inte förstått varför, ni har bara en väg som ni kan rida? Vad hindrar att ni drar upp tempot där?
Om det är långt så vänd efter att ha ridit en stund.
Om ridhästen behöver värmas gör det innan du tar med lill-hästen.

Tanken är att han får in rutin på att det är "jobb" när han går jämte och koncentrerar sig på sin uppgift.

Lill-hästen behöver väl värmas lika mycket han? Och jag anser inte det är okej att han (särskilt inte igång) ska gå på fart från första till sista minuten. Särskilt som det inte löser problemet utan döljer det.
 
Jag vet inte om alla på filmen har det samma men de flesta har ett enkelt träns med låg nosgrimma. Gissningsvis är tränset utan käkrem.

Och, skulle aldrig vara utan käkrem, dock. Min häst har en tendens att tappa tränset även med (om han ruskar sig eller stannar till lite) så vi har en rem mellan käkrem och nosrem.
 
Hmm, min har ju äntligen efter ca 1 år fattat att man ska hålla sig på plats. Jag tror han äntligen fattat att det är idé att inte ta ut sig på en gång utan ha energi kvar till slutet. Han ville ju gärna springa snabbt och intensivt och tog ju slut efter 2-3 kilometer. Då var det minst lika långt kvar.

Men i början vill han fortfarande bita/nafsa och för honom blir det i grimskaftet han sitter fast med i vagnen. Han vill liksom hålla det i munnen och hålla det spänt.
I slutet är det ju hemmet och inte lika roligt så då hänger han bara på i den fart vi bestämt.

Kanske en munkorg ändå som någon föreslog? Det kanske tar lite udden av att hålla på och busa.
 
Lill-hästen behöver väl värmas lika mycket han? Och jag anser inte det är okej att han (särskilt inte igång) ska gå på fart från första till sista minuten. Särskilt som det inte löser problemet utan döljer det.

Det döljer inte problemet, att få in rutin på jobb gör att de flesta hästar skärper sig och är mer redo även i skritten.
Du behöver inte rida långt eller hårt, bara hålla honom koncentrerad den stunden du sitter på ridhästen och han går jämte. Han uppför sig ju när du promenerar så det enklaste sättet att värma dem tillsammans är väl att gå jämte i början av ridturen. Och sen hoppa av när det ska skrittas om du rider längre.

Tanken är inte att plåga honom, tanken är att hålla honom fokuserad på sin uppgift, och vara tydlig med vad den uppgiften innebär. Att hålla jämna steg med ridhästen.

Jag tror du missförstår hur jag tänker, men jag kan inte förklara tydligare än så här. Och du gör givetvis det som funkar bäst för er.
 
Det döljer inte problemet, att få in rutin på jobb gör att de flesta hästar skärper sig och är mer redo även i skritten.
Du behöver inte rida långt eller hårt, bara hålla honom koncentrerad den stunden du sitter på ridhästen och han går jämte. Han uppför sig ju när du promenerar så det enklaste sättet att värma dem tillsammans är väl att gå jämte i början av ridturen. Och sen hoppa av när det ska skrittas om du rider längre.

Tanken är inte att plåga honom, tanken är att hålla honom fokuserad på sin uppgift, och vara tydlig med vad den uppgiften innebär. Att hålla jämna steg med ridhästen.

Jag tror du missförstår hur jag tänker, men jag kan inte förklara tydligare än så här. Och du gör givetvis det som funkar bäst för er.

Han skötet sig i trav och galopp. Men blir än mer dryg i skritt efter trav och galopp. Så jag anser öka farten döljer symptomet på att han är ostyrig och olydig när han har tråkigt. Att göra det roligare är inte att lösa problemet med hur han sköter sig när det är tråkigt?
Hänger du med hur jag menar? Att låta honom "slippa" det tråkiga får honom inte att sköta sig fast det är tråkigt.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Han skötet sig i trav och galopp. Men blir än mer dryg i skritt efter trav och galopp. Så jag anser öka farten döljer symptomet på att han är ostyrig och olydig när han har tråkigt. Att göra det roligare är inte att lösa problemet med hur han sköter sig när det är tråkigt?
Hänger du med hur jag menar? Att låta honom "slippa" det tråkiga får honom inte att sköta sig fast det är tråkigt.

Jag förstår det och det är därför jag inte föreslår att du ska bryta skritten för att hejda honom. Det vore att belöna beteendet, så att säga, utan min strategi handlar om att inte ge honom chansen att busa.

Jag var nog otydlig med att jag avser en mer långsiktig handlingsplan. Dvs undvika skritt uppsuttet i några veckor, ett par månader. Det betyder att han varje gång han är handhäst kommer att uppföra sig, eftersom han klarar övningen i trav och galopp. Dvs han tränar in ett beteende där ni inte kommer i konflikt och han får vara duktig.

Detta har funkat på mina busiga unghästar, men då har jag inte kört i timmavis utan en runda på 10-20 minuter. För att få in en fungerande rutin. Det är du som känner din häst bäst, om detta är en pedagogik som skulle funka för honom.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag förstår det och det är därför jag inte föreslår att du ska bryta skritten för att hejda honom. Det vore att belöna beteendet, så att säga, utan min strategi handlar om att inte ge honom chansen att busa.

Jag var nog otydlig med att jag avser en mer långsiktig handlingsplan. Dvs undvika skritt uppsuttet i några veckor, ett par månader. Det betyder att han varje gång han är handhäst kommer att uppföra sig, eftersom han klarar övningen i trav och galopp. Dvs han tränar in ett beteende där ni inte kommer i konflikt och han får vara duktig.

Detta har funkat på mina busiga unghästar, men då har jag inte kört i timmavis utan en runda på 10-20 minuter. För att få in en fungerande rutin. Det är du som känner din häst bäst, om detta är en pedagogik som skulle funka för honom.

Jag kan prova. Det är ju en häst och de är inte alltid logiska ;)
Generellt så det som fungerat bäst med honom överlag - inte för vi haft mycket besvär men de gånger det krånglat - har varit att helt enkelt få honom att inse att det oönskade beteendet inte leder någon vart, och att om man inte gör som matte vill får man inte göra det roliga heller. Typ. Alltså konsekvent kräva att han ska det som önskas och traggla med det tills det händer, och sen gå vidare. Samt vara TYDLIG med vad som inte är okej. Slirar man och släpper igenom små grejer brukar han avancera, det är en smart ponny. Tex kan han i otålighet skaka på huvudet när man tar av grimman vid intag. Om jag bråttom ett par ggr och han har extra bråttom (typ blöt, kall och hungrig) och därför inte bryr mig om att korrigera smårusk. Då blir det garanterat värre. Och värre. Om jag EN gång tar mig tiden att kräva att han står stilla och utan rusk låter mig ta av grimman så "sitter" det sen i åtskilliga månader utan upprepning.
Men det liksom krävs att det aldrig blir en "vinst" av ett oönskat beteende. Vilket det blir när han är stökig som handhäst eftersom jag inte just kan korrigera det riktigt bra.
 
Jag kan prova. Det är ju en häst och de är inte alltid logiska ;)
Generellt så det som fungerat bäst med honom överlag - inte för vi haft mycket besvär men de gånger det krånglat - har varit att helt enkelt få honom att inse att det oönskade beteendet inte leder någon vart, och att om man inte gör som matte vill får man inte göra det roliga heller. Typ. Alltså konsekvent kräva att han ska det som önskas och traggla med det tills det händer, och sen gå vidare. Samt vara TYDLIG med vad som inte är okej. Slirar man och släpper igenom små grejer brukar han avancera, det är en smart ponny. Tex kan han i otålighet skaka på huvudet när man tar av grimman vid intag. Om jag bråttom ett par ggr och han har extra bråttom (typ blöt, kall och hungrig) och därför inte bryr mig om att korrigera smårusk. Då blir det garanterat värre. Och värre. Om jag EN gång tar mig tiden att kräva att han står stilla och utan rusk låter mig ta av grimman så "sitter" det sen i åtskilliga månader utan upprepning.
Men det liksom krävs att det aldrig blir en "vinst" av ett oönskat beteende. Vilket det blir när han är stökig som handhäst eftersom jag inte just kan korrigera det riktigt bra.

Smarta ponnier är ett gissel ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 100
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 623
Hästhantering Jag har skrivit det här utifrån det jag har sett, och det här är min bild av ridskolor och hästarna som arbetar i dem. 10-åriga...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
14 074
Senast: Nemo1
·
Dressyr tar det från början: Jag har en sexårig valack som jag haft i fyra år, jag har ridit in honom själv och allt har gått bra och fort...
Svar
12
· Visningar
1 371
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp