Otroligt hungrig kanin!

Ellenkantarell

Trådstartare
Jag har en fransk vädurshona på 1,5 år, världens goaste! :love:
Förra året blev hon överviktig undertiden hon gick på fri tillgång till pellets som liten... Så vi bestämde oss för att "banta" ner henne, och nu är hon superfin, inga problem med vikten. :p

Problemet är nu, att ända sedan i våras så har hon varit så fruktansvärt hungrig! Så fort man går förbi hennes bur så blir hon nästan apatisk om hon inte får nåt att äta... :o Så fort hon hör att pelletsen är påväg så rusar hon in och ut ur sitt hus och klättrar på gallret... Är detta verkligen normalt?
Hon får 3/4 dl pellets (Djur & Natur - Kanin/Marsvinspellets) om dagen, har fri tillgång till hö, grenar och gräs och får alltid någon liten grönsak eller frukt. Men ändå så är hon så fruktansvärt hungrig, hon blir aldrig nöjd! Tycker så synd om henne, samtidigt så håller hon sig så fin på den dieten hon går på :(
Nån som har nåt tips på vad jag kan göra? Ska jag öka på maten ändå?
 
Sv: Otroligt hungrig kanin!

Mer aktivering!

Låt henne komma ut ur buren och bli lite trött.

Låt henne jobba för pelletsen hon får - göm den i sågspånet - lägg den i toarullar. Så har hon något att pyssla med en stund.

:)
 
Sv: Otroligt hungrig kanin!

Min dvärgvädurshona får 1dl om dan och din är ju ändå större prova med 1dl och fri tillgång till hö :)
 
Sv: Otroligt hungrig kanin!

Tack för svaren!
Hon är ute flera timmar om dagen i sin lekhage, men hon bryr sig bara om att äta... Har provat att hagen på gruset, men då sitter hon bara och tittar drömmande på gräset...
Brukar hänga upp hennes grönsaker i taket samt stoppa in gräset i en nätboll, men det gör henne inte mindre hungrig liksom... ;)
 
Sv: Otroligt hungrig kanin!

Hur stor är lekhagen? Har hon saker att göra i den? Kan hon till exempel gräva eller bygga bo? Låt henne gå ute ännu mer? Pyssla/lek/aktivera henne mer.

Men jag tycker inte att det är så konstigt, min hona är helt fri inomhus dygnet runt med både mig och en annan kanin att aktivera henne men hör hon att det är godsaker på gång blir hon helt rabiat ändå ;) Mat är helt enkelt det bästa som finns i hennes värld.
 

Liknande trådar

Däggdjur En av mina kaniner har blivit fruktansvärt mager! Alla benen i kroppen syns på henne. Hon beter sig även annorlunda mot vad hon gjorde...
2
Svar
37
· Visningar
11 335
Däggdjur Mina 2 marsvin äter som galningar, har jag märkt nu när jag har en kanin och jämföra med. Hur ska jag bäst banta dom? Den ena börjar bli...
Svar
6
· Visningar
2 150
Senast: CalaCherie
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Däggdjur Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje...
Svar
4
· Visningar
3 030
Senast: joanna55
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp