Bukefalos 28 år!

Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Lena Furberg

Trådstartare
Jag är mållös - nu har jag mött tre personer de senaste veckorna (en vuxen man som "alltid haft hund", en vuxen kvinna samt ett 9årigt barn) som sagt samma sak: -Hunden fäller öronen bakåt - den är arg!!!
Alltså, vänta lite ... Det är en hund, inte en häst vi pratar om!! En häst som stryker öronen platt bakåt visar hotfullt beteende, men en HUND som lägger bak öronen visar ju en lugnande signal, ett vänligt beteende, undergivenhet tillochmed! Vet folk verkligen inte det???
Min egen hund står gärna vid grinden och "pratar" med folk som stannar till, då lägger han öronen bakåt och försöker se ursnäll ut - och samtliga 3 personer har blivit jätteskraja och menat att han lagt öronen bakåt för att hota!!! Den vuxne mannen sa samma sak om grannens ursnälla hund, att hon "fällde öronen och var arg"!
Jag har förklarat för dem hur hundars kroppspråk INTE är detsamma som hästars, men det vete sjutton om det gick fram. Jag är förbluffad!
Inte undra på att folk blir bitna!
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jadu, man ser ständigt saker som förvånar tycker jag.

Idag var jag på utställning och där var det en och annan som gick med sina hundar lösa(!) och vissa på lååångt koppel... Dessa hundar kom självklart rätt nära andra hundar, blockerade vägen för sådana som ville fram osv.

Jag försökte gå förbi med min ena tik, som kan bli osäker och försöka "försvara" sig om hon känner sig inklämd (eller, "kan och kan" hon blir osäker, alltid, även om det är bättre nu än förut..). För att underlätta för oss och se till att ingen hund behövde bli sur, någon skrämd eller vad som helst, så bad jag folk att flytta på sina hundar och hålla dem ifrån min dam.

Vissa lyssnade inte alls. Andra svarade med det klassiska "Men min hund är så snäll!" :grin: Och folk som senan släppte fram sina hundar för att de "skulle få hälsa lite"...

Man tycker ändå att folk på utställning, på vinthundsklubbutställning dessutom, bör ha liiite koll på hur hundar fungerar och på hur hundar av samma ras kan vara och reagera på olika saker.. Men icke.

(sedan fanns det många som var helt otroligt snälla och vänliga också, och jag åker i stort sett bara till utställningar för att prata med folk, men det hör inte in här nu :p)
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jag läste en av mickies krönikor om en stackars tik som blev pryglad så fort hon la öronen bakåt....För då var hon, precis som du beskrev "ilsk".
Stackars lilla hund.
Man kan ju undra hur folk är funtade om de inte begriper att olika djurarter har olika kroppspråk.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Folk är så förbaskat tröga mellan varven att man blir arg :mad:
De skriker i högan skyn när hunden inte gör något annat än att visa hur snäll och undergiven den är och missar helt signalerna för när hunden verkligen är aggressiv.

Kommer precis in från promenad där min hund nästan blev påflugen av en annan "snäll" hund. Som tur var hann jag få undan min och hunden sprang rakt in i mig :devil: Hundägaren hojtar att hunden är snäll medan hunden hukar sig, drar upp läpparna, har en stel svans och sedan kastar sig framåt med ett morrande. Öronen hann jag inte observera, när jag såg läpparna åka upp, koncentrerade jag mig på att få in min hund bakom mig. Det var allt jag hann sedan slog hunden i mitt ben.

I början när min hund inte klarade av hundmöten så bra, tog jag på mig skulden för konstigheter som hände på promenaderna. Nu går han fint vid min sida och det var så han gick även vid detta hundmötet. Jag har slutat vara tyst när min hund blir påflugen och ägaren idag fick reda på vad jag tyckte om att ha hunden på 4m flexilina när man mötte andra :mad:
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Ja visst är det underligt. Vi har 4 hundar och jämten och lurchern bara älskar människor, jämten gör precis som du beskriver, strycker ögonen bakåt, sänker huvudet lite och ser bara supergo ut, lurchern gör likadant men kombinerar ofta med att skratta med hela munnen och booowoowa. Terriern är inte intresserad av främmande utan spänner lite på sig och ställer sig bakom, liksom labbekorsningen, hon tittar ointresserat åt ett annat håll. Ändå blir folk rädda för lurchern (som "morrar och visar tänderna) och jämten (som "stirrar hotfullt) och de vill promt fram och gulla med terriern (eller "rottisvalpen") som enligt mig visar tydligt att han inte är intresserad eller gulla med den snälla jämten som helst bara vill försvinna från jordens yta när främlingar gullar med henne när hon är kopplad. *suck*
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jag har ett annat problem som gör att det inte är så jobbigt egentligen. Här hälsar de som kan hundar eller barn som frågar först. Resten är livrädda (kulturellt) o bara åsynen av min stoora svart best.....(50 cm hög söt pudelkorsning med kärlek i blick...) De hoppar till, avviker, skriker till eller går undan. Trots att min hund stillsamt travar med slak lina 30 cm bredvid mina ben....Är ju noga med att han ska vara under kontroll bredvid mig så de kan känna sig trygga men det hjälper inte alla. För han är ju svart och stor :grin:
Mitt problem är därmed att min hund inte upptäcks förrän han är "för nära" pga att han går intill mig. Hur man än gör så är aldrig ngn nöjd. Kan tänka mig det blir värre i mörker-får ha blinkers på honom =)

Alla vet ju att svarta hundar är extra aggressiva :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Man tycker ändå att folk på utställning, på vinthundsklubbutställning dessutom, bör ha liiite koll på hur hundar fungerar och på hur hundar av samma ras kan vara och reagera på olika saker.. Men icke.

Så du tycker alltså att ni vinthundsfolk är liite bättre än vi andra? :eek:











(Du vet att jag driver med dig :p)
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Alla vet ju att svarta hundar är extra aggressiva :angel:

Det ligger lite i detta, alltså att folk är rädda för svarta hundar. Jag pratade med en kvinna med en Kuvazs (stor, vit med kolsvarta ögon och nos, ser ut som en isbjörn) som har jätteproblem med hans ständiga vaktande (dock blivit fantastiskt mycket bättre med hjälp av klickerträning). Folk vill jättegärna fram och hälsa för att han är så söt, han vill bara vara ifred med så mycket space som möjligt.

KL

Jag tror att en hunds påstridighet på något vis uppfattas som aggression av folk som inte förstår eller har hundvana. De blir osäkra för att de inte kan "kontrollera" situationen när en mycket glad hund vill fram och hälsa. Som i Haukurs fall.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jag är mållös - nu har jag mött tre personer de senaste veckorna (en vuxen man som "alltid haft hund", en vuxen kvinna samt ett 9årigt barn) som sagt samma sak: -Hunden fäller öronen bakåt - den är arg!!!

Man undrar ju vad folk får allt ifrån... och som du sa, inte undra på att folk blir bitna :crazy:
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Suck..folk är ibland så jäkla pantade!
En del har inte ens minsta lilla känsla för/intresse av att läsa hundars mimik och kroppsspråk.
Min gamle colliegubbe grinar likt en dalmatiner när han träffar folk han känner och tycker mkt om.
Sällskap till dessa personer har då tyckt att han visat tänderna och sett aggressiv ut..men please??!!
I stället har han ju jublat av glädje av att träffa sin vän igen.
Vår förra hund,en samojed/golden,var flaskuppfödd och nappad till 7 veckors ålder.Liiite väl länge men han åt fast direkt efter vi köpt honom.
Han slickade gärna folk på händerna.Ibland tog han lite nätt om handen.
Jag tror händerna betydde mat för honom länge.
Naturligtvis tyckte nåt snille att han nafsade och försökte huggas (????) då.
Hände upprepade ggr med samma person och vi var alltid med.
Hunden var alltid glad att se just denna hundovana personen.
Samma hund fick en bundis i en av våra kompisar som tyckte det var så charmigt att han "tog i hand"!
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Idioter det finns! :(

*kl*

Jag har däremot förståelse för icke hundägare som inte kan hundars kroppspråk. De har väl lärt sig vad de "kan" av någon i sin omgivning. De behöver inte vara puckade bara för att de inte har något större behov av att vara insatta.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Och vi brukar få säga att Izor inte alls är arg bara för att han morrar!
Det låter lite som om han säger jävlarjävlarjävlar:D, men han pratar bara - berättar helst allt som hänt under dagen typ.
Izor morrar även när han vill ha leksaker eller vi ska leka (sen övergår han till skall, om vi verkligen inte fattar vad han menar;)).

Dock, när han är riktigt förbannad så hörs det stoooor skillnad på morret.
Matten till Izors bästis har också hört skillnaden på när Izor bara pratmorrar och när han är förbannad - så det är inget vi i familjen tror att det är så.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Det där har *peppar, peppar* nästan hänt Izor.
En snäll svansviftande stor Yorkshireterrier, som enligt husse bara ville leka.
Jo, tjena, jag kände genom kopplet att Izor inte alls uppfattade Yorkshireterriern som lekfull.
Som tur var lyckades jag övertala hussen att våra hundar inte alls skulle leka med varandra.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Det där har *peppar, peppar* nästan hänt Izor.
En snäll svansviftande stor Yorkshireterrier , som enligt husse bara ville leka.
Jo, tjena, jag kände genom kopplet att Izor inte alls uppfattade Yorkshireterriern som lekfull.
Som tur var lyckades jag övertala hussen att våra hundar inte alls skulle leka med varandra.

Eh? :p

ekekedmd
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 146
Senast: monster1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 347
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 397
Senast: Amk
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 111
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp