Bukefalos 28 år!

Otrevliga domare

Sophia_

Trådstartare
Brukar ofta vara och titta på mindre tävlingar, ofta på klubbnivå där många ridskoleryttare kämpar med sina småfeta ponnyer som är av den typen som stannar i hörnen och tjurar när det inte passar dem längre. :smirk: Även många privatryttare som inte är mer än 10-12 år och inte alls tillhör eliten men ändå har putsat och putsat på sin lilla ponny, varit nervös i dagar inför tävlingen och ÄNDÅ är så himla tuffa att de sitter upp och rider program inför en läktare full av kritiska ögon.

Det som jag så många gånger reagerat på är hur OTREVLIGA domarna kan vara. Sura kärringar :eek: rent ut sagt. Som sist när jag var på klubbtävling och tittade var det en stackars flicka som red fel, då ställer sig domaren upp, blåser i sin visselpipa och utbrister "ehm.. ursäkta!?". När ryttaren skrämt gör halt fortsätter hon "du skulle faktiskt SKRITTA där. Rid tillbaka och börja om." I en minst sagt mindre trevlig ton, för att uttrtycka det snällt. Hade jag varit ryttaren i detta fallet hade jag nog brutit ihop och börjat gråta på hästryggen. (Är ingen inbiten tävlingsmänniska, märks det? :angel: )
Och sen alla kommentarer i protokollen. Ofta kan det bjudas på ett rutinmässigt "lycka till" eller liknande i slutet men allt för ofta är det överhängande nedlåtande kommentarer.

Nej, jag säger inte att domarna ska bli snällare med bedömningarna bara för att det är barn som rider. MEN de ska kunna uppmuntra till vidare träning, t ex genom att kommentera även bra saker och givetvis genom att låta lite trevliga och överseende. :mad: Inte konstigt om många unga ger upp tävlandet och kanske tränandet över huvud taget när de bemöts på det viset så fort de vågar sig ut på tävlingsbanorna!

Jag tar de unga ridskoleryttarnas parti här, eftersom jag vet hur det är att inte ha råd att rida mer än en gång i veckan på knubbiga små läromästare (som dock ofta är fulla av egna åsikter) och avundas alla de duktiga privatryttarna med egna ponnyer/hästar som redan vid den här åldern nått så mycket längre än en själv. Att sedan få chansen att ställa upp i ett KM och rida en LC, klara sig runt banan trots nervositet och allt vad det är, och bara mötas av negativ kritik. :crazy: När det är BARN det handlar om tror jag att vi MÅSTE visa mer "överseende" (åter igen - INTE genom att ge högre poäng än vad som är motiverat, men däremot en bättre attityd) och bemöta de unga talangerna med en skälig pedagogik.
Sen blir det inte bättre av att se de små ryttarna som trots allt är väldigt duktiga men har föräldrar/tränare (ofta kombinerat) som bara ställer krav, men det är en annan historia... :crazy:
 
Sv: Otrevliga domare

Sophia_ skrev:
Brukar ofta vara och titta på mindre tävlingar, ofta på klubbnivå där många ridskoleryttare kämpar med sina småfeta ponnyer som är av den typen som stannar i hörnen och tjurar när det inte passar dem längre. :smirk: Även många privatryttare som inte är mer än 10-12 år och inte alls tillhör eliten men ändå har putsat och putsat på sin lilla ponny, varit nervös i dagar inför tävlingen och ÄNDÅ är så himla tuffa att de sitter upp och rider program inför en läktare full av kritiska ögon.

Det som jag så många gånger reagerat på är hur OTREVLIGA domarna kan vara. Sura kärringar :eek: rent ut sagt. Som sist när jag var på klubbtävling och tittade var det en stackars flicka som red fel, då ställer sig domaren upp, blåser i sin visselpipa och utbrister "ehm.. ursäkta!?". När ryttaren skrämt gör halt fortsätter hon "du skulle faktiskt SKRITTA där. Rid tillbaka och börja om." I en minst sagt mindre trevlig ton, för att uttrtycka det snällt. Hade jag varit ryttaren i detta fallet hade jag nog brutit ihop och börjat gråta på hästryggen. (Är ingen inbiten tävlingsmänniska, märks det? :angel: )
Och sen alla kommentarer i protokollen. Ofta kan det bjudas på ett rutinmässigt "lycka till" eller liknande i slutet men allt för ofta är det överhängande nedlåtande kommentarer.

Nej, jag säger inte att domarna ska bli snällare med bedömningarna bara för att det är barn som rider. MEN de ska kunna uppmuntra till vidare träning, t ex genom att kommentera även bra saker och givetvis genom att låta lite trevliga och överseende. :mad: Inte konstigt om många unga ger upp tävlandet och kanske tränandet över huvud taget när de bemöts på det viset så fort de vågar sig ut på tävlingsbanorna!

Jag tar de unga ridskoleryttarnas parti här, eftersom jag vet hur det är att inte ha råd att rida mer än en gång i veckan på knubbiga små läromästare (som dock ofta är fulla av egna åsikter) och avundas alla de duktiga privatryttarna med egna ponnyer/hästar som redan vid den här åldern nått så mycket längre än en själv. Att sedan få chansen att ställa upp i ett KM och rida en LC, klara sig runt banan trots nervositet och allt vad det är, och bara mötas av negativ kritik. :crazy: När det är BARN det handlar om tror jag att vi MÅSTE visa mer "överseende" (åter igen - INTE genom att ge högre poäng än vad som är motiverat, men däremot en bättre attityd) och bemöta de unga talangerna med en skälig pedagogik.
Sen blir det inte bättre av att se de små ryttarna som trots allt är väldigt duktiga men har föräldrar/tränare (ofta kombinerat) som bara ställer krav, men det är en annan historia... :crazy:



:bow: :bow: :bow:

Håller med helt.
 
Sv: Otrevliga domare

Tycker oxå domarna kan ha en bättre attityd spec på klubb och ridskole tävlingar så man blir mer sporrad att fortsätta träna och tävla så man inte känner sig helt misslyckad efter kankse två år av mer seriös ridning ( inte ponny leding och skrittgrupper utan kankse dom är i en 2:a) de e ju dom som är morgondagens ryttare, dom skall man vårda ömt.

På klubb och spec ridskole tävlingar skall domaren vara snäll men inte snäll med poäng så att man får för mycket och tror att man är redo för riktig tävling utan med sina komentarer, så man inte känner sig misslyckad.
oftast dom som rider så på ridskola har inte så jätte koll på poängen på en vanlig tävling och vad som är godkänt och inte så det är inte dom som betyder ngt utan det är komentarerna och hur dom blir bemötta på banan när dom rider

Oj oj vad långt har säkert oxå upprepat det du skrivit från början oxå, men bra saker tål att upprepas några gånger :smirk:
 
Sv: Otrevliga domare

Då jag har en del av mina medryttare som även går på ridskola, så brukar jag vara med dom och kolla ibland när dom har klubbtävlingar där. Och jag har bara upplevt domare som haft ett jättebra tålamod med dom yngre ryttarna. På Clear round tävlingar dår de fått sitta upp och fortsätta banan trots att de ramlat av både två och tre gånger. Även fått fortsätta trots att hästen vägrat över 3 gånger. Då har dom t o m frågat om dom vill ha hjälp med att nån leder dom över hindret eller att dom lägger ner en bom åt dom.
Så jag hioppas att domare av det slag du beskriver tillhr undataget, för jag tycker att det är viktigt att dom hjälper till med att få tävlingsupplevelsen att bli till nåt kul. Det är så viktigt i den åldern.
 
Sv: Otrevliga domare

Jag håller helt med dig vad gäller klubbtävlingar. Vad jag tänkte dock är att klubben ju har ett ansvar att ta in bra domare.

När vi hade klubbmästerskapet i helgen valde vi domare med omsorg. Hon delade ut rättvisa poäng och skrev supergoa kommentarer till barnen. Tror till och med att hon satt med och red när de trögaste ridskoleponnierna var inne på banan.

Ni har ju säkert några som är ute och tävlar och man lär ju känna de flesta domare fort. Finns ju inte så där bedrövligt många. Om klubbarna hjälps åt att inte ta in dåliga domare kanske vi får en självsanering.

Mvh//LG
 
Sv: Otrevliga domare

Precis, men ofta kan dessa domare vara "Bra" i den bemärkelse att de är duktiga på att se, bedöma och tycka om hästen, ryttaren, ekipaget och programmet. Men de har inget/visar inget överseende med de mindre ryttarna och då passar de inte enligt min mening på klubbtävlingar där majoriteten av de tävlande är under 15.
 
Sv: Otrevliga domare

precis så kan det vara. det spelar ingen roll hur duktig domaren är på att döma, det gäller att ha rätt "infallsvinkel" när man ska vara på klubbtävlingar och särskilt om det är små barn med
 
Sv: Otrevliga domare

ibland får man ta vad man får vi hade lokal dressyr i slutet av september vi fick ta en domare som bor i Laholm till oss i Göteborg för alla andra kunde inte som bor närmare, så de är inte alltid att ta vilken domare man vill
 
Sv: Otrevliga domare

Självklart kan det bli så och då får man ju ta den domaren som kan. Vi har allt hamnat i den situationen då och då, men vi försöker i första hand få in domare som dömer rättvist OCH skriver positivt.
 
Sv: Otrevliga domare

Det är inte bara på mindre tävlingar som domare är otrevliga. Fick höra denna från rikskvalitefinalen för 5-åringar i Halmstad i år. Domaren hälsar ej utan ser sur ut som ättika, mitt under gångartsprovet ringer hennes mobiltelefon! :devil: Det var Sissi Lilja som skulle dömt men hon hade förhinder annars är hon toppen på ponny. Det spelar ingen roll om det är en knubbig B-ponny eller en flott D-ponny hon har hela tiden något gott att säga om alla ekipage :love: Jag tycker det är bra med domare som vågar använda hela skalan för vad kommer man ihåg? 8:an på skritten eller 2:an på halten........
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 190
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 522
Senast: Jadzia
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp