Otillåten soffhoppning

F

Fleyta

Vår 13-veckors valp har börjat hoppa upp i soffan när vi inte är i närheten. Vi har sedan dag ett alltid sagt "nej" när hon velat hoppa upp i soffan till oss, och efter första veckan har hon aldrig ens försökt komma upp i soffan till oss. Men så för några dagar sedan började hon hoppa upp i soffan när vi inte var i samma rum. Idag har hon redan gjort det otaliga gånger. Det räcker att man går på toaletten, går till köket, eller upp på övervåningen så sitter hon i soffan när man kommer tillbaka.

Inte verkar hon så särskilt bekymrad över det heller när man ser henne, hon viftar glatt på svansen där hon sitter i soffan när man kommer tillbaka. Vi har då sagt "nej" och lyft ner henne igen, varvid hon gått och lagt sig i sin korg på golvet.

Ska vi vara hårdare vid henne, eller tror ni hon förstår ändå?
Och varför kommer detta nu, inte kan det redan vara trotsåldern som smugit sig in? Hon är en blandras av mellanstorlek (wachtel/gordonsetter/drever)

Tacksam för hjälp, vi vill gärna ha vår soffa ifred... :smirk:
 
Sv: Otillåten soffhoppning

Ni får smyga på henne, stå bakom hörnet och titta och så fort hon visar tendenser att hoppa upp i soffan så får ni hoppa fram och banna henne ordentligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
727
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 050
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 552
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp