Osund hästhållning?

B

**BORTTAGEN**

Kan man ha hästar hur som helst eller? Brukar ofta passera förbi ett stall där dom har sina 3 hästar i en liten hage ca 20 X 20 meter. Hästarna står där dygnet runt. Dom har ju väldigt lite utrymme att springa runt och leka. Hästarna verkar lite uttråkade.Vad kan man göra utan att stöta sig med ägarna.
 
Det är många frågor som behöver besvaras först. Hur vet du att de går där dygnet runt? Aktiveras de på något sätt genom körning/ridning/annat? Ser de vanvårdade ut? ÄR de uttråkade eller tar de bara tillfälle att vila då inget annat finns att göra?

Naturligtvis anser inte jag att en hage på 20x20m är tillräcklig för tre hästar, men det beror även på andra faktorer huruvida de sköts dåligt eller inte. De är iaf ute, till skillnad mot många sporthästar som alltid står på stall.

Mvh
 
Jag tycker gott att du kan meddela kommunens djurskyddsinspektör, som kan ta en koll på hästhållningen, och om det behövs se till att hästarna sköts om på ett riktigt sätt. Dvs tillräckligt stor hage, käk av bra kvalite, ligghall om så behävs etc etc.

Du får vara anonym.

Djurskyddsinspektören är skyldig att kolla upp djurhållningen efter en anälan. Jag tycker inte du ska kontakta ägaren själv, när det finns en myndighet som har den kompetensen och kunskap om vad lagar och förordningar säger. Det är dennes jobb att kolla djurhållningen i kommunen. Denne finns på miljö/hälsa oftast. Ring kommunens växel och fråga.
 
Djurskyddsinspektören kommer inte göra ett skit, möjligtviss säger dom att hästarna ska ha ett vindskydd..
Faktum är att det är så många hästar som blir instängda i spiltor och boxar dygnet om förutom när de rids, och det är lagligt,, och då så lär hästar som står i en liten hage med sällskap ha ett himmelrike jämfört me de hästar som stallas in dygnet om..

Inte för att jag tycker att man ska ha hästar i en så liten hage, men jag anser att om man ska anmäla något så ska man anmäla tex sthlm ridskolor, tävlingsryttare osv..
 
Jag har själv fortfarande mina hästar ute dygnet runt, och de går också i en ganska liten hage. Men de rids / aktiveras på annat sätt nästan dagligen. Under tiden de står i hagen så kan man nog säga att de ser ganska uttråkade ut, ibland ligger de ner allihopa och ser riktigt lata ut. Men även hästar i jättestora hagar springer inte alltid omkring. I somras när de gick på bete i jättestora hagar såg jag samma beteende på dom. Även om de gick och betade lite då och då, så hände det att de stod och såg uttråkade ut.
Som många skrivit så finns det många hästar som knappt kommer ut alls eller bara någon timme om dagen i bästa fall.
Så om hästarna inte ser ut att vara misskötta eller vanvådade tror jag inte att det är någon större fara med dom.
Om de har vindskydd eller inte kan ju lite bero på hur vädret är, om det finns tillgång till stall eller inte.
Jag har inte mer vindskydd än några träd, men jag har tillgång till stallet så att jag kan stalla in hästarna om det skulle bli alltför dåligt väder. Har haft tur i år, har inte varit så regnigt som det brukar, någon enstaka natt som det har regnat, så därför har hästarna kunnat vara ute, annars brukar jag stalla in dom i början / mitten av september.
Om du ändå är orolig för hästarna, så kan du ju ta kontakt med hästägaren och säga att du sett hennes hästar i hagen och undrar om du kanske skulle kunna få hjälpa till att sköta eller rida dom. Är det så att de inte aktiveras, kanske det beror på att hon inte riktigt har tid, och tacksam tar emot hjälp. Det tror jag inte hon skulle ta illa upp, om man säger det på rätt sätt.
Många gånger verkar det som att man bara är ute efter att anmäla så fort det är något. Utan att ta reda på varför. Visst är det bra att människor reagerar när det rör sig om misshandel och misskötsel.
Många gånger rör det sig om olika åsikter ang skötsel. Hästar är ju individer som alla behöver tas om hand på olika sätt. Som fungerar olika. Det finns ingen "regelbok" hur hästar ska skötas. Mat och motion/aktivering regelbundet är självklara saker, men bortsett från det så skiljer det sig från individ till individ.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: G-uldlock
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp