Otäckt med stora hästar

Sv: Otäckt med stora hästar

Nejnej vikten vet jag att det inte är några problem med, jag rider ju på min överväxta shettis imellanåt. men jag vill inte bli för lång.
Jag har kollat mest efter c-ponny mesta dels pågrund av att dom oftast ligger i en lägre prisklass men även för att det är på dom jag känner mej tryggast. När det börjar komma upp på d-ponny måttet så börjar det bli högt enligt mej:o

Halflinger har jag funderat på(dom är ju så otroligt vackra:love: ) och dom finns ju i c-ponny mått, och vad jag har sett så är dom inte så där jätte grova heller(självklart olika från individ till individ men överlag)? Vill inte ha en sån där stor luns igen som min fjording är.... Men har hört talas om att haflinger har ett hårt psyke och oftast kan vara svårhanterade. Kanske bara är en myt:angel:
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Du ska ju naturligtvis inte köpa en häst du inte vågar rida, man måste ju kunna känna sig bekväm tillsammans med sin kompis :)

Samtidigt så tycker jag många gånger att ponnyer är _mycket_ busigare än stora hästar. Speciellt mindre ponnyer. Naturligtvis är det även individuellt, men om man skulle försöka sig på en generalisering, så säger jag att ponnyer i allmänhet är busigare än hästar. Det hänger förmodligen ihop med att de kanske inte blir genomridna på samma sätt som stora, eftersom ryttarna på de små i allmänhet är yngre och inte kan lika mycket som en vuxen som ridit länge. (Det blev lite rörigt, men jag hoppas att du förstår vad jag menar).

På den ridskolan jag red förr, fick somliga ponnyer gå på storhäst-lektionerna mer eller mindre frekvent just för att de var för busiga för att gå på ponny. Det var ju aldrig tvärtom, eller jo, vi hade faktiskt ett fullblod som passade bättre på ponnylektionerna, där kraven var lägre. Men oftast var det alltså tvärtom.

Om du inte har planer på att gå upp 20 kg eller mer, så kan du väl isf köpa en viktbärande D-ponny. Jag har ridit mycket D-ponny, utan problem och jag väger 50-55 kg och är 1,67...

Nu har jag en högställd liten stor häst (ca 154), som passar mig alldeles utmärkt.
 
Sv: Otäckt med stora hästar

Du behöver inte alls rida stor häst. När du söker ny häst så bestäm dig för hur hög hästen MAX får vara o vilken prisklass du kan tänka dig. Sedan åker du o tittar på hästar som är lagom stora o kostar det du kan betala, sen är det bara att invänta rätt idivid. Se dig inte blind på en ras utan bara att rätt häst ska dyka upp. Ta inte en häst som du inte känner dig trygg på från första början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 668
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 288
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp