Otrevliga tävlingsarrangörer

MoQ

Trådstartare
tyvärr fick jag stryka mig senast jag skulle tävla hoppning,lokal tävling pga att en häst i vårat stall drabbats av 40 graders feber.
Självklart åker jag inte iväg med min (som inte visar några symptom),utan ringer en av tävlingsarrangörerna 2dagar före tävlingen och meddelar detta.
Hon var väldigt förstående och ned tanke på att det även bedrivs lektionsverksamhet på anläggningeb var de ju tacksamma.
Vi överenskom om att jag inte behövde veterinärintyg för att slippa betala,då jag ringde i så god tid.
Igår fick jag ett krav från klubben på 100:-+kravavgift 40:-,där det står att jag är skyldig att betala enligt TR.
Jag ringer upp kvinnan som skrivit brevet och undrar vad detta är,då jag hade en överenskommelse med den andra personen.
Fy,en så otrevlig människa.Hon var minsann upptagen,så hon kunde inte prata utan det var bara att betala!
Ibland funderar jag på om det lönar sig att vara ärlig.Jag kanske bara skulle tagit min häst och åkt!
Självklart vet jag att jag ska betala enl TR,men vi hade ju gjort en överenskommelse,vilken borde gällt.I annat fall hade jag givetvis ordnat vetintyg.
Det kommer att dröja innan jag tävlar på denna klubb.
Förstår lite mer varför folk åker även när det finns smitta.Här försöker man undvika att fler drabbas och blir själv drabbad.
Fel i TR?
 
Sv: Otrevliga tävlingsarrangörer

Det är INTE tillåtet att åka på en tävling om du kommer från ett stall med smitta!!!!

Läs TR I mom 111 punkt 6.

Om ni har haft ute veterinär till den sjuka hästen så kan du säkert ringa denne och be om ett veternärintyg om att ni hade smitta eller "misstänkt smitta" i stallet, så du kan visa upp för tävlingsarragören så du slipper att betala, annars tycker jag att du kontaktar den du har pratat med första gången. Dock kan de som sagt enligt TR kräva dig på max 100:- i administrativa kostnader ändå så det är inte säkert att du slipper betala helt och hållet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Otrevliga tävlingsarrangörer

Verkar ju lite konstigt att den du först pratade med inte har berättat för den som skickade fakturan vad ni kommit överens om. Ring henne igen, det kan ju vara något missförstånd som ligger bakom.

Jag vill inte på något vis ta den otrevliga kvinnan i försvar, men det är faktiskt inte konstigt ibland eftersom vissa ryttare själva är oerhört otrevliga (MoQ, nu menar jag absolut inte att du tillhör den kategorin) och verkar ha noll förståelse för att man som arrangör sysslar med detta på sin fritid och utan betalning. Folk kan ringa klockan 23 en fredagskväll eller kl 06 en lördagsmorgon för att fråga om sitt startnummer och hur dags man tror deras klass börjar. Vissa verkar tro att man ständigt går omkring och har alla startlistor i huvudet och blir jätteförnärmade när man ber dem ringa senare för att man är på jobbet. Och fast vi lägger ut startlistor och ryttarmeddelande med all information på hemsidan en vecka innan tävling och uppdaterar startlistorna varje dag så verkar det vara för jobbigt att kolla där (sen har jag naturligtvis förståelse för att alla inte har tillgång till internet eller att datorn kraschat, men det är en annan sak), då är det enklare att ringa och låta någon annan göra samma sak. För nej, jag lär mig inte startlistorna utantill utan jag får också starta min dator och kolla där.
Och sen har vi kategorin som ringer och frågar om de får efteranmäla utan att betala efteranmälningsavgift och när man säger nej vänligt men bestämt får man ett skitsurt "nähä men då tänker jag inte komma till er alls, då åker jag någon annanstans och tävlar" och sen luren i örat.
Och det här med betalningar, det är faktiskt inte särskilt roligt att bli uppringd av sura ryttare som klagar över att de måste betala även om de inte kommer till start och när man förklarar att det faktiskt står i TR att anmälningsavgiften skall betalas i samband med anmälan och att detta gäller oavsett om man kommer till start eller ej (och oavsett om du heter xxx) så får man höra att de minsann aldrig mer tänker tävla hos oss.
Självklart ska man få ifrågasätta, men man behöver ju inte göra det med skrik och svordomar när det handlar om att följa TR.

Nu gäller detta absolut inte alla, de flesta ryttare är ju helt vanliga människor med vanligt hyft och folkvett. Men undantag förekommer tillräckligt ofta för att man inte är ett dugg förvånad över att klubbar inte vill arrangera tävlingar eller varför det är så svårt att få folk att engagera sig i tävlingsverksamhet.

Än en gång, MoQ, detta är inte riktat till dig.
 
Sv: Otrevliga tävlingsarrangörer

Sparkling skrev:
Folk kan ringa klockan 23 en fredagskväll eller kl 06 en lördagsmorgon för att fråga om sitt startnummer och hur dags man tror deras klass börjar.

Nu var det ju inte jag som hade problemet ;)

Men det finns ryttare som vill startanmäla sig 02.15, jag blev inte så lite förbannad över att bli väckt den tiden på dygnet.. :mad:
 
Sv: Otrevliga tävlingsarrangörer

Nej,jag tar inte åt mig personligen.Jag var inte otrevlig alls.Ringde dessutom vid 19-tiden på kvällen,samma dag som kravet kom.Har man då upgett sitt nummer tycker jag man får svara eller be att få ringa up om man är upptagen.
Har också förståelse för att det är jobbigt att vara tävlingsarrangör,har själv varit verksam vid många tävlingar i min klubb.
 
Sv: Otrevliga tävlingsarrangörer

Alla klubbar har rätt att ta ut en administrativ avgift på ca 100 kronor, denna avgift måste man betala även om man har veterinär/sjukintyg....tyvärr står i TR 1 om någon undrar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp