Otroligt spänd i kroppen

tott

Trådstartare
Vilka är era bästa tips för att få kroppen att slappna av?
Jag känner till och från en otrolig spänning och stress i kroppen. Det gör ont i ländryggen, jag är spänd i axlarna, käken, tungan och som en följd av detta kommer ju yrsel som ett brev på posten. Jag var sjukskriven för ångest/stress i våras men tycker att jag blev bra med hjälp av ledighet och akupunktur.
Nu är semestern slut sedan ett tag och kroppen är som en fiolsträng igen. Jobbet är helt ok och kollegorna härliga, så det är inte själva jobbet som gör mitt mående såhär.

Hjälp mig få ro i mina celler i min kropp :bow:
 
Vilka är era bästa tips för att få kroppen att slappna av?
Jag känner till och från en otrolig spänning och stress i kroppen. Det gör ont i ländryggen, jag är spänd i axlarna, käken, tungan och som en följd av detta kommer ju yrsel som ett brev på posten. Jag var sjukskriven för ångest/stress i våras men tycker att jag blev bra med hjälp av ledighet och akupunktur.
Nu är semestern slut sedan ett tag och kroppen är som en fiolsträng igen. Jobbet är helt ok och kollegorna härliga, så det är inte själva jobbet som gör mitt mående såhär.

Hjälp mig få ro i mina celler i min kropp :bow:
Jag har en lustig mental träning för ridning som gör ganska lite för ridningen men väldigt mycket för avslappning. https://www.hippson.se/artikelarkivet/recension/video/ryttarens-grund-i-mental-traning.htm
Finns kanske att få tag i en i något hål i internet, typ adlibris eller bokus eller ngt. https://www.boktipset.se/bok/ryttarens-sits-och-balans

Precis innan man somnar några kvällar i rad, då vaknar man i alla fall avslappnad efter ett tag :D

(i övrigt tror jag mental träning för idrott och tänk dig till resultat på den nivån är lite ute nuförtiden, men som sagt väldigt avslappnande och lite kul att hästar är inblandat istället för typ valar. De är från 2002 eller så. Det är inte läsa böcker utan ladda hem o lyssna.)

Oftast räcker ju ett jumpapass eller jogging för att slappna av, eller att läsa en bra bok i timmar, men ibland så är man lika spänd efter som innan, då brukar den här fungera.
 
Senast ändrad:
Har du provat mindfulness eller meditation? Att lära sig släppa alla tankar och gå in i sig själv är guld för avslappning. Många gillar appen headspace :)
varning för att man nästan somnar de första gångerna man får till full avslappning ;)
 
Vilka är era bästa tips för att få kroppen att slappna av?
Jag känner till och från en otrolig spänning och stress i kroppen. Det gör ont i ländryggen, jag är spänd i axlarna, käken, tungan och som en följd av detta kommer ju yrsel som ett brev på posten. Jag var sjukskriven för ångest/stress i våras men tycker att jag blev bra med hjälp av ledighet och akupunktur.
Nu är semestern slut sedan ett tag och kroppen är som en fiolsträng igen. Jobbet är helt ok och kollegorna härliga, så det är inte själva jobbet som gör mitt mående såhär.

Hjälp mig få ro i mina celler i min kropp :bow:

Det finns ju en massa olika.
Exempelvis får jag mycket mindre stresspåslag och muskulära spänningar om kiropraktorn behandlar mig.

Men man kan ju också behöva själv påverka rörelsemönster, lära sig bli medveten om när man spänner sig och slappna av.
Jag fick väldigt mycket matnyttigt från Feldenkrais och Basal Kroppskännedom för just sånt.

Och så
Kanske man behöver fundera kring det psykiska. Om det går att få hjälp att ta reda på varför du blir stressad etc och hur du kan motverka det.
 
Vilka är era bästa tips för att få kroppen att slappna av?
Jag känner till och från en otrolig spänning och stress i kroppen. Det gör ont i ländryggen, jag är spänd i axlarna, käken, tungan och som en följd av detta kommer ju yrsel som ett brev på posten. Jag var sjukskriven för ångest/stress i våras men tycker att jag blev bra med hjälp av ledighet och akupunktur.
Nu är semestern slut sedan ett tag och kroppen är som en fiolsträng igen. Jobbet är helt ok och kollegorna härliga, så det är inte själva jobbet som gör mitt mående såhär.

Hjälp mig få ro i mina celler i min kropp :bow:
Jag rekommenderar kropsskännedom hos sjukgymnast! Har hjälpt mig mycket. Bara skillnad i hur jag ligger, har alltid trott att jag ligger och slappnar av men ligger på sängen istället för i, om det går att förstå. Så nummer ett tänker jag är att förstå när man är avslappnad och inte. De brukar också kunna ha bra övningar som passar din kropp, och kan gå igenom den för att hitta grundspänningar.
 

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har sedan några år tillbaka besvär med spända muskler i nacke och skuldror. Ihärdiga kiropraktorer, massörer och naprapater har...
2
Svar
34
· Visningar
1 657
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 719
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp