otroligt sur på vintern

F

flashback

Hej!
jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig. Varje år som jag stallar in min häst efter betet (i alla fall förra året och detta året) så blir han jättesur när jag ska hantera honom i boxen, nu har han börjat sparka också så han är inget rolig alls speciellt när man borstar men han gillar inte att bli klappad heller. På sommaren är han världens keligaste och gladaste häst han älskar att bli borstad och visar inga tecken på nåra tjurigheter. han har en uträknad foderstat med analyserat hö så han får vad han behöver, vad ska jag göra, kan han ha ont nånstans? är det nån som vart med om nåt liknande eller har tips vad jag ska göra? det är något bättre när jag tar ut honom i gången och fixar med honom där. När vi kommer ut på ridturen så är han glad igen. han är sex år
 
Pälssättning? Kan han vara irreterad över det kanske?
 
hmm.. det där beteendet påminner lite om min kompis häst, hon är också jättetjurig i stall, men på bete är hon hur snäll som helst. Vi har diskuterat en del uti det beteendet, och har ev. kommit fram till att hon har klaustrofobi, eller att hon känner sig trängd i boxen på något sätt. Hon är också lite strulig i transporten, och lägger sig ner så fort transporten rullar..
 
hästar kan få humörsvängningar när dom sätter/fäller päls, jag brukar ge flytande B-vitamin som man köper på apoteket.

kanske är värt att pröva ?
 
Jag tycker precis som dom andra att det verkar som om att det är pälssättningen som spökar.
 
Jag vet en häst som är så och hon har typ reumatiska problem samt är irriterad över pälsen. Hon blir dock liiite bättre då hon har riktigt ordentligt varma täcken, men fortfarnde sur mot borstning... Hon är känslig p g a ömhet/stelhet i kroppen helt enkelt...

Din häst verkar vara känslig när det är kallt?
 
Jag känner igen det där. Min häst har varit hur fin som helst året om, men nu har jag bytt stall till ett som hade mindre hagar.
Från början gick det jättebra, hon fick bara väldigt mycket energi över som hon försökte ta ut när vi red. Men så fick hon vila i ca en månad, och då blev hon rent sur. Nu när jag håller på att sätta igång henne igen märker jag hur det blir lite bättre.

Min teori är alltså att hästar av någon anledning blir griniga när de inte får röra på sig så mycket som de skulle behöva. Pälssättning är en orsak till grinighet och känslighet, men när pälssättningen är över och hästen fortfarande är grinig?
Det finns fler än jag som sett sambandet mellan möjlighet till rörelse och humör på häst.

Mitt tips är att du antingen skaffar större hagar, släpper på lösdrift (med större hagar), eller att du helt enkelt ser till att motionera honom mera!
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 291
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp